بررسی و مقایسه میزان استرس و تجربه استرس در بین معلمین زن ابتدائی شهر تهران - پایان نامه بررسی و مقایسه میزان استرس و تجربه استرس در بین معلمین زن ابتدائی شهر تهران در 105 صفحه ورد قابل ویرایش
پایان نامه بررسی و مقایسه میزان استرس و تجربه استرس در بین معلمین زن ابتدائی شهر تهران در 105 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست:
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات پژوهش
مقدمه...................................................................................................................... 1
بیان مسأله................................................................................................................ 3
اهداف تحقیق........................................................................................................... 5
سوالات تحقیق......................................................................................................... 5
فرضیه های تحقیق.................................................................................................... 5
اهمیت و ضرورت تحقیق.......................................................................................... 6
تعاریف نظری.......................................................................................................... 7
- استرس.............................................................................................................. 7
- معلم.................................................................................................................. 7
- تجربه استرس..................................................................................................... 7
تعارف عملیاتی........................................................................................................ 7
فصل دوم: ادبیات تحقیق
مقدمه...................................................................................................................... 10
مفهوم استرس........................................................................................................... 10
استرس بعنوان پاسخ درونی....................................................................................... 15
مراحل استرس.......................................................................................................... 17
- مرحله واکنش اخطار........................................................................................... 18
- مرحله مقاومت................................................................................................... 18
- مرحله فرسودگی................................................................................................ 18
علل فشار روانی....................................................................................................... 19
شرایط ایجاد کننده استرس......................................................................................... 20
- عوامل فردی....................................................................................................... 20
- عوامل محیطی.................................................................................................... 22
- عوامل سازمانی................................................................................................... 24
انواع استرس............................................................................................................ 26
پاسخ های فیزیولوژیک بدن انسان به استرس............................................................... 27
عنوان صفحه
استرس مثبت و منفی................................................................................................ 29
استرس طبیعی یا نرمال.............................................................................................. 30
استرس شغلی........................................................................................................... 31
نشانه های استرس شغلی........................................................................................... 32
مطالعات مربوط به استرس شغلی............................................................................... 33
دلزدگی و استرس شغلی........................................................................................... 34
ابعاد گوناگون نقشهای شغلی..................................................................................... 35
فشار ناشی از نقش .................................................................................................. 36
استرس از نظر جنسیتی.............................................................................................. 37
- استرس زنان کارمند............................................................................................. 38
دیدگاه های نظری درباره استرس............................................................................... 39
حمایت اجتماعی چه تأثیری ممکن است در استرس شغلی داشته باشد.......................... 44
آیا تنها افراد خاصی هستند که نمی توانند با استرس مقابله کنند..................................... 45
- پیشینه تحقیق...................................................................................................... 46
فصل سوم: روش تحقیق
- روش تحقیق...................................................................................................... 51
- جامعه آماری...................................................................................................... 51
- نمونه پژوهش..................................................................................................... 51
- ابزار پژوهش...................................................................................................... 51
- چگونگی جمعآوری اطلاعات.............................................................................. 53
- روش آماری....................................................................................................... 53
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادههای آماری
مقدمه...................................................................................................................... 60
تجزیه و تحلیل دادههای آماری.................................................................................. 61
فصل پنجم: بحث و نتیجهگیری
نتیجهگیری............................................................................................................... 101
محددویتهای تحقیق............................................................................................... 104
پیشنهادهای تحقیق.................................................................................................... 104
فصل ششم:
منابع و مأخذ............................................................................................................ 106
نمونه پرسشنامه......................................................................................................... 108
بررسی و مقایسه میزان استرس و تجربة استرس در بین معلمین زن کلاس اول و دوم و سوم ابتدائی منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران:
مقدمه:
ما امروزه در دورانی بسر میبریم که مشخصات باند آن را میتوان افزایش جمعیت، شهرنشینی، گسترش مؤسسات و پیچیدگیهای تکنولوژی در ارتباطات دانست و این موارد بیش از پیش جوامع و انسانها را به هم نزدیک کرده و باعث شده تا آنها در جهت رقابت با سایرین به تکاپو تلاش بیشتر وارد نموده است. و از این طریق افزایش توقعات و انتظارات روزافزون جامعه نیز در جهت رفع این توقعات و حل موارد فوق مثمر ثمر نخواهد بود این ناشی از این است که محدودیت توان و امکانات انسان و محیط وی دانست و یکی از مهمترین موضوع که ما با آن بیشتر در این تحقیق سر و کار داریم استرسها و عواملی که باعث این فشارهای عصبی است که همه ما با آن درگیر هستیم و باید آنها را بشناسیم. امروزه استرس به عنوان مهمترین فاکتور در جوامع میباشد که باعث بوجود آمدن امراض روحی، جسمی و رفتارهای انسانها است. استرس و اضطراب رابطه تنگاتنگ دارد و اضطراب یکی از عوارض آنی و شایع استرس میباشد، پاسخ استرسها پاسخی است که از زمانی دیگر طول عمر تغییر میکند. به گفتهها هانس سلیه «مهم این نیست که چه اتفاقی برای شخص افتاده مهم آن است که آنرا چگونه درک کرده و انسان از دیدگاههایش رنج میبرد و نه بلاهایی که بر سرش میآید.» به این دلیل استرس توجه بسیاری از روانشناسان و دانشمندان علوم رفتاری و مدیریت را به خود معطوف کرده به طوری که فشارهای عصبی نقش مهمی در فراهم نمودن مشکلات روحی و جسمی در انسانها ایفا میکند.
استرس در زندگی روزمره به شیوههای متفاوتی بروز میکند: پرخاشگری ناگهانی در پاسخ به یک سؤال سادهلوحانه، سردرد شدید در پایان یک روزگار سخت، بروز عصبانیت به صورت زدن دست روی فرمان ماشین در ترافیک است برای همین وجود این استرسها در طول روز طبیعی هستند. با وجود این استرس طولانی و شدیدتر اغلب سبب بروز علائم ناراحت کنندهای میشود که اشخاص در مورد آن نگران میشود بنابراین بشر در سر تا سر دوران گذشته خود استرس را تجربه کرده است.
گروهی از صاحبنظران رفتاری استرس را بیماری شایع قرن نامگذاری کرده در حالی که در عصر حاضری که در آن هستیم عصر استرس و فشارهای عصبی است. دورهای که در ان انسان بیش از هر زمان دیگری در معرض عواملی موجود استرس قرار گرفته و مسائل و مشکلات بیشماری از هر طرف او را احاطه کرده است.
بیان مسئله
واژه استرس در نزد متخصصین متخلف معانی متفاوتی دارد، استرس در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است در حالی که مسأله استرس در جامعه به طور گستردهای تشخیص داده شده است روانشناسان بالینی و سایرین ارتباط بین فشار روانی و بهداشت روانی را به دقت مورد بررسی قرار دادهاند. در روانشناسی استرس به معنی تحت فشار روحی و روانی قرار گرفتن تعریف شده است. در این حالت جسم روان آدمی به تقاضاهای درونی و بیرونی با فشار پاسخ میدهند. استرس هنگامی رخ میدهد که فرد واکنشهای خود را در مواجهه با محرکهای درونی و بیرونی ناتوان ببیند که همانا پیامد آن از دست رفتن تعادل روانی فرد است (خواجهپور، 1377، ص 5) استرس را گاهی ناشی از محرکات خارج میدانند و گاهی آن را پاسخ فرد به پارهای از مزاحمتها عنوان کردهاند. بررسیهای جدید و تئوریهای جامع راجع به استرس به تعامل فرد و محیط تأکید دارد.
محققان سالهای 1950 استرس را پاسخ فرد به فرآیندهای درونی و برونی که بر ظرفیت ادغام نیروهای جسمی و روانی فشار وارد میکنند توصیف نمودهاند.
کلاس وسینگر، در تحقیق خود نشان دادند فشارهای عصبی میتواند باعث کاهش میزان تحمل و ناکامی شود. در این تحقیق نشان داده شده است که کارکنان سازمان فشارهای عصبی ناشی از سروصداهای آزار دهنده و دخالتهای بی مورد در انجام وظایف شغلی خود را تحمل میکنند، اما از میزان تحمل آنان در برابر ناکامی کاسته میشود (منتقل از پایاننامه رجبپور، 1379)
اگر چه عمدهترین هدف کار کردن انسانها، تأمین نیازهای زندگی و به عبارتی کسب درآمد میباشد اما عوامل دیگری نظیر به ثمر رسانیدن انگیزهها، عملی کردن تمایلات، انتظارات اجتماعی، علاقهمند بودن به کار، فشار محیطی و خانوادگی و رقابت نیز در کار کردن دخیل هستند ولی نمیتوان از کسب درآمد به عنوان تنها علت اشتغال آدمیان نام برد (اسفرجانی، 1353، ص 50)
استرس در زندگی روزمره به وفور دیده میشود و همه افراد به دفعات متعددی تحت تأثیر استرس قرار میگیرند و آن را تجربه میکنند و وقتی که کسی دچار استرس شده، وارد محیط کار خود میشوند و معمولاً همکاران ومسئولین متوجه میشوند و در تعامل با دیگران و استرس فرد به آنان سرایت میکند و برای همین با توجه به آنچه گفتیم در این تحقیق به بررسی میزان استرس و تجربه استرس در بین معلمین زن کلاس اول و دوم و سوم ابتدائی را انجام میدهیم. به این دلیل که استرس از شغلها به وفور دیده میشود ولی شغلهای دارای استرس زیادتر هستند مثل پزشکی، مدیران. پرستاران، معلمان و … میباشند وبرای همین در این تحقیق به سراغ محیط مدرسه میرومی که در بسیاری از مواقع بسیار استرساز هستند چه برای کارکنان و چه برای دانشآموزان. میخواهیم بدانیم چه عواملی در محیط مدرسه باعث استرس میشود و معلمان سطوح مختلف اول و دوم و سوم ابتدائی چقدر مورد عوامل استرساز قرار میگیرند، این عوامل چه چیزهایی هستند و تجربه استرس معلمان در زندگی روزمره آنها تا چه اندازهای میباشد و شیوههای مقابله با استرس را بررسی میکنیم.
اهداف تحقیق
هدف کلی:
مقایسه میزان استرس و تجربه استرس معلمین زن مقاطع مختلف ابتدائی
هدف جزئی:
1- شناخت میزان استرس معلمین زن در مقطع اول و دوم و سوم ابتدائی
2- شناخت تجربه استرس معلمین زن در مقطع اول و دوم و سوم ابتدائی
سؤالات
1- آیا میزان استرس معلمان زن مقاطع مختلف ابتدائی با هم تفاوت دارد؟
2- آیا تجربه استرس معلمان زن مقاطع مختلف ابتدائی با هم تفاوت دارد؟
فرضیه
1- بین میزان استرس معلمان کلاس اول و دوم تفاوت معنیداری وجود دارد؟
2- بین میزان استرس معلمان کلاس اول و سوم تفاوت معنیداری وجود دارد؟
3- بین میزان استرس معلمان کلاس دوم و سوم تفاوت معنیداری وجود دارد؟
4- بین تجربه استرس معلمان کلاس اول و دوم تفاوت معنیداری وجود دارد؟
5- بین تجربه استرس معلمان کلاس اول و سوم تفاوت معنیداری وجود دارد؟
6- بین تجربه استرس معلمان کلاس دوم و سوم تفاوت معنیداری وجود دارد؟
اهمیت و ضرورت تحقیق
ضرورت این تحقیق در راستای بررسی میزان استرس معلمین و در جهت بررسی و مقایسه میزان استرس و میزان تجربه استرس صورت گرفته و میتواند اطلاعات مفیدی را در حیطه تصمیم گیری متعدد فراهم سازد. که این اقدام از طریق انجام تحقیقات منظم و شناسایی میزان استرس و میزان تجربه استرس معلمین امکانپذیر است و پژوهش فوق در ضرورت اینگونه اقدامات جای گرفته است. در واقع میخواهیم بدانیم که در سطوح مختلف تحصیلی میزان استرس معلمین چقدر است و هر کدام از عواملی که در مقیاس هنرور راهه وجود دارد، معلمین در سطوح مختلف چقدر تجربه نسبت به آنها دارند. در رابطه بین آنها در سطوح مختلف را بررسی و آنها را مقایسه میکنیم و راهکارهای مفیدی که باعث کاهش دادن این استرسها میشود، را ارائه بدهیم.
عواملی که اهمیت این تحقیق را نشان میدهد این است که محیط مدرسه محیطی است که باعث میشود معلمان هر روز در معرض فشارهای کلاسی قرار بگیرند، وجود تجربه استرس در معلمان باعث کاهش در علمکرد آنها و موجب میشود تا آنها از نظر سلامتی دچار اختلالاتی میشوند. برای همین بدنبال این هستیم تا این عوامل را شناسایی در راهکارهای مقابله با آنها را بررسی کنیم.
تعاریف نظری
استرس حالتی پویا و هیجانانگیز است که فرد با یک فرصت، محدودیت یا تقاضای غیرعادی مواجه میشود و واکنشهای احساسی فیزیکی و شناختی از خود نشان میدهد. (مقیمی 1378، ص 435)
استرس یک نوع تحریک و محروم شدن از محرکهاست و فقدان استرس به مفهوم مرگ است. استرس تجربه جدیدی برای انسان نیست و هرکس همه روزه با استرس سروکار دارد. (قریب، 1371)
معلم معلم نقش مهمی در مدرسه دارد. نقش معلم تربیت و نوسازی افراد است که مهمترین امر میباشد و افرادی هستند که طی حکمی به صورت تمام وقت و یا پارهوقت به صورت رسمی یا حقالتدریس در مقاطع مختلف تدریس میکنند (مجله رشد، 1380، ص 5)
تجربه استرس ناکامیهای که میتواند مرتبط با جریان پیشرفت حرفهای افراد، ترسهای ناشی از ناتوانی در مقابله با روشهای جدید و تغییرات تکنولوژی بر زندگی روانی معلمان تأثیر فراوانی میگذارد. (دادستان 1377، ص89)
تعاریف عملیاتی:
در جامعهای هستیم اینطور معلوم است که برای اندازهگیری استرس، خود عامل استرس دهنده را مورد مطالعه قرار میدهند، در صورتی که این درست نیست و وجود یک مهمان ناخوانده در یک بدن ممکن است به هیچوجه مورد اعتنا واقع نشود و بدن در مقابل آن عکسالعملی نشان ندهند و در بدن دیگری آنقدر مهم و قابل اعتنا باشد که همه زنگهای خطر را به صدا درآورد و بدن را به عکسالعمل شدید وا دارد. بنابراین برای اندازهگیری استرس بهتر است تغییرات حاصله از آن را در بدن مورد دقت قرار داد و آنجا که ورود یک عامل جزئی است تحریک شدید دستگاههای بدن و هیپوتالاموس میشود آن را به خوبی و به موقع شناخت و از ورودش جلوگیری کرد. (پریور، 1372)
در این تحقیق برای سنجش استرس در بین معلمین زن کلاس اول و دوم و سوم ابتدائی از آزمون یکطرفه در گروههای مستقل استفاده میکنیم و برای سنجش راههای مقابله با استرس نیز از آزمون t و تفاوت میانگین استفاده میشود تا شیوههای مقابله با استرس را در میان معلمین زن کلاس اول و دوم و سوم سنجیده شود تا از این طریق معلمین هر پایه، هر کدام از چه روشهایی را برای کنار آمدن استفاده میکنند.
تجربه استرس در این تحقیق برای ارزیابی تجربه استرس از مقیاسی به نام هلمز و راهه استفاده میکنیم و دارای 43 موارد است که میخواهیم از این طریق ببینیم که معلمان در زندگی روزمره خود کدام موارد را تجربه کردهاند و به وسیله این پژوهشها میکوشیم تا معنای وجود همبستگیها بین تعداد و ماهیت رویدادها را با بیماریهایی که در پی دارند، آشکار کنند.
استرس از نظر جنسیتی (زنان دربرابر استرس)
در اکثر کشورهای غربی با تغییرات بنیادی نقش زن مواجه هستیم ضرورتهای اقتصادی همراه با جنبشهای دفاع از حقوق زنان، آنها را در جهت انتخاب یک زندگی فعال حرفهای سوق داده است و جاهطلبی طی سلسله مراتب سازمانی و برعهده گرفتن حرفهای مستقل را در آنان برانگیخته است. برای مثال در ایالات متحده آمریکا، 6/23 درصد از میزان و کارمندان ما را زنان تشکیل میدهند. کار در محیطی که اکثریت با مردان است موجب میشود تا زنان، تابع فشارها و تنشهایی به مراتب بیشتر ازمردان همکار خود باشند. افزون براسترسهای ناشی از خانه و خانواده، زنانی که در احساس انزوا، تعصبهای جنسی همکاران هر دو بطور کلی سرخوردگیهایی که به دلیل جو فرهنگ سازمانی بوجود میآیند، نیز مواجهند. زنانی که مسئولیت مدیریت را بر عهده دارند و نیمرخ روانی آنها نیز به گونهای است که آنها را در معرض خطر تنیدگی شدید قرار میدهد، در محل کار خود تحت تأثیر تنشهای گستردهای قرار میگیرند که ناشی از افراط در کار و مشکلات وابسته به نقش آنها دراعمال قدرت است و زنان در کانون خانوادگی نیز از حمایتهای روانی و مادی همسران خود بهرهمند نیستند. (دادستان 1377، ص 79)
استرس زنان کارمند
تقریباً 90 درصد از جامعه زنان کشورهای غربی به کار اشتغال دارند یا آنکه به دلایل مختلف در دورههایی از زندگی خود کار خواهند کرد. وسایلی که به علت پیشرفت تکنولوژی برای آشپزی و نظافت منزل فراهم شدهاند، به کاهش قابل ملاحظه مدت زمانی که به خانهداری اختصاص مییافت منجر شده است. تورم و رکورد اقتصادی در جوامع پیشرفته صنعتی، مشارکت زنان در اداره امور مالی خانواده را الزامی ساخته و درآمد دو نفر در یک خانواده، امکان مقابله با مشکلات ناشی از اعتصابها و بیکاریها را فراهم کرده است. (دادستان 1377، ص 83)
زنان مطلقه برای تأمین زندگی و حفظ استقلال خود، باید کار کنند و بالاخره تعداد روزافزون افراد مجرد، بالا رفتن سن ازدواج را افزایش اهمیت اشتغال، تمایل به استقلال شخصی و مالی را در زنان تقویت کرده است. استرس زنان کارمند، با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی- اجتماعی ثابت میکنند که زنان کارمند تحت تأثیر تنشهایی به مراتب شدیدتر از کارمندان مرد هستند. بطور خلاصه، تنشهایی که زنان کارمند در محدوده کار خود تحمل میکنند ناشی از منابعی هستند که زنان در تغییر دادن آنها ناتوانند زیرا ریشه در تبعیضهای در قلمرو اجتماعی و خانوادگی زنان کارمند میدانند که بخش عمده از استرس گسترده آنها ناشی از تعارضهای بین همسر و جریان کار و بین جریان کار و زندگی خانوادگی است و به عبارت دیگر، این زنان هنوز از حمایت همسران خود برخوردار نیستند. توصیه همه پژوهشگران در این قلمرو این است که باید مؤسسات را نسبت به مسائل زنانی که مسئوولیت دوگانهای در محل کار و کانون خانوادگی خود دارند هشیار کرد تا تغییراتی را در محیط سازمانی و فرآیندهای تصمیمگیری مؤسسات ایجاد کنند. در غیر اینصورت، زنانی که میخواهند سلسله مراتب حرفهای را طی کنند باید همچنان انسانی گزافی را متحمل شوند. دادستان، 1377 اکثر زنانی که دارای ریخت A هستند در بین کارمندان جوان و کارمندان سطح متوسط قرار دارند و به خصوص در بین این کارمندان جوان است که بیحوصلگی، روحیه رقابت، جدال با مسئولیت و احساس فشار دایم مشاهده میشود.
تبعیض جنسی، این ریخت رفتاری را تشدید و فعال میکند. اگر زنان بخواهند سلسله مراتب حرفهای را طی کنند، به خوبی ارزشیابی شوند و در سازمان اداری پیشرفت کنند. زیاد آنها باید الزاماً بیش از مردان باشد. در اغلب موارد، آنها باید برنامههای شخصی خود درباره تشکیل یک زندگی خانوادگی را به تعویق بیندازند و بهای انسانی گزافی را تحمل کنند. چه، همه این تنشها با اختلالهای خواب، حالتهای عصبی، احساس خستگی، مشکلات صبگاهی به هنگام برخاستن از خواب و میل به انزوا همراهند.
نظریههای استرس
الف) از دیدگاه پزشکی
استرس یک حالت ارگانیک است که معمولاً با افزایش فشار خون و ضربان قلب و پریدگی رنگ چهره و نشستن عرق سر بر پیشانی همراه است و تحت شرایط مناسب میتواند موجب تغییرات در عملکرد جسمانی شود که اگر شدید و یا مزمن باشد به نوبه خود منجر به بیماری میگردد (فخیمی، 1381، ص 19)
علیرغم این واقعیت به عقیده انگلس، فشار عصی را نباید با مفهوم نوعی نیرو که شخص قربانی آن میشود همچنین استرس را نباید به عنوان نفوذ غرب روانشناسی و یا جامعهشناختی که به تنهایی میتواند باعث فرو ریختن شخص و یا باعث بیماری روانی و یا جسمانی او بشود در نظر گرفت برعکس استرس را به عنوان عاملی مورد توجه قرار داد که میتواند عکسالعملهای متعدد ارگانیک را سبب شود که برخی از آنها ممکن است در ابتدا به بیماری نقش داشته باشند و برخی دیگر پاسخهای سالم و سازگارانه رشد شخصیت را موجب شوند (مجموعه مقالات، اولین سمینار ترس و بیماریهای روانی مقاله استرس).
امروزه اغلب مردم کلمه استرس را بصورت موضوعی متداول و یا گونهای از یک بیماری «اپیدمی» به کار میبرند. با تمام جنبههای منفی که در فرهنگ عام راجع به استرس وجود دارد این پدیده دارای جنبههای مثبت نیز میباشد. جنبه منفی استرس مخرب یا دلگرمی میگویند که از دریافت خبرهای ناگوار و یا تقاضاهای غیرمنطقی به فرد دست میدهد. (بلورچی، 13، ص 32)
انواع استرس که معلمان با آن برخوردارند امروزه مشخص شدهاند و این انواع استرس به وسیله بخشهای عصبی و مسائل روانی- فیزیولوژیکی تشدید میشوند.
تحقیقات پیشین:
میلستین 1983) در بررسی استرسهای سازمانی در مورد معلمان دریافت که بروز استرس ابتدا بصورت عاطفی است و بعد شکل رفتاری و فیزیکی، در سیستم آموزشی مسائلی مانند فقدان امکانات، انگیزش دانشآموزان و مشکلات انضباطی بیشترین رتبه را از نظر استرس دارا هستند. مسائل کلاسی نسبت به خود سازمان استرس بیشتری ایجاد میکنند و میان جنس و سن از نظر استرس تفاوت معنیداری وجود نداشت. ولی معلمین کمسابقه نسبت به افراد با سابقه استرس بیشتری را گزارش نمودند که شاید علت آن کمتجربگی آنان باشد.
مای کلیتون 1983) در بررسی استرس معلمین ابتدائی و متوسطه شرط عوامل استرس آنها را چنین دریافت، جو مدرسه،زیاد بودن کار معلم، ارتباطات نامطلوب در محیط کار، رفتار نابهنجار بسیاری از دانشآموزان و انجام تغییرات در نظام آموزش و پرورش، عدم آنشایی با اهداف برنامههای جدید، مشکلات تدریس انفرادی، کمبود کمکهای حرفهای، پائین آمدن منزلت اجتماعی معلم، کمبود امتیازات مادی. (منتقل از پایاننامه، رجبپور 1379)
کریاکو و ساتکلیف 1977) چهار عامل اساسی استرس معلم را، بر رفتاری دانشآموزان، شرائط نامساعد کار، فشار زمانی و شرایط نامساعد هر مدرسه دانستند.
چاند 1990) در تحقیق خویش با عنوان «فشارزاها، استرس، اضطراب و امنیت شغلی معلمان» نتیجه گرفت که اکثریت معلمان یک احساس مثبت درباره امنیت در شغل دارند و یک رابطه مثبت بین متغیرهای کار و امنیت شغلی وجود داشت ولی میان متغیرهای شخص (سن، جنس و غیره) با امنیت شغلی رابطهای وجود نداشت.
پالیس 1992) در تحقیق خویش بر روی 244 نفر از معلمان که از نظر رفتاری نامنظم بودند دریافت متغیرهای همانند شرایط محیط مدرسه، مشکلات مسیر شغلی و گرانباری کار، نسبت به ارتباط مستقیم با دانشآموزان استرس زیادتری ایجاد میکنند همچنین عواملی چون خستگی، ناکامی و انتقال موارد منفی زندگی بیرون به کلاس درس، بطور مداوم در ایجاد استرس مؤثر هستند). (منتقل از پایاننامه رجبپور 1379)
1- جمشیدنژاد 1375 تحقیق تحت عنوان بررسی و مقایسه استرس شغلی و رضایت شغلی و رضایت شغلی معلمان مدارس ابتدائی بعمل آورده. در آن از دو پرسشنامه سنجش استرس شغلی معلمان در رضایت شغلی آنان برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. در این بررسی نمونهای به تعداد 53 معلم به حجم کلی 38 درصد از کل جامعه پژوهش (معلمان ابتدای شهر اهواز) اطلاعات خود را به روش زمینهیابی بدست آورده.
مشخصات فروشنده
نام و نام خانوادگی : مجتبی خادم پیر
شماره تماس : 09151803449 - 05137530742
ایمیل :info@payfile.org
سایت :payfile.org