فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

اثر بخشی گروه درمانی به روش فعال سازی رفتاری بر افسردگی، سبک اسنادی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان

اثر بخشی گروه درمانی به روش فعال سازی رفتاری بر افسردگی، سبک اسنادی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان
اثر بخشی گروه درمانی به روش فعال سازی رفتاری بر افسردگی، سبک اسنادی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان - اثر بخشی گروه درمانی به روش فعال سازی رفتاری بر افسردگی، سبک اسنادی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان



فهرست و بخشی از متن:
چکیده. 1
فصل اول: کلیات تحقیق. 2
مقدمه. 3
بیان مسئله و چارچوب نظری آن. 6
اهمیت و ضرورت پژوهش. 9
اهداف پژوهش. 11
سئوال پژوهش. 11
فرضیه های پژوهش. 11
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیر ها. 12
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش. 14
سرطان پستان. 15
عوامل ایجاد کننده سرطان پستان. 16
افسردگی. 17
علائم و نشانه های افسردگی. 18
رویکردهای نظری افسردگی. 18
میزان شیوع افسردگی. 23
سبک های اسنادی. 23
نظریه های اسناد. 24
کیفیت زندگی. 30
تعاریف کیفیت زندگی. 31
ارزیابی کیفیت زندگی. 31
ابعاد کیفیت زندگی. 32
شاخص های کیفیت زندگی. 33
تاریخچه گروه درمانی. 34
تعریف گروه درمانی. 36
آشنایی با درمان فعال سازی رفتاری. 36
بنیادهای نظری درمان فعال سازی رفتاری. 37
روش‌های انجام درمان فعال سازی رفتاری. 37
بازنگری پژوهش ها. 44
فصل سوم: روش شناسی تحقیق. 51
روش تحقیق. 52
جامعه آماری. 52
نمونه آماری و روش نمونه گیری. 52
ابزارهای تحقیق. 53
نحوه اجرای پژوهش. 55
جلسات گروه درمانی فعال ساز رفتاری. 56
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات. 56
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده های پژوهش. 58
الف) یافته های توصیفی. 59
ب) یافته های مربوط به فرضیه های تحقیق. 63
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری. 70
محدودیت های پژوهش. 76
پیشنهادات پژوهشی. 76
پیشنهادات کاربردی. 76
منابع. 78
پیوست ها. 88
چکیده انگلیسی. 92
فهرست جداول
عنوان شماره صفحه
جدول2-1: شاخص های کیفیت زندگی. 33
جدول 4-1: میانگین و انحراف معیار نمره اضطراب و کیفیت زندگی گروه های آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون و پس آزمون. 59
جدول 4-2: میانگین و انحراف معیار نمره سبک اسنادی موقعیت شکست گروه های آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون و پس آزمون. 60
جدول 4-3: میانگین و انحراف معیار نمره سبک اسنادی موقعیت موفقیت گروه های آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون و پس آزمون. 62
جدول 4-5: نتایج آزمون - اسمیرنف در مورد پیش فرض نرمال بودن توزیع نمرات افسردگی، سبک اسنادی و کیفیت زندگی. 64
جدول 4-6: نتایج آزمون بررسی پیش فرض همگنی شیب های رگرسیون متغیرهای تحقیق دو گروه در جامعه. 65
جدول 4-7: نتایج آزمون لوین در مورد پیش فرض تساوی واریانس های نمره ها متغیرهای تحقیق دو گروه در جامعه. 66
جدول 4-8: نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری بر روی میانگین نمرات پس آزمون افسردگی، سبک اسنادی و کیفیت زندگی گروه های آزمایش و کنترل با کنترل پیش آزمون. 67
جدول 4-9: نتایج تحلیل کواریانس یک راهه در متن مانکوا بر روی میانگین نمرات ا افسردگی، سبک اسنادی و کیفیت زندگی گروه های آزمایش و کنترل با کنترل پیش آزمون. 68
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی گروه درمانی به روش فعال سازی رفتاری بر افسردگی، سبک اسنادی و کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان بود. نمونه پژوهش شامل 25 (10 نفر گروه آزمایش، 15 نفر گروه کنترل) از زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به بیمارستان امید مشهد بود که به صورت نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب شدند. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. آزمودنی های هر دو گروه به پرسشنامه افسردگی بک (BDI-II)، پرسشنامه سبک اسنادی پیترسون و سلیگمن و پرسشنامه کیفیت زندگی (36-SF) پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس (مانکوا) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد، گروه درمانی به روش فعال سازی رفتاری باعث کاهش افسردگی و تغییر سبک اسنادی و افزایش کیفیت زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد. P < 0/05))
کلیدواژگان: گروه درمانی به روش فعال سازی رفتاری، افسردگی، سبک اسنادی، کیفیت زندگی
مقدمه
سرطان پستان[1] در عصر حاضر، یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی زنان جهان است و شایع ترین سرطان زنان در اکثر کشورهای دنیا است. سرطان پستان به تکثیر غیر طبیعی و بدخیم سلول های بافت پستان گفته می شود که به طور کلی به دو گروه اصلی غیر تهاجمی و سرطان مهاجم تقسیم میگردد. طبق آمارهای انجمن سرطان آمریکا، در هر سال بیش از 193000 مورد سرطان پستان تشخیص داده میشود و میزان مرگ و میر آن نیز حدود 40000 مورد در سال تخمین زده میشود (برونر[2]،1999، ترجمه سامی، 1386).
در کشور ما، به دلیل فراگیر نبودن مراکز ثبت وقایع حیاتی به خصوص سرطان، نمی توان در مورد میزان بروز و شیوع این بیماری و مرگ و میر حاصل از آن اظهار نظر قطعی کرد، ولی بر اساس برآوردهای کارشناسان بهداشتی و درمانی، ایران از نظر شیوع سرطان پستان حداقل جزء مناطق کم شیوع نیست و شیوع متوسط دارد. در کل متأسفانه در کشور ما اوج فراوانی سرطان پستان در بین زنان در دهه چهار و پنج عمرشان است که طبق گفته بسیاری از پزشکان یک دهه پایین ‌تر از آمارهای جهانی است (طالقانی، 1384).
این بیماران به دلیل مشکلات جسمانی که دارند عموما دچار دردهای مزمن میشوند و گاها هم به دلایل ذهنی و روانی ادراک درد می کنند و همچنین وضع خاص بیماری نوع ادراک و جایگاه کنترل و نگرش های آن ها را مخدوش می نماید (صولتی، 1392).
باید اظهار نمود که تشخیص و درمان سرطان پستان، تجربه ای همراه با اضطراب و افسردگی در این بیماران است. زنانی که این بیماری در آنها زود تشخیص داده می شود با درمان دارویی و عمل جراحی به همراه تأثیرات جانبی منفی بالقو های مثل ریزش مو، حالت تهوع و مشکلات جنسی مواجه می شوند. درمان طولانی، توانایی زنان را در برقراری نقش اجتماعی به عنوان زن خانه دار یا شاغل، وضعیت آینده و امکان بازگشت به کار، دچار شک و تردید می سازد. سطح بالای استرس و اضطراب، تأثیر منفی طولانی مدت بر خودباوری زنان داشته که تأثیر بسیار بد و مهمی در عملکرد خانواده، زناشویی و پائین آمدن سطح کیفی زندگی می گذارد و آن ها را دچار اضطراب های فراگیر و افسردگی می نماید (لوکن[3]، 2011).
اما علاوه بر اختلال افسردگی، این بیماران خاص در اسنادهای خود دچار مشکل می شوند. این بیماران به دلیل نوع مزمن بیماری, ادراک می کنند که در زندگی شکست خورده اند و برای شکست خود تبیین های درونی می کنند. عدم تحرک آن ها نمایان تر می شود و عزت نفس به وضوح کاهش می یابد و زمانی که افراد برای شکست در زندگی تبیین های بیرونی می کنند عدم تحرک در پی آن واقع میشود ولی عزت نفس بالا می ماند (رادان،1389).
بیمار سرطان پستان وقتی در می یابد که پیامد بیماری غیر قابل کنترل است،مداوم درگیر افکار منفی می شود و مداوم می پرسد از خود که، آیا علت آن به همه موقعیت های زندگی اش مربوط بوده است یا فقط به موقعیت خاصی ربط دارد. وقتی که افراد باور داشته باشند که عوامل اختصاصی موجب شکست آن ها شده، انتظار بی نتیجه بودن پاسخ محدود خواهد شد و فقط موقعیت های محدود موجب درماندگی اش می شود و اگر بیماری خود را به موقعیت کلی نسبت دهد،دچار درماندگی شدیدی میشود (تارتا[4]،2012).
نظریه انتساب درماندگی،فرض می کند که وقتی علت شکست به عامل پایدار نسبت داده شده باشد،کاستی های درماندگی در طول زمان ادامه خواهند یافت و برعکس اگر فرد باور داشته باشد که علت شکست او ناپایدار است ،وقتی که چند ماه بعد با آن تکلیف مواجه میشود لزوماٌ دوباره شکست نخواهد خورد. بنابر الگوی انتسابی درماندگی آموخته شده، تبین های پایدار به کاستی های دائمی منجر می شوند و تبین های ناپایدار موجب کاستی های گذرا میشوند (سعادتی خواه،1392).
همچنین، باید اشاره نمود که کیفیت زندگی[5] زنان مبتلا به سرطان پستان متزلزل است. زندگی با کیفیت مطلوب ریشه در اعتقادات و آموزش های لازم دارد. کیفیت زندگی یک مفهوم ذهنی مبتنی بر ارزش ها و تمایلات در ارتباط با میزان رضایتمندی از زندگی می باشد. این سازه تحت آموزش می تواند فرد را نسبت به خود و جامعه به آرامش درونی برساند (تیلور[6]،2011).

[1]- Breast Cancer
[2]- Beroner
[3]- Luecken
[4]- Tarta
[5]- quality of life
[6] - Taylor

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : علیرضا خشاوه پور

شماره تماس : 09357717947 - 05137573265

ایمیل :info@cero.ir

سایت :cero.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 97

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 241 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل

بانک شماره های معتبر تلگرامی با بیش از یک میلیون شماره اعتبار سنجی شده

بانک شماره های معتبر تلگرامی با بیش از یک میلیون شماره اعتبار سنجی شده
بانک شماره های معتبر تلگرامی با بیش از یک میلیون شماره اعتبار سنجی شده - بازاریابی و افزایش فروش با درصد موفقیت یک میلیون درصد با بانک شماره های معتبر تلگرامی با بیش از یک میلیون شماره اعتبار سنجی شده



بانک شماره های معتبر تلگرامی با بیش از یک میلیون شماره اعتبار سنجی شده


همین حالا بازار محصولتو هرجور که دوست داری بدست بگیر با تهیه این بانک شماره های تلگرامی معتبر و فعال که صددرصد صحت سنجی شده بازار فروشتو میلیونی رقم بزن این بانک تلگرامی طی چندماه اخیر بروزرسانی و تکمیل و تهیه شده تنها با استفاده ازش متوجه موفقیت بازاریابیت خواهی شد تاجایی که حتما پس از تست عدم نیازتو به بازار یابها به مراتب احسای میکنی بازم میگم تنها باید تیراندازیتو بدون هدف گیری دقیق با این بانگ با ارزش شروع کنی که ببینی تعداد شکار تجاریتو اگه نیاز به پرش داری بسم الله این گوی و اینم میدون بقیش باشماست تا که معجزه و جادوی شبکه اجتماعی محبوب تلگرام رو ببینی و تجربه کنی...

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : علیرضا خشاوه پور

شماره تماس : 09357717947 - 05137573265

ایمیل :info@cero.ir

سایت :cero.ir

مشخصات فایل

فرمت : rar

تعداد صفحات : 1

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 3357 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل

اثربخشی مداخلات عصب روانشناختی بر کاهش گرایش به پرخوری افراد چاق

اثربخشی مداخلات عصب روانشناختی بر کاهش گرایش به پرخوری افراد چاق
اثربخشی مداخلات عصب روانشناختی بر کاهش گرایش به پرخوری افراد چاق - اثربخشی مداخلات عصب روانشناختی بر کاهش گرایش به پرخوری افراد چاق



اثربخشی مداخلات عصب روانشناختی بر کاهش گرایش به پرخوری افراد چاق
چکیده
این پژوهش که با هدف بررسی اثربخشی مداخلات عصب- روانشناختی بر کاهش گرایش به پرخوری در زنان چاق شهر مشهد اجرا گردید مسئله مورد بررسی عبارت بود ازاینکه ((آیا مداخلات عصب- روانشناختی برکاهش گرایش به پرخوری در زنان چاق شهر مشهد اثربخشی معناداری دارد؟)). این پژوهش به روش نیمه تجربی و از طرح های پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل می باشد وجامعه آماری آن کلیه زنان چاق مبتلا به اختلال پرخوری شهر مشهد می باشندکه در شش ماهه دوم سال 1394به کلینیک های تغذیه مراجعه کرده اند.حجم نمونه در این پژوهش براساس فرمول کوکران 24نفر تعیین شد که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب وبه روش تصادفی به دو گروه آزمایش (12نفر) وکنترل(12نفر) تقسیم شدند. این دو گروه ابتدا در مرحله پیش آزمون به پرسشنامه های اطلاعات جمعیت شناختی و مقیاس پرخوری گورمالی وهمکاران(1982) پاسخ دادند، پس از همتاسازی دو گروه دراین مرحله، گروه آزمایش در درمان عصب- روانشناختی که شامل 12جلسه 90دقیقه ای بود شرکت نمودند ودر نهایت در مرحله پس آزمون شرکت کنندگان هر دو گروه به پرسشنامه های مورد نظر پاسخ داده واطلاعات آماری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته های به دست آمده نشان داد تفاوت معناداری در میزان گرایش به پرخوری در مرحله پس آزمون بین دو گروه آزمایش و کنترل وجوددارد(p<0/05) بنابراین می توان نتیجه گرفت مداخلات عصب- روانشناختی برکاهش گرایش به پرخوری در زنان چاق شهر مشهد اثربخشی معناداری دارد.
واژگان کلیدی:گرایش به پرخوری،مداخلات عصب- روانشناختی، زنان چاق شهر مشهد
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
بیان مساله
یکی از معضلاتی که این روزها جامعه جهانی رادرگیرخودکرده است مسئله چاقی میباشد. چاقی به زیادی چربی بدن یا توده بدنی بیش ازحد با توجه به قد اشاره دارد که خطرابتلا به بیماری های پزشکی را نزد فرد افزایش میدهد (مارکوس1،لوین2،کلارکین3،2003). روشی که به طورگسترده برای تعریف چاقی پذیرفته شده است شاخص توده بدن4(BMI) می باشد که عبارتست از تقسیم وزن برحسب کیلوگرم بر مجذور قد برحسب متر (ویلیامسون5،نیوتون6، ولدن7، 2006). امروزهاختلالات خوردن8 یکی از مورد توجه ترین اختلالات روانی/ روان تنی به شمار می روند. این دسته از اختلالات باعث ایجاد اشکال در سلامت جسمی و عملکرد روانی می شوند و کیفیت زندگی فرد مبتلا را مختل می کنند و همچنین ممکن است سبب افزایش مرگ و میر شوند. درحال حاضر پرکاربردترین تعریف برای اختلالات خوردن توسط انجمن روانپزشکی آمریکا در ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ارایه شده است. براین اساس اختلالات خوردن در سه دسته کلی بی اشتهایی عصبی و پراشتهایی عصبی و اختلال خوردن تصریح نشده طبقه بندی می شوند (انجمن روانپزشکی آمریکا، 2000؛ به نقل از خانپوراردستانی، صادق پور، آذربایجانی و حسن زاده کشتلی، 1390). اختلال [1]پرخوری در پیوستDSM-IV-TR، ذکر شده و ملاک های تشخیصی در نظر گرفته شده برای آن مورد توجه پژوهش های زیادی قرار گرفته اند (آذری، پورشریفی و فتی، 1391). پرخوری نیز یک اختلال رفتاری است و این افراد در مقابل رفتار خود احساس درماندگی می کنند و پس از پرخوری دچار افکار منفی نسبت به خود می گردند. بنابراین می توان گفت این افراد در سازماندهی افکارخود دارای مشکل و درنتیجه نیازمند کمک هستند. کارکردهای اجرایی یک جنبه مهم در ارزیابی عصب روانشناسی می باشد و ساختار مهمی است که با فرآیندهای روانشناختی مسئول کنترل هوشیاری، تفکر وعمل مرتبط می باشند (زلازو1 و مولر2،2002؛ به نقل از جدیدی فیقان الف، عابدی،جمالی، صفری وجدیدی فیقان ب،1393). این اختلال از جمله اختلال های خوردن بوده که با دوره های تکرار شونده پرخوری بدون پاکسازی یا سایر رفتارهای جبرانی کاهش وزن که در جوع عصبی دیده می شوند، مشخص می شود. اختلال خوردن تصریح نشده، تشخیصی باطیف گسترده است وشامل بیمارانی میشود که علایم مشابه با بی اشتهایی یا پراشتهایی عصبی دارند، ولی همه شاخصهای تشخیصی این دو اختلال را ندارند (انجمن روانپزشکی آمریکا، 2000؛ به نقل از خانپور اردستانی وهمکاران، 1390). علاوه بر این، اختلال خوردن تصریح نشده، طیفی از رفتارهای غیرطبیعی مرتبط با خوردن مانند اختلال پرخوری را در بر می گیرد (میلر3 و گلدن4،2010). اختلال پرخوری احتمالاً رایج ترین اختلال خوردن است و تخمین زده شده است که تقریباً دو درصد همه بزرگسالان در ایالت متحده از این اختلال رنج می برند (اسپیتزر5،یانوسکیو وادن6، وینگ7، [2]مارکس1و استانکارد2، 1993؛ به نقل از نریمانی قاسمی نژاد،1393). اگر چه اختلال پرخوری به افراد چاق محدود نمی شود، این اختلال تشخیصی رایج در این گروهاست، خصوصاً در میان مراجعان یک هبه دنبال درمانبرای مشکل چاقی خود هستند (انوسکی3،نیلسون4 ودوبرت5؛به نقل از نریمانی وقاسمی نژاد،1393). همچنین، تحقیقات نشان می دهد که نیمی از افراد مبتلا به پرخوری، چاق هستند(اسپیتزر،1992؛ به نقل از میشل6، 2008). شایان ذکر است که در تشخیص اختلال پرخوری، علاوه بر احساس درماندگی در مقابل پرخوری، وجود حداقل سه مورد از این موارد لازم است:
1) غذا خوردن باسرعتی بسیار بیشتر نسبت به حالت عادی خوردن، 2) غذاخوردن تا زمان احساس سیری آزار دهنده، 3) خوردن مقادیر زیادی از مواد غذایی در زمان احساس عدم گرسنگی ازلحاظ جسمی، 4) به تنهایی غذا خوردن به دلیل احساس خجالت نسبت به میزان زیاد غذایی که فرد می خورد، 5) احساس تنفر نسبت به خود، افسردگی یا احساس گناه شدید پس از پرخوری (ویلسون7،2011).

1.Markoos
2.Leveen
3.Kelarkeen
4.Bady mass index
5.villyamson
6.Niyoton
7.Volden
8.Eating disorders
1.ZELAZO
2.Mooler
3.Miller
4.golden
5.spitzer
6.yanveskiyo vaden
7.Ving
.....
فصل دوم
موضع گیری های نظری در خصوص چاقی
مقدمه
امروزه پیشرفت امکانات ماشینی از یک سو موجب زندگی بهتر و فراغت بیشتر شده و از سوی دیگر از فعالیت جسمانی کاسته است. این مساله موجب شده است که افراد به سمت زندگی غیر فعال سوق داده شوند و فقر حرکتی محسوسی در زندگی آنان به وجود آید (شفیع نیا و یوسفوند،1388). در حقیقت به دنبال صنعتی شدن و گرایش به زندگی ماشینی در قرون اخیر،شیوع چاقی در جهان به حدی رسیده است که معیارهای جهانی شدن را پشت سر نهاده است. چاقی امروزه شابع ترین معضل بهداشتی اکثر کشورها محسوب می شود به طوری که پیش بینی می شود با وجود پیشرفت های فراوان در درمان بسیاری از بیماری ها و افزایش امید به زندگی،چاقی اولین علت کاهش امید به زندگی در 100سال آینده خواهد بود (انتظاری میبدی، افخمی اردکانی و نصیریان، 1394).
اضافه وزن و چاقی با سرعت فزاینده ای در حال تبدیل شدن به تهدیدی بالقوه برای سلامتی در دنیای در حال پیشرفت امروزی است (سانتونجا،مورالز،ویلانووا،کورتز[1]،2012).این پدیده یکی از مشکلات اصلی تهدید کننده سلامتی (کوپر و فیربورن[2]،2001؛آرون[3]،2002) و عمده ترین بیماری سوخت و ساز در بسیاری از ملل است (وایدا[4]،2006؛به نقل از بیدادیان و همکاران،1392). با وجود اینکه در طی قرن گذشته چاقی یک موضوع سلامت در بسیاری از کشورهای صنعتی بوده است،اما شیوع آن به حدی بوده که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است همه گیری چاقی یک تهدید جهانی برای سلامت عمومی است (سازمان بهداشت جهانی، 1998به نقل از بیدادیان و همکاران،1392)وامروزه این موضوع تبدیل به یک مساله مهم تندرستی شده است (کوپرو فیربورن،2001).اکنون قریب به بیش از 300 میلیون فرد چاق و بیش از یک میلیون مبتلا به اضافه وزن در سراسر دنیا وجود دارد (بانینگ[5]،2005به نقل از بیدادیان و همکاران،1392). همچنین سازمان بهداشت جهانی (2009) برآورد کرده است که در سال 2015 نزدیک به 3/2میلیون فرد بزرگسال،مبتلا به اضافه وزن،بیش از 700میلیون نفر چاق و نیز 4/2%جمعیت فوق چاق خواهند بود. پیش بینی شده است که چاقی در سال 2025 مشکل درجه یک سلامتی در کل جهان باشد (وایدا، 2006).همچنین امارها نشان می دهند در ایالات متحده 34 درصد جمعیت دچار اضافه وزن و 30 درصد آن ها مبتلا به چاقی هستند (براونل،وادن و فلان[6]،2005). برآوردهای اضافه وزن،چاقی و چاقی مرضی در ایران به ترتیب میزان های شیوع را 6/28 %،8/10%و 4/3 % نشان داده اند (بقایی،1387) بنابراینیافته ها شواهد هشداردهنده ای را در زمینه شیوع بسیار بالای چاقی عمومی در ایران ارایه می دهند. عادات ناسالم مربوط به سبک زندگی،نقش بزرگی را درپیدایش این مساله بهداشت عمومی در جامعه ما دارند (دلاوری،کلیشادی،عالیخانی و علاءالدینی،1386). از این رو می توان گفت راه حل همه گیر چاقی نیازمند رویکردهایی هدفمند و اثرگذار در این زمینه است تا بتواند اصلاح رفتارهای خوردن و فعالیت جسمانی را در پی داشته باشد.

[1]Santoja،Morales،Vilanova،Korts
[2]Koper & Feirburn
[3]Aron
[4]Vaida
[5]Baning
[6]Brownel،Waden & Felan

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : علیرضا خشاوه پور

شماره تماس : 09357717947 - 05137573265

ایمیل :info@cero.ir

سایت :cero.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 118

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 496 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل

اثربخشی رویکرد واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر نشانگان ضربه عشق

اثربخشی رویکرد واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر نشانگان ضربه عشق
اثربخشی رویکرد واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر نشانگان ضربه عشق - اثربخشی رویکرد واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر نشانگان ضربه عشق



اثربخشی رویکرد واقعیت درمانی به شیوه گروهی بر نشانگان ضربه عشق
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی اثربخشی واقعیت درمانی گروهی بر بهبود نشانگان ضربه عشق انجام شد. این مطالعه، یک مطالعه کاربردی و از نوع نیمه آزمایشی به صورت پیش‌آزمون، پس‌آزمون با یک گروه آزمایش (مداخله) و یک گروه کنترل است. پس از انتشار اعلامیه در دانشگاه فردوسی مشهد، 40 نفر برای مشاوره گروهی ابراز تمایل نمودند که از بین آنها 20 نفر از افرادی که ملاک‌های ورود به پژوهش را داشتند، برای مطالعه انتخاب شدند. سپس 10 نفر به شیوه تصادفی درگروه آزمایش و 10 نفر برای گروه کنترل قرار گرفتند و در جلسات واقعیت درمانی گروهی طی 8 جلسه 120 دقیقه‌ای در طول 5 هفته که در کلینیک دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی برگزار می‌شد، شرکت کردند. قبل از شروع جلسات، برای اعضای گروه آزمایش یک جلسه توجیهی و طی آن توضیحاتی کلی در مورد گروه درمانی ارائه شد. همچنین از شرکت کنندگان خواسته شد تا پرسشنامه‌های افسردگی بک (II-BDI)، ضربه عشق (LTI) و نشانگان ضربه عشق (LTSI) را تکمیل کنند. داده‌ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار آماری Spss18 و روشMancova مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل نتایج با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس انجام شد که نشان داد واقعیت درمانی گروهی به طور معناداری (05/0p<) می‌تواند از شدت نشانگان ضربه عشق (013/0) و افسردگی (410/0) مراجعان بکاهد. این پژوهش نشان می‌دهد که نشانگان ضربۀ عشق شدید را باید به عنوان کانون توجه بالینی در نظر گرفت. هم چنین تحلیل نتایج این مطالعه نشان داد که واقعیت درمانی گروهی در بهبود نشانگان ضربه عشق تاثیر مثبت دارد و به خوبی می‌تواند از شدت نشانگان ضربه عشق بکاهد.
کلیدواژه: نشانگان ضربه عشق؛ واقعیت درمانی گروهی؛ عشق
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش
1-1- مقدمه 10
1-2- بیان مساله 11
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش 14
1-4- اهداف پژوهشی 15
1-4-1- هدف کلی پژوهش: 15
1-4-2- اهداف فرعی پژوهش: 15
1-5- فرضیه‌ها 16
1-5-1- فرضیه اصلی پژوهش 16
1-5-2- فرضیه‌های فرعی پژوهش 16
1-6- تعریف نظری و عملیاتی متغیرها 17
1-6-1- تعریف نظری متغیرها 17
1-6-2- تعریف عملیاتی متغیرها 17
فصل دوم: موضع گیری های نظری و یافته های پژوهشی در خصوص موضوع
2-1- موضع گیری‌های نظری در خصوص نشانگان ضربه‌ی عشق 20
2-1-1- مفهوم عشق 20
2-1-2- انواع عشق 21
2-1-3-آسیب‌های عشق 23
2-1-4- مفهوم سوگ 24
2-1-5-سوگ نابهنجار 25
2-1-6- سوگ واری بهنجار 28
2-1- 7- نشانگان ضربه عشق 32
2-1- 8- علائم نشانگان ضربه عشق 34
2-1-9- چهار ویژگی کلیدی نشانگان ضربه عشق 35
2-1-10- انواع متفاوت نشانگان ضربه عشق 38
2-1-10-1- نشانگان حاد ضربه عشق 38
2-1-10-2- نشانگان ضربه‌ی عشق مزمن 40
2-2- موضع گیری‌های نظری در خصوص واقعیت درمانی 43
2-2-1- مفاهیم بنیادی در دیدگاه واقعیت درمانی 43
2-2-1-1- نظریه شخصیت گلاسر 43
2-2-1-2- نظریه‌ی انتخاب 44
2-2-1-3- عناصر و مولفه‌های اصلی نظریه انتخاب 46
2-2-1-4- نیازهای اساسی 46
2-2-1-5- رفتار کلی 51
2-2-1-6- دنیای مطلوب 52
2-2-1-7- هویت موفق در برابر هویت ناموفق 53
2-2-1-8- اهداف واقعیت درمانی 54
2-2-1-9- فرآیند واقعیت درمانی 55
2-2-1-10- روشهای واقعیت درمانی گروهی 56
2-3- موضع گیری‌های نظری در خصوص گروه درمانی 61
2-3-1-تعریف رواندرمانی گروهی 61
2-3-2- انواع گروه‌ها 61
2- 3-3- مزایای روان درمانی گروهی 64
2-3-4- عوامل درمان بخش در گروه درمانی 64
2-3-5- واقعیت درمانی و مشاوره گروهی 68
2-3-6- مداخله‌ی گروهی مبتنی بر واقعیت درمانی و نظریه انتخاب 68
2-4- یافته‌های پژوهشی در خصوص موضوع 79
2-4-1- پژوهش‌های داخلی 79
2-4-2- یافته‌های خارجی 85
2-4-3- نتیجه گیری 89

فصل سوم: فرایند روش شناختی
3-1- روش پژوهش 91
3 -2- جامعه آماری ، اندازه و روش نمونه گیری 91
3-2-1- جامعه آماری 91
3-2-2- اندازه و روش نمونه گیری 92
3-3- ابزار گردآوری داده‌ها و توصیف ابزار 93
3-3-1- پرسشنامه نشانگان ضربۀ عشق (LTSI) 93
3-3-1- 1- شیوه نمره گذاری و پایایی و روایی 93
3-3- 2- پرسشنامه ضربه عشق (LTI) 93
3-3- 2-1- - شیوه نمره گذاری و پایایی و روایی 94
3-3-3- پرسشنامه افسردگی بک (II-BDI) 94
3-3- 3-1- روش اجرا، روش نمره گذاری، اعتبار و رواییپرسشنامه افسردگی بک (II-BDI) 94
3-3-4- مقیاس ارزیابی عملکرد کلی (GAF) 95
3-4- روش اجرای پژهش 95
3- 5- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 96
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1- بررسی جمعیت شناختی 98
4-2- بررسی توصیفی اطلاعات 99
4-3- تجزیه و تحلیل استنباطی فرضیه‌های تحقیق 103
4-2-1- نتایج مربوط به فرضیه اول 104
4-2-2- نتایج مربوط به فرضیه اول 104
4-2-3- نتایج مربوط به فرضیه سوم 106
4-2-4- نتایج مربوط به فرضیه چهارم 107
4-2-6- نتایج مربوط به فرضیه ششم 109
4-2-7- نتایج مربوط به فرضیه هفتم 110


فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
5-1- بحث و تبیین فرضیه‌ها 112
5-1-1- فرضیه اول 112
5-1-2- فرضیه دوم 114
5-1-3- فرضیه سوم 115
5-1-4- فرضیه چهارم 116
5-1-5- فرضیه پنجم 117
5-1-6- فرضیه ششم 118
5-1-7- فرضیه هفتم 120
5-2- نتیجه گیری نهایی 122
5-3- پیشنهادات 123
5-4- محدودیت‌های تحقیق 123
منابع و مآخذ 124
پیوست‌ها 136
فهرست نمودارها
نمودار 2-1- نشانگان ضربه ی عشق........................................................................................................................................39
نمودار 2-2- نشانگان ضربه ی عشق مزمن و تداوم نشانه ها.............................................................................................40
نمودار 2-3- نشانگان ضربه ی عشق مزمن و فروکش علائم و تشدید مجدد................................................................ 41
نمودار 2-4- نشانگان ضربه ی عشق تأخیری........................................................................................................................ 42
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 2-1- مرحله اول: مقدماتی ........................................................................ 71
جدول2 -2- مرحله 2: مرحله کار........................................................................... 74
جدول 2-3: مرحله 3: مرحله فعال ...................................................................... 76
جدول 2-4: مرحله 4: مرجله تحکیم و اختتام ............................................. 78
جدول 4-1: ویژگی‌های جمعیت شناختی گروه آزمایش .................................. 98
جدول 4-2: ویژگی‌های جمعیت شناختی گروه کنترل....................................... 99
جدول 4-3: شاخص‌های توصیفی مربوط به داده‌های حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون LTI (ضربه‌ی عشق) .................................................................................. 99
جدول4-4: شاخص‌های توصیفی مربوط به داده‌های حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون LTSI (نشانگان ضربه عشق) .............................................................. 100
جدول4-5: شاخص‌های توصیفی مربوط به داده‌های حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون خرده مقیاس شناختی آزمون LTSI (نشانگان ضربه عشق)..... 101
جدول4-6: شاخص‌های توصیفی مربوط به داده‌های حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون خرده مقیاس احساسی آزمون LTSI (نشانگان ضربه عشق)..... 101
جدول4-7: شاخص‌های توصیفی مربوط به داده‌های حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون خرده مقیاس رفتاری آزمون LTSI (نشانگان ضربه عشق) .. 102
جدول 4-8: شاخص‌های توصیفی مربوط به داده‌های حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون BDI (افسردگی بک) .............................................................................. 102
جدول4-9: شاخص‌های توصیفی مربوط به داده‌های حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون GAF (شاخص کلی عملکرد)................................................................. 103
جدول 4-10: مقایسه پس آزمون شدت نشانگان ضربه‌ی عشق (LTI) در دو گروه............................................................................................................................................... 104
جدول 4-11: مقایسه پس آزمون نمرات مقیاس کلی پرسشنامه نشانگان ضربه عشق ( (LTSI در دو گروه ....................................................................................... 105
جدول 4-12: مقایسه پس آزمون نمرات خرده مقیاس شناختی پرسشنامه نشانگان ضربه عشق (LTSI) در دو گروه با کنترل اثر پیش آزمون...................... 106
جدول 4-13: مقایسه پس آزمون نمرات خرده مقیاس احساسی پرسشنامه نشانگان ضربه عشق (LTSI) در دو گروه با کنترل اثر پیش آزمون .................... 107
جدول 4-14: مقایسه پس آزمون نمرات خرده مقیاس احساسی پرسشنامه نشانگان ضربه عشق (LTSI ) در دو گروه با کنترل اثر پیش آزمون.................... 108
جدول 4-15: مقایسه پس آزمون افسردگی (BDI-II) در دو گروه با کنترل اثر پیش آزمون ..................................................................................................................... 109
جدول 4-16: مقایسه پس آزمون شاخص کلی عملکرددر دو گروه با کنترل اثر پیش آزمون......................................................................................................................... 110
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
فصل اول
کلیات پژوهش
1-1- مقدمه
عشق به اشکال گوناگون از راه می‌رسد، نوعی از خود بی‌خودی وسواس گونه و ذهنیتی افسون شده که تمامی زندگی فرد را در تصرف خود در می‌آورد؛ معمولا تجربه چنین حالتی باشکوه است، ولی مواقعی هم هست، که شیدایی و از خود بی خودی، بیش از آنکه لذت بیافریند، پریشانی می‌آورد. اگر عشق تنها یک ویژگی حقیقی داشته باشد، این است که هرگز نمی‌ماند. ناپایداری بخشی از ماهیت شیدایی عشق است (یالوم[1]، 1388). هرچند فقدان عموما به از دست دادن یک ابژه عشقی[2] به دنبال مرگ یا بیماری در نظر گرفته می‌شود، اما گاهی فقدان بدون مرگ ابژه عشقی نیز رخ می‌دهد و فرآیند سوگ تجربه می‌شود (هاروی و میلر[3]، 2000). یکی از شایع‌ترین و عمیق‌ترین تجربه‌های فقدان و سوگ، ناکامی ناشی از فروپاشی روابط رومانتیک و عمدتاً عشق رومانتیک می‌باشد. مساله‌ای که در تاریخ ادبیات آشکار و انکارناپذیر، اما به همان اندازه در تاریخ ادبیات پژوهشی، مبهم و کم رنگ است. این در حالی است که تجربه فرایند سوگ ناشی از فروپاشی روابط رومانتیک، مانند فرایند سوگ در دیگر انواع فقدان است (لوکوت[4]، 2007؛ هاروی و میلر، 2000؛ به نقل از دهقانی، 1389). جدایی از عشق در دوران جوانی یکی از بزرگ ترین ضربه‌هایی است که می‌تواند برای افراد اتفاق بیفتد. در این دوران وقتی از افراد خواسته شد، حوادث ناسازگار و ناگوار زندگی خود را یادآوری کنند، در بیشتر موارد یکی از شایع‌ترین پاسخ‌ها، پریشانی رابطه یا اتمام رابطه عاشقانه در حال ظهور بود (اکبری و همکاران، 1391).
پیامد عشق ناکام معمولا بین 6 ماه تا دو سال به شکل آزار ذهنی تجربه می‌شود. البته همه به یک اندازه رنج نمی‌برند، چگونگی واکنش افراد نسبت به جدایی به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله خودپنداره، سنجش واقعیت و هوش هیجانی. برخی افراد دلبستگی قطعی مانند کودکان پیدا می‌کنند و مقابل عده‌ای برای غلبه نسبتا سریع به شکست عشق انعطاف‌پذیری دارند (سمنژاد و همکاران، 1390). ﭘﺎرﻛﺲ (2006؛ به نقل از دهقانی، 1389) در ﺑﺮرﺳﻲﻫﺎی ﺧﻮد ﺑﻪ اﻳﻦ ﻧﺘﻴﺠﻪ رﺳﻴﺪ ﻛﻪ از دﺳﺖ دادن اﺑﮋه ﻋﺸﻘﻲ در دوره ﺟﻮاﻧﻲ ﻳﻜﻲ از ﺑﺰرﮔﺘﺮﻳﻦ ﺿﺮﺑﻪ‌هاﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮای اﻓﺮاد اﺗﻔﺎق ﺑﻴﻔﺘﺪ. همه‌ی ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎ، اﻣﻴﺪﻫﺎ و روﻳﺎﻫﺎی فرد ﻓﺮو ﻣﻲ‌پاشد. ﺗﻤﺎﻣﻲ دﻧﻴﺎی او رﻧﮓ ﻣﻲﺑﺎزد و ﺑﺎ ترسی ﺑﺮای ورود ﺑﻪ دﻧﻴﺎی ﺟﺪﻳﺪ و ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺧﻮد ﻣﻮاﺟﻪ ﻣﻲشود ﻫﺮﭼﻨﺪ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی زﻳﺎدی ﺑﺮ روی ﺳﻮگ ﻧﺎﺷﻲ از ﻣﺮگ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه، اﻣﺎ ﻣﻲﺗﻮان ﮔﻔﺖ ﻛﻪ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی ﻣﺤﺪودی ﺑﺮ روی ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﻓﺮوﭘﺎﺷﻲ رواﺑﻂ ﻋﺸﻘﻲ و ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی ﻧﺎﺷﻲ از آن ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، در ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻓﺮاوان، ﺑﺨﺼﻮص در دوران نوجوانی و ﺟﻮاﻧﻲ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻣﻲﺷﻮد و ﭘﻴﺎﻣﺪﻫﺎی ﮔﺴﺘﺮده‌ای ﺑﺮای زﻧﺪﮔﻲ ﺷﺨﺺ در ﺑﺮدارد، بنابراین لازم است که تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
1-2- بیان مساله
بسیاری از اوقات عشق آنگونه می‌آید که کمتر انتظار آن را داریم. در این موقعیت، آنچه انجام می‌شود، فقط برخورد با فردی است که با تصویر ما از محبوب منطبق میشود، تصویری که همگی در عوالم مطلوب خویش داریم. در واقع وقتی از آن طرف توافقی دیده می‌شود، عشق آغاز می‌شود. اما گاهی این توافق به هم می‌خورد و جدایی صورت می‌پذیرد (گلاسر[5]، 1390). جدایی از عشق می‌تواند برای هر فردی ضربه‌ای بزرگ محسوب شود و تبدیل به یکی از غم انگیز ترین حادثه‌ها و تلخ ترین دوران زندگی فردشود، اما باید پذیرفت که ناپایداری بخشی از ماهیت شیدایی عشق است (یالوم، 1388).
یکی از شایع‌ترین و عمیق‌ترین تجربه‌های فقدان و سوگ ناکامی ناشی از فروپاشی روابط رومانتیک و عمدتاً عشق رومانتیک می‌باشد. ﻣﺴﺎﻟﻪ‌ای ﻛﻪ در ﺗﺎرﻳﺦ ادﺑﻴﺎت آﺷﻜﺎر و اﻧﻜﺎرﻧﺎﭘﺬﻳﺮ، اﻣﺎ ﺑﻪ ﻫﻤﺎن اﻧﺪازه در ﺗﺎرﻳﺦ ادﺑﻴﺎت ﭘﮋوﻫﺸﻲ، ﻣﺒﻬﻢ و ﻛﻢرﻧﮓ اﺳت.

1. yalom
2. Love object
3. Harvey & Miller
4. Luquet
1. Glasser

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : علیرضا خشاوه پور

شماره تماس : 09357717947 - 05137573265

ایمیل :info@cero.ir

سایت :cero.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 166

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 350 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل

تاثیر درمان شناختی- رفتاری گروهی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطرا

تاثیر درمان شناختی- رفتاری گروهی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
تاثیر درمان شناختی- رفتاری گروهی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر - تاثیر درمان شناختی رفتاری گروهی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر



تاثیر درمان شناختی- رفتاری گروهی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر
چکیده
اضطراب پاسخی ضروری به استرس است و فرد را به هنگام مواجهه با خطر، برای کنش و واکنش آماده می‌سازد. در بسیاری از مواقع، چنین پاسخی منطقی و حتی حیاتی است. حالت نابهنجار آن می‌تواند بر گستره‌ی وسیعی از عملکردهای آدمی، اثر بگذارد. اختلال اضطراب فراگیر، اختلال رایج و ناتوان‌کننده‌ای است که به دلیل گستردگی و شیوع آن در میان تمام سنین، بیماری قرن شناخته شده است. نگرانی غیرقابل کنترل، برجسته‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی این اختلال است که اغلب به مسائل مختلف روزمره مطرح می‌شود و بیماران در اکثر اوقات روز با آن دست به گریبان هستند. هدف این پژوهش به منظور بررسی تاثیر درمان شناختی - رفتاری گروهی بر عدم تحمل بلاتکلیفی و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه آزمایش و کنترل استفاده شد. نمونه شامل 14 نفر بیمار زن بودند که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس از مراجعان به کلینیک اعصاب و روان شهرستان قائم‌شهر، پس از انجام مصاحبه بالینی بر اساس DSM-IV-TR تشخیص اختلال اضطراب فراگیر گرفته بودند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی 12 جلسه 2 ساعته در معرض درمان شناختی - رفتاری قرار گرفتند. گروه کنترل در حین انجام مداخله درمانی، در لیست انتظار قرار داشت. پرسشنامه عدم تحمل بلاتکلیفی فریستون و همکاران و پرسشنامه فراشناخت‌ها ولز و همکاران برای هر گروه اجرا شد. داده‌های به دست آمده از این پژوهش از طریق روش آماری کوواریانس تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که درمان شناختی - رفتاری گروهی منجر به افزایش تحمل بلاتکلیفی و همچنین منجر به کاهش باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر می‌شود.
در نتیجه درمان شناختی - رفتاری گروهی بر عوامل تاثیرگذار اختلال اضطراب فراگیر موثر است. این پژوهش می‌تواند پیوندگاهی برای پژوهش‌های بنیادین و کاربردی در عرصه روانشناسی بالینی باشد.
کلید واژه‌ها: اختلال اضطراب فراگیر، درمان شناختی - رفتاری گروهی، عدم تحمل بلاتکلیفی، باورهای فراشناختی مثبت
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول: کلیات مساله پژوهش
مقدمه 3
بیان مسئله 4
اهمیت و ضرورت پژوهش 5
اهداف پژوهش 7
الف- اهداف کلی: 7
ب- اهداف جزیی: 7
متغیرهای پژوهش 7
سوال های پژوهش 8
فرضیه‌های پژوهش 8
تعاریف متغیرها و اصطلاحات 8
الف- تعاریف مفهومی (نظری) 8
ب- تعاریف عملیاتی 10
فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه 12
اختلال اضطراب فرگیر............................... 14
خلاصه ای کوتاه از اختلال های اضطرابی............... 17
ملاک های تشخیص DSMI-IV-TR برای اختلال اضطراب فراگیر.. 18
ویژگی ها و اختلال های همراه....................... 19
ویژگی های خاص وابسته به فرهنگ، سن و جنسیت........ 20
دوره یا سیر...................................... 21
الگوی خانواده.................................... 22
اختلال های همایند(همبود) با اختلال اضطراب فراگیر... 23
تشخیص افتراقی اختلال اضطراب فراگیر با سایر اختلال های اضطرابی 24
سبب شناسی اختلال اضطراب فراگیر.................... 26
عوامل ژنتیکی..................................... 26
عوامل عصبی- زیست شناختی.......................... 27
عوامل محیطی...................................... 29
دیدگاه روان تحلیلی............................... 31
دیدگاه رفتاری.................................... 32
عوامل شناختی..................................... 35
نگرانی........................................... 38
عدم تحمل بلاتکلیفی................................ 42
عدم تحمل بلاتکلیفی و نگرانی غیربالینی............. 44
عدم تحمل بلاتکلیفی و اختلال اضطراب فراگیر.......... 45
باورهای فراشناختی مثبت........................... 48
مدل فراشناختی اختلال اضطراب فراگیر................ 52
درمان های موثر برای اختلال اضطراب فراگیر.......... 54
درمان روانکاوی................................... 56
درمان دارویی اختلال اضطراب فراگیر................. 57
درمان شناختی- رفتاری اختلال اضطراب فراگیر......... 58
درمان شناختی- رفتاری گروهی....................... 62
پیشینه عملی پژوهش................................ 67
پژوهش‌های انجام شده در داخل کشور 67
پژوهش‌های انجام شده در خارج از کشور 71
فصل سوم: روش‌شناسی پژوهش
مقدمه 77
روش پژوهش 77
جامعه آماری 78
حجم نمونه و شیوه نمونه‌گیری 78
روش جمع‌آوری داده‌ها 79
ابزار گردآوری داده‌ها 80
محتوای جلسات درمان شناختی - رفتاری گروهی 83
روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 86
رعایت اصول اخلاقی 87
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها
مقدمه 90
تجزیه و تحلیل توصیفی داده‌ها 90
تجزیه و تحلیل استنباطی داده‌ها 96
فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادها
خلاصه، بحث و نتیجه‌گیری فرضیه‌های پژوهش 100
جمع‌بندی و نتیجه‌گیری 104
محدودیت‌های پژوهش 105
پیشنهادهای پژوهش 106
منابع فارسی 108
منابع خارجی 113
پیوست ها 113
چکیده لاتین
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول 1-2- عوامل فرایند گروهی: مکانیسم‌های تغییر در رویکرد درمان شناختی- رفتاری 65
جدول 1-4: فراوانی نمونه‌ها به تفکیک گروه ها 91
جدول2-4: فراوانی سن نمونه ها 92
جدول3-4: فراوانی سطح تحصیلات نمونه ها 93
جدول4-4: وضعیت تاهل آزمودنی ها 94
جدول 5-4: میانگین و انحراف استاندارد نمرات پیش آزمون و پس آزمون عدم تحمل بلاتکلیفی 95
جدول 6-4: میانگین و انحراف استاندارد نمرات پیش آزمون و پس آزمون باورهای فراشناخت مثبت درباره نگرانی 95
جدول7-4: آزمون لون جهت بررسی یکسانی واریانس گروه ها 96
جدول8-4: نتایج آزمون تعامل بین گروه ها 97
جدول 8-4: نتایج آزمون تعامل بین گروه‌ها 98
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار 1-4: فراوانی نمونه‌ها به تفکیک گروه ها 91
نمودار2-4: فراوانی سن نمونه ها 92
نمودار3-4: فراوانی سطح تحصیلات آزمودنی ها 93
نمودار4-4: وضعیت تاهل آزمودنی ها 94
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
فصل اول
کلیات مساله پژوهش
مقدمه
می‌توان گفت ما در عصر اضطراب زندگی می‌کنیم. با توجه به اقتصاد ناپایدار، جنگ، تهدیدات تروریستی، درگیریهای قومی، مذهبی و شیوع بیماریهای جدید مرگبار و حوادث و بلایای طبیعی مانند زلزله، طوفان و سیل‌های خانمان برانداز، به‌نظر می‌رسد که حس امنیت ما کاهش پیدا کرده است. میزان اضطراب از زمان پیدایش آن، طی پنجاه سال گذشته افزایش پیوسته و یکنواختی داشته است(توئنج[1]،2000).
ارتباط اختلال‌های اضطرابی با ناتوانی کارکردی، کیفیت بسیار بد زندگی و افزایش هزینه‌های مراقبت بهداشتی و این‌که از 20 درصد جمعیت،‌ برخی از اشکال آن را تجربه می‌کنند، به اثبات رسیده است (کسلر[2] و همکاران 1994).
اختلال اضطراب فراگیر[3] (GAD) شایع‌ترین اختلال اضطرابی است و فرآیندهای محوری آن معرّف فرآیندهای اصلی دخیل در همة اختلال‌های اضطرابی است (بارلو[4]، 2002).
با توجه به این‌که درمان شناختی-رفتاری گروهی یکی از درمان‌های مؤثر روان شناختی می‌باشد. همچنین در درمان اختلال‌های مختلف اضطرابی شواهد زیادی در مورد کارایی و تأثیر رویکرد گروهی وجود دارد (موریسیون، 2001؛ نقل از بایلینگ، ترجمه خدایاری فرد، 1389).
یکی از حوزه‌هایی که تاکنون پژوهش‌های کافی به خصوص در کشور ما در مؤثر بودن اعتبار درمان روانشناختی صورت نگرفته است، درمان شناختی-رفتاری گروهی بر اختلال فراگیر و مولفه‌های مهم مطرح مانند عدم تحمل بلاتکلیفی و باور های فراشناختی در مورد نگرانی می‌باشد و از طرف دیگر شیوع بسیار بالای آن و درصد بالاتر آن در میان زنان به نسبت مردان، درصدد برآمدیم تا اثر بخشی درمان شناختی-رفتاری گروهی بر مؤلفه‌های مهم مطرح در اختلال اضطراب فراگیر را بررسی کنیم تا شاید بتوانیم با این کار به طور کمی و کیفی گامی هر چند کوچک در شناخت و درمان این اختلال بنمائیم.
بیان مسئله
اختلال اضطراب فراگیر،‌ اختلال رایج و ناتوان کننده‌ای است که به دلیل گستردگی و شیوع آن در میان تمام سنین،‌ بیماری قرن شناخته شده است. نگرانی غیر قابل کنترل، برجسته‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی این اختلال است که اغلب به مسائل مختلف روزمره مطرح می‌شود و بیماران در اکثر اوقات روز با آن دست به گریبان هستند (انجمن روان پزشکی امریکا[5]، 2000).
میزان شیوع یک ساله GAD بین 3 تا 8 درصد و میزان شیوع طول عمر نزدیک به 7/5 درصد گزارش شده است (کسر، والتر[6] و ویتچین[7]، 2001). تقریباً 25 درصد افراد مراجعه کننده به کلینیک‌های اختلال‌های اضطرابی و حدود 12 درصد از بیمارانی که به کلینیک‌های روانپزشکی مراجعه می‌کنند مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر می‌باشند (کسلر و همکاران، 2004).
اگرچه مداخلات روان شناختی بسیاری برای درمان اختلال‌های اضطرابی وجود دارد، اما بیش از دو دهه پژوهش‌های تجربی، درمان‌های شناختی-رفتاری را به عنوان درمان انتخابی نشان داده است (ترنر[8] و هرسن[9]، 1997).
از طرف دیگر درمان گروهی به علت تاثیر بیشتر و مقرون به صرفه‌تر آن می‌تواند گزینه مطلوبی در درمان اختلال اضطراب فراگیر باشد. همچنین با توجه به این‌که نظریه‌ها و دیدگاه‌های مختلفی در سبب شناسی و تداوم و مزمن شدن و چگونگی درمان اختلال اضطراب فراگیر مطرح می‌باشد در نتیجه،‌ این پژوهش درصدد پاسخگویی به این سوال است که آیا درمان شناختی-رفتاری گروهی بر مؤلفة عدم تحمل بلاتکلیفی و باورهای فراشناختی مثبت نسبت به نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر مؤثر است؟
اهمیت و ضرورت پژوهش
با توجه به شیوع نسبتاً بالای اختلال اضطراب فراگیر در میان اختلال‌های اضطرابی و همچنین در کلینیک‌های اختلال‌های اضطرابی حدود 25 درصد بیماران، مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر شناخته می‌شوند. شروع آن در اواخر نوجوانی یا اوان جوانی است و هر چند مواردی در سنین بالاتر هم دیده می‌شود (سادوک و سادوک، 2007؛ ترجمه پورافکاری، 1389).
در موقعیتهای بالینی،‌این اختلال در زنان تا اندازه‌ای بیشتر از مردان تشخیص داده می‌شود (تقریباً 55 درصد تا 60 درصد از مبتلایان به این اختلال را زنان تشکیل می‌دهند). در مطالعات همه‌گیر شناختی، نسبت جنسی زنان به مردان تقریباً دو به سه است (انجمن روانپزشکی امریکا، 2000).
نتایج برخی پژوهش‌های همه‌گیر شناختی در ایران نشان داده است که اختلال اضطراب فراگیر شایع ترین اختلال اضطرابی است، اما نسبت جنسیتی آن دقیقاً مشخص نیست (مثل جاویدی، 1372؛ کوکیه، 1372؛ پالاهنگ و همکاران، 1375؛ به نقل از حمید‌پور و همکاران، 1389).
اختلال اضطراب فراگیر یک اختلال بالینی شایع و ایجاد کننده ناتوانی به شمار می‌رود که به درمان نیاز دارد. اختلال اضطراب فراگیر در اکثر موارد با اختلال‌های خلقی (مانند اختلال افسردگی عمده یا اختلال افسرده خویی) سایر اختلال‌های اضطرابی (مانند اختلال وحشتزدگی، هراس اجتماعی، هراس مشخص) اختلال مرتبط با مواد و نیز سایر بیماریهایی که ممکن است مربوط به فشار روانی باشند، همایندی بالایی دارد (انجمن روانپزشکی امریکا، 2000).
بررسی و درمان اختلال اضطراب فراگیر بر خلاف اختلال وحشتزدگی (مک نالی[10]، 1994) اضطراب اجتماعی (همیبرگ[11] و بکر[12]، 2002، لیبووتیز[13]، هوپ[14] و اشنایر[15]1995) یا اختلال وسواس فکری- عملی(سوینسون[16]، آنتونی[17]، راکمن[18] و ریکتر[19] 1998) که پیشرفتهای قابل ملاحظه‌ آن‌ها، کاملاً مشهود می‌باشد، همچنان کم مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد (داگاس[20]،2000)، درک درستی از آن وجود ندارد (پرسونز[21]، منین[22] و تورک[23]،2001) و نسبت به درمان مقاوم می‌باشد (بورکووک[24] و رسیو[25]،2001). بهبود خود به خودی این اختلال ، به ندرت مشاهده می‌شود (کسلر و همکاران، 1994)

[1]. Twenge
[2]. Kessler
[3]. Generalized Anxiety Disorder
[4]. Barlow
[5]. American Psychiatric Association
[6]. Walter
[7]. Wittchen
[8]. Turner
[9]. Hersen
[10]. McNally
[11]. Heimberg
[12]. Becher
[13]. Liebowitz
[14]. Hope
[15]. Schnaier
[16]. Swinson
[17]. Antony
[18]. Rachman
[19]. Richter
[20]. Dugas
[21]. Personz
[22]. Menin
[23] .Turk
[24]. Borkovec
[25]. Ruscio

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : علیرضا خشاوه پور

شماره تماس : 09357717947 - 05137573265

ایمیل :info@cero.ir

سایت :cero.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 145

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 319 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل