فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

نحله در حقوق اسلام وایران

نحله در حقوق اسلام وایران
نحله در حقوق اسلام وایران - نحله در حقوق اسلام وایران



فهرست مطالب
چکیده 1
مقدمه 2
فصل اول : کلیات
1-1- حقوق مالی زن در دوره جاهلیت.. 10
1-1-1- حقوق مالی زن قبل از ظهور اسلام 11
1-1-1-2- وضعیت زن در بین اعراب جاهلیت.. 15
1-1-2-1- حقوق زن پس از ظهور اسلام 16
1-1-2-2-حقوق زن قبل از ازدواج. 23
1-1-2-2-حقوق زن قبل از تولد 24
1-1-2-3- دوره کودکی و جوانی. 25
1-1-2-4-حقوق زن در دوره زوجیت.. 26
1-1-3- حقوق زن در دوره بعد از زوجیت (طلاق) 28
1-2- حقوق واجبه زن. 30
1-2-1- تعریف نفقه و وجوب آن. 32
1-2-1-1- نفقه زن نسبت به والدین. 33
1-2-1-2- نفقه زوجه 34
1-2-1-3- نفقه زن در دوره نامزدی. 35
1-2-1-4- انفاق دوره زوجیت.. 35
1-2-2- مبانی مسئولیت پرداخت نفقه 37
1-2-2-1- شرایط پرداخت نفقه 37
1-2-2-2- نفقه زن بعد از طلاق. 38
1-2-3- آثار طلاق. 42
1-2-3-1- آثار طلاق رجعی: (وضع زن پیش از عده و بعد از آن) 43
1-2-4- رابطه مالی زن و شوهر در دوره پس از طلاق. 43
1-2-4-1- اصرار به پرداخت مقرری. 43
1-2-4-1- مبنا و طبیعت حقوقی مقرری. 45
1-3-مهریه 48
1-3-1- مهریه و نحله 52
1-3-2-تفاوت مهریه با نحله 59
1-3-3- در متعه 66
1-3-3-1- تعریف متعه 68
1-3-3-2- تعریف اصطلاحی متعه 68
1-3-3-3- وجوب نفقه 70
فصل دوم : نحله
2-1 نحله 77
2-1-1- تعریف لغوی نحله 77
2-1-2- تعریف اصطلاحی نحله 79
2-2- مبحث دوم نحله 81
2-2-1- اجرت المثل. 86
2-2-1-2- اجرت المسمی و اجرت المثل عمل انسان. 87
2-2-1-3- اجرت داشتن عمل درعرف.. 87
2-2-2- استیفاء ناروا یا استفاده بدون جهت یا دارا شدن بدون علت.. 88
2-2-2-1- الف- درخواست آمر. 89
2-2-2-2- ب) عدم قصد تبرع. 89
2-2-2-3- مقایسه اجرت المثل با نحله 90
2-2-3- ضرورت وجودی نحله 92
2-2-3-1- مبانی فلسفی نحله 97
2-2-3-2- وجوب نحله 99
2-2-3-2- مسائل دیگری از نحله 104
2-2-3-3- استحباب نحله 106
2-2-4- پیمان ها در نحله 110
2-2-4-1 نحله عقد است یا ایقاع. 110
2-2-4-2-نحله از دیدگاه عرف و جامعه 117
2-2-4-3- موضوع نحله 119
2-3- ماهیت نحله 120
2-3-1- مقایسه عطیه با نحله 147
2-3-1-1- عطیه 147
2-3-1-2- نحله و هبه 148
2-3-1-3- منابع نحله 149
2-3-2- گفتار دوم: اهداف نحله 151
2-3-2-1- نحله بعنوان پشتیبانی مالی زن بعد از طلاق: 152
2-3-2-2- نحله بعنوان جبران خسارت مالی زن بعد از طلاق. 157
2-3-2-3- نحله بعنوان پرداخت حقوق نانوشته ونامرئی زن. 158
فصل سوم : نحله در قانون موضوعه ایران
مقدمه 161
3-1- میزان نحله و عوامل موثر در تعیین میزان آن: 163
3-1-1- اجرت المثل. 164
3-1-1-1- شرح اجرت شامل ماده واحده 166
3-1-1-2- شرح و بررسی تبصره 3 و 6 ماده واحده 170
3-1-1-3- شرح و تفسیر تبصره 6. 178
3-1-1-4- چگونگی ارتباط بند الف تبصره ی 6 با بند ب.. 180
3-1-2- اجرت المثل و تفاوت آن با نحله 181
3-1-2-1- بررسی ماده 336 قانون مدنی. 184
3-1-2-2- انواع اعمال زن در خانه 186
3-1-3- حقوق مالی زن هنگام طلاق. 192
3-1-3-1- نحله در حقوق موضوعه ایران. 200
3-1-3-1- الف) شرایط پرداخت حق الزحمه زوجه 202
3-1-3-1- ب) شرایط درخواست است.. 203
3-1-3-1- 1- بخشش به معنای نحله 203
3-1-3-1-2- بخشش به معنای متعه 203
3-2-1- در نحله و مقایسه آن با سایر عقود تبرعی. 212
3-2-1-1- هبه 213
3-2-1-2- تعریف هبه 213
3-2-1-3- تعریف اصطلاحی هبه 214
3-2-2- هبه در حقوق ایران باستان. 215
3-2-2-1- اوصاف هبه 215
3-2-2-2- هبه عقد است.. 217
3-2-2-3- عقد هبه قابل رجوع و جایز است.. 218
3-2-3- مقایسه نحله و هبه 220
3-2-3-1- عنصر مادی یا انتقال حق. 221
3-2-3-2- هبه عقد است و ابراء ایقاع. 221
3-2-3-3- کیفیت حقوقی عقد هبه 222
3-2-4-1- وجوه اشتراک.. 223
3-2-4-2- وجه افتراق. 223
3-3- نحله و سایر عقود 224
3-3-1- صدقه 224
3-3-1-1- در عقد بودن صدقه 226
3-3-1-2- رجوع از صدقه 226
3-3-1-3- مقایسه صدقه و نحله 227
3-3-1-4 نحله در فقه اسلام 228
3-3-2-1- نحله از دیدگاه فقهاء امامیه 229
3-3-2-2- نظرات فقهاء اهل سنت.. 231
3-4- اجرت المثل و نحله در بعضی از کشورهای اسلامی. 233
فصل چهارم : نتایج
نتایج. 255
منابع. 261
فهرست منابع قرآنی. 261
فهرست منابع حقوقی. 264
منابع فارسی. 267




چکیده
نقش زن در زندگی بیش از مرد است و موجب تشکیل خانواده و حفظ و ثبات و استحکام آن است. بعد از نه ماه حمل جنین تربیت فرزندان بعد از زایمان برعهده زن است هرچقدر زن سالم باشد و حقوقش رعایت شود فرزندان سالمتری داریم در نتیجه جامعه سالمتری داریم با این وجود زن در طول تاریخ و ادوار گذشته و حتی در حال حاضر مورد ظلم و ستم واقع شده و می­شود زن از کمترین حقوق خود بهره­ای نداشت مطیع بی­چون و چرای مرد بود با ظهور اسلام حقوق زن احیاء شد و برای موّدت و تحکیم خانواده و ایجاد انس و الفت بین زن و مرد اسلام با یک ظرافت خاص و ماهرانه و تشویق گونه حقوق زن را به شوهر و خانواده زن گوشزد کرد و مهر را از آن خود زن دانست و روش دادن آنرا به صورت نحله که مثل عسل خوشایند است بیان کرد. با توجه به آیه 4 سوره نساء پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ورود قوانین اسلامی در قانون ایران و تصویب ماده واحده قانون مقررات مربوط به طلاق و ایجاد نهاد نحله در حقوق ایران و برای هرچه پربارتر شدن حقوق زن و شناسایی نحله بر آن شدیم که پیرامون نحله و مصادیق و کاربرد آن و ابعاد و جوانب آن و میزان قدرت اجرائی و عملی آن تحقیق شود تا ضمن شناخت بهتر این نهاد تبرعی حقوقی این قسمت نیز به حقوق زن اضافه شود و محاکم در عمل به آن رویه واحدی در پیش گیرند زیرا نحله سوای مهریه و اجرت­المثل است و مالی است که زوج هنگام طلاق زن برای رفع خصومت و کدورت و پشتیبانی مالی وی و به منظور دلجوئی از وی و جبران خسارات ناشی از انحلال نکاح و جبران حقوق نانوشته و نامرئی او می­دهد. اهداف تحقیق برای آگاهی بیشتر محاکم و ایجاد رویه واحد و اعمال آن مطابق با موازین شرعی و قانونی و بررسی جوانب امر و شمول آن و جلوگیری از تضییع حقوق زوجین به هنگام طلاق و روشن شدن ماهیت آن روش­های اجرا به علت عدم وجود منابع مستقل از طریق کتابخانه­ای بوده است. نتایج بدست آمده از این مقابله تفکیک نحله از اجرت المثل و مهریه و سایر نهادهای حقوقی تبرعی است و نحله مال اضافه­ای است که علاوه بر حقوق زوجه، زوج برای رفع خصومت و برای دلجوئی از زن و برای جبران بخشی از خسارات مالی و معنوی ناشی از انحلال نکاح به او می­دهد که زوجه با خاطری آسوده منزل را ترک نماید.
مقدمه
از زمانی که خداوند جهان را خلق کرده است و سپس موجودات زنده را یکی پس از دیگری خلق کرده است با توجه به طبیعت و ظرفیت و نوع و وسع آنها برای هر یک وظایف و حقوقی قرار داده است تا ضمن ایفاء حقوق خود در طبیعت به رسالت خلقت خود نیز بپردازد. از جمله آنها خلقت انسان است که موضوع بحث این مقاله است. انسان بنا بر طبع و فطرت و سرشتی که خداوند متعال در نهادش قرار داده است و آنرا از سایر جانداران متمایز ساخته است دارای عقل و شعور و درک و قوه تشخیص است و بنابر وجود فطری قوای دماغی در او بسیاری از حسن و قبح را تشخیص داده است و جهت آشکار کردن حسن و رفع قبح و ظلم تلاشها نموده است و در پاره­ای مواقع قیام کرده و هزینه­ای گزافی نیز در این راه پرداخته است و برای بهتر زیستن و رفاه و آسایش و امنیت خود از قوانین فطری و طبیعی بهره برده استفاده کرده است واکثر آهنگ زندگی­اش را با قوانین فطری و طبیعی که با فطرت و سرشت انسانی همخوانی و هماهنگی دارد تنظیم و همسو نموده است. فهم و درک انسان ابتداء هرچند بدون تجربه بوده است لکن درک حسن و قبح ابتدائی را بطور دقیق می­شناخته و به جهت این فهم در صورتیکه اختیار انتخاب عمل و فعل خوب و بد را داشته اصولاً فعل خوب را بکار می­گرفته است و آنرا به ذهن خود می­پرورده و به نسل بعد انتقال می­داده است چرا که تنها راه انتقال تجربیات انسان بوده است نه آموزشی بوده و نه استاد و کتاب و مکتبی و نه وسیله­ای برای یادگیری. لذا با قوه درک و تشخیص خود از قوانین و مواهب طبیعی و فطری استفاده می­کرده است و راه صحیح از راه کج را درک می­کرده است. از زندگی انسان در دوران اولیه و روابط زن و مرد خبر صحیح و روشنی در دست نیست و تاجائیکه قابل درک است و تاریخ­نویسان یادداشت کرده­اند چنین بر می­آید که چند دوره در روابط زن و مرد پیش آمده و فراز و نشیبهائی داشته است. بدرستی معلوم نیست که در دوره اولیه وی که زن و مرد بعنوان یک زوج بعنوان ازدواج و همبستگی در کنار هم قرار گرفتند بر چه مبنایی این همبستگی شکل گرفته است و چه عواملی باعث این تشکیلات خانوادگی شده است و با چه شرط و شروطی؟ آیا زن متقاظی مرد بوده یا مرد متقاضی زن؟ آنچه که مورخان بیان کرده­اند و بنای خلقت انسان را بر شمرده­اند از زمان خلقت آدم ابوالبشر و سپس حوا است که برای آدم آفریده شده است. اینکه گفته شده حوا برای آدم آفریده شده آیا بعنوان یک کفو و یا جفت و نیمی از پیکره انسانیت بوده یا منظور از آن برای رفاه آدم و در واقع برای رهائی انسان از تنهائی؟ چون انسان موجودی اجتماعی است و به تنهائی نمی­تواند زندگی کند. زندگی اجتماعی انسان مستلزم یک سری قید و بندهائی است که موجب تنظیم روابط افراد با هم می­شوند و حدود و ثغود افراد اجتماع را مشخص می­سازد. بنا و اساس بزرگ اجتماع خانواده کوچک است که توسط زن و مرد بنا نهاده می­شود که تنظیم روابط زن و شوهر اهمیت بسیاری دارد. چون هم عاطفی است و هم عاشقانه و هم نهادی است که پایه و اساس اجتماع بزرگ است. هرچند زن و مرد از حقوق مساوی برخوردارند ولی وضع جسمانی و روحی آنها با هم متفاوت است. و این امر موجب می­شود که حقوق هر یک متناسب با روحیات آنها باشد. از طرفی روابط پیچیده عاطفی و احساسی و حقوقی تنها در قالب مقررات مربوطه نمی­گنجد و ورای این مقررات است. لذا شارع مقدس که خالق بشر است برای این تشکیلات مقدس علاوه بر مقررات قانونی، مقررات دیگری که متناسب با خلق و خوی زن و مرد است وضع فرموده است و هر یک را در قبال هم مسئول دانسته است. لذا با وجود اینکه برای زن مهریه قرار داده است نهادهای حقوقی دیگری مثل نحله را بوجود آورده است که در نهایت زن درمانده نشود و در صورت جدائی و یا بهنگام حوادث شخصیت انسانی او زیر سوال نرود. لذا توصیه و تأکید شارع به زوج برای رعایت حقوق زن و حفظ حرمت وی بخاطر ظرافتی است که در روابط این دو وجود دارد از طرفی شارع می­خواهد این رابطه بنحو احسن برقرار و حفظ شود و از طرفی حقوق زن بر مرد را فریضه می­داند و حتی برای دادن حقوق زن بوی اجر و مزد اخروی در نظر می­گیرد و با بهترین شیوه ضمن بیان جایگاه زن و اهمیت و نقش آن حقوق مسلم وی و نهادی حقوقی و حمایت متذکر می­گردد و آنها را به مثابه عسل می­داند. یکی از آن نهادها نحله است که این نهاد حقوقی برگرفته از انسانیت انسان و ظرایف وی و خلق و خوی اوست و متناسب است با روحیات و خلقیات انسان. چون همانطوریکه در روابط زوجیت فقط قانون حکم نیست و بسیاری از روابط زن و مرد در غالب مقررات صرف نمی­گنجد قانون مربوط به روابط زوجیت نمی­تواند پاسخگوی همه آنها باشد و چه بسا که زن یا شوهر براساس قوانین حاکم حقی داشته باشند لکن در واقع آنها نسبت به هم حقی داشته باشند و با توجه به حق طالق که در دست مرد است زوجه نسبت به زوج حقی از لحاظ ظاره نداشته باشد ولی در تقدیر محق باشد بنابراین نهاد حقوقی نحله می­تواند تا اندازه­ای به رفع آن مشکل کمک نماید و زوج با دادن چیزی به زن به عنوان نحله وی را مورد حمایت قرار داد لذا در خصوص موضوع اختصاراً بحث خواهد شده تا ابعاد و جهات آن بیشتر معلوم شود و در جهت خواسته شارع مقدس قدم های بهتری برداشته شود.




فصل اول
کلیات

گرچه هر شأنی از شئوون انسانی اعم از فردی و اجتماعی جایگاه و اهمیت خاص خود را دارد. لیکن برخی از آنها نسبت به بعضی دیگر از حساسیت و ویژگی خاصی برخوردار است و به همین جهت نیز در معرض حوادث و وقایع بیشتری واقع شده است. بدون شک اجتماع بزرگ امروزی مرهون اتحاد و پیوند زن ومرد و تشکیل اجتماع کوچکی بنام خانواده است. زن بدون مرد و مرد بدون زن کامل نیستند و قادر به ایفاء نقش خود به عنوان مولد نسل بشر نمی­باشند. با این وجود مرد همیشه سعی داشته که برتری و آقای خود را بر زن تحمیل و او را مطیع خود نماید. و از آنجا که زن در مسئله جنسی خود نگهدارتر است، مرد او را محتاج بخود نماید، تا از این امتیاز زن بهره­برداری ننماید. لذا در طول دوره خلقت بشر زن با وجود اینکه نقش اساسی را در بنیان جامعه بشری دانسته در خدمت امیال و اغراض مرد درآمده است. زن مادر بشر است و هرچقدر به تربیت این موجود و رشد فکری و جسمی او اهمیت داده شود، نتیجه آن عاید کل ابناء بشر می­شود که متأسفانه نه چنین نشده بلکه حقوق حقه و مسلم او را نیز نادیده گرفته­اند و این جنس محترم را سرکوب و منکوب نموده­اند. زن علاوه بر اینکه دارای حقوق اجتماعی و فرهنگی است بلکه دارای حقوق مالی نیز می­باشد که در طی اعصار و قرون دچار فراز و نشیب­هایی شده است که طی مباحثی به آن خواهیم پرداخت.
همان­طوری که در مقدمه بیان شد، زن و مرد به مثابه دو بال یک پیکره زندگی می­باشند که هر یک به تنهایی قادر به ادامه حیات بنجو اکمل نیست. تشکیل خانواده کوچک به توسط زن و مرد میسر است و بار مسئولیت خانه و خانواده بر دوش هر دو طرف می­باشد، در این بین نقش زن در تشکیل و حفظ کیان خانواده و مراقبت از فرزندان و تحمل اهم بار زندگی برجسته­تر و مهم­تر از مرد است. زن در خانه و خانواده محور زندگی است که سایر اعضای خانواده در حول آن می­چرخند. همچنین زن مادر انسان است. این موجود محترم دارای حق و حقوقی است که چه در قبل از ازدواج و دوره نامزدی (نفقه)، چه در دوران زوجیت (نفقه- مهریه) و چه پس از فوت والدین و شوهر و فرزند (ارث) و چه بعد از طلاق (نحله- مستمری- اجرت المثل) است. زن مثل مرد می­تواند صاحب مال و دارایی باشد و در اداره امور مالی خود مستقل عمل نماید و نیز می­تواند دارایی و ثروت کسب نماید که طبعاً دارای حقوق مالی است. حقوقی که زن دارد و می­تواند استیفا نماید بعضاً ناشی از شخصیت حقوقی[1] وی است مثل استقلال در دارایی- حق کسب مال- اداره امور مالی خود – معامله و غیره و گاه ناشی از زوجیت است مثل حق نفقه- حق مهریه- ارث از شوهر- حق نفقه بر فرزند- نحله- مستمری- اجرت المثل[2]. به طور کلی زن نسبت به زمان زوجیت دارای حقوقی است که برعهده همسر است که گاه حوادث طبیعی و غیر مترقبه- جنگ- بیماری- بی­نظمی و آشوب و ناهنگاری­های دیگر- تغییر رویه زوج و یا خود زن- مرگ ناگهانی زوج و غیره باعث برهم خوردن وضع عادی و نیازمند شدن زن می­گردد که چنانچه وضعیت مالی وی معلوم نباشد چه بسا که علاوه بر لگد مال شدن شخصیت وی او را به حفیظ ذلت سوق دهد. از این رو منبأ و منشاء حقوقی مالی زن باید معلوم گردد تا زن پس از سالیان زندگی در تشویش و دلهره تأمین مایحتاج عادی و روزمره نداشته باشد. زیرا حوادث طبیعی باعث بی­پناه شدن زن می­گردد، چه بسا که همسر و فرزندان خود را به علل طبیعی مثل جنگ- بیماری و غیره از دست بدهد و یا منبع درآمدش از بین برود و یا اینکه به علل گوناگون از جمله بیماری- زایمان و حوادث دیگر توان و شکل طبیعی­اش دچار خدشه شود و توان ایفاء وظایف زوجیت از وی سلب گردد و این مصائب باعث شود که همسرش

[1] . ماده 956 ق مدنی
[2] . ماده 336 ق مدنی- ماده واحده

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : شادمان روستا ناوی

شماره تماس : 09195145166

ایمیل :mohandesbartar@gmail.com

سایت :fileyar.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 276

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 325 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه جوامع

نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه جوامع
نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه جوامع - نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه جوامع



نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه جوامع در این مقاله تلاش می شود تا با تعریفی صحیح از مقوله فن آوری اطلاعات و ارتباطات و رشد و توسعه جایگاه و نقش آن را در توسعه اقتصادی –اجتماعی جوامع با در نظر گرفتن گسترش سریع اینترنت و شبکه های ارتباطی و اطلاعاتی از قبیل ماهواره ها و تغییر نگرش مردم در کسب اطلاعات و برقراری ارتباط نسبت به قدیم و تاثیر آن در بهروری مورد بررسی قرار گیرد .

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : شادمان روستا ناوی

شماره تماس : 09195145166

ایمیل :mohandesbartar@gmail.com

سایت :fileyar.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 4

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 53 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل

نبوغ نظامی امام علی(ع)

نبوغ نظامی امام علی(ع)
نبوغ نظامی امام علی(ع) - نبوغ نظامی امام علی(ع)



نبوغ نظامی امام علی(ع)
مقدمه دفتر
باسمه تعالى )جنگ و جهاد( موضوع بحث کتاب حاضر مى باشد که با نگرشى بر نهج البلاغه به رشته تحریر درآمده است . در این کتاب ابتدا درباره جهاد، و مطالبى پیرامون آن بحث مى شود و پس از اثبات و بیان فضیلت آن نمودى از روش جنگ و جهاد در اسلام ارائه مى شود. آیات و روایات زیادى زینت بخش مطالب کتاب گردیده و مورد استشهاد مؤ لف مى باشد. امید آن است که با زنده نگه داشتن این حکم الهى ، مجد و عظمت از دست رفته اسلام و مسلمین بدانان باز گردانده شود، قانون هاى ساختگى از بین برود و قرآن حاکم مطلق گردد. مقدمه کلمه)جنگ ( از جمله واژه هایى است که در زوایاى دل و اعماق قلب انسان نسبت به آن تنفر و انزجار وجود دارد، زیرا در بیشتر موارد)جنگ ( وسیله از پا در آوردن رقیب ، رسیدن به قدرت ، انتقام جوئى ، اشباع غریزه شهرت طلبى ، کسب مدال قهرمانى ، توسعه خاک ، کشور گشائى ، سیطره بر منابع زیر زمینى و رسیدن به اهداف شوم استعمارى و... بوده است . و گرنه)جنگ (اگر به جهت دفاع از عقیده ، وطن ، ناموس ، مال ، حمایت از مستضعفین و محرومین ، دفع متجاوز و رهائى از زیر سلطه استعمار و بیگانگان و... باشد، نه تنها مبغوض نیست که قابل ستایش است ، زیرا نهائى ترین راهى که عزت ، شرف و استقلال یک ملت را بیمه مى نماید و انسان در راه مانده را به هدف و مقصد مى رساند، و جامعه شکست خورده را به پیروزى سوق مى دهد)جنگ ( است . و چه بسا که)جنگ ( یک تکلیف مى گردد و مصداق )کتب علیکم القتال ( مى شود، زیرا تنها بدین وسیله است که مى توان جامعه را از تباهى و فساد باز داشت که )و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض ‍ لفسدت الارض (در همین موادر صدق مى نماید. و گاهى اگر)جنگ ( نباشد آثار دین ، مساجد، عبادتگاه ها و پرستشگاه ها و... از بین مى رود، وضعى پیش مى آید که )و لولا دفع الله الناس ‍ بعضهم ببعض لهدمت صوامع و ببع و صلوات و مساجد یذکرفیها اسم الله کثیرا( اگر خداوند بعضى از آنها را به وسیله بعضى دیگر رفع نکند دیرها، صومعه ها، معابد یهود و نصارى و مساجدى که نام خدا در آن بسیار برده مى شود ویران مى گردد) شاملش مى شود. و به فرموده بسیار جالب و رساى پیامبر بزرگوار اسلام (صلى الله علیه و آله ) بعضى از افراد گمراه و اشخاص فاسد، خائن ، ستمگر و جنایتکار، تنها راه اصلاحش شمشیر و اسلحه است : )و من الناس من لا یصلحه الا السیف ( یک دسته از مردم جز به وسیله شمشیر اصلاح نمى شوند. سخنان یکى از فلاسفه این است که : من یکى از نیرومندترین نمایش هاى تکامل نوع بشر راا در تاءثیر و نفوذى که جنگ در اخلاق و طبع ملت مى بخشد مشاهده مى نمایم . و فیلسوف مشهور جهانه )افلاطون ( مى گوید: بدون جنگ قریحه عالى انسانى نمو نمى کند، اگر چه جنگ خوب نیست ولى ممکن است لازم باشد. و این مطلب عده اى که جنگ باعث رشد معنوى خواهد شد، قرآن نیز تایید مى فرماید وقتى که مسلمان هاى صدر اسلام جنگ احزاب را دیدند، سبب فزونى ایمان و عامل بیشتر تسلیم فرمان خدا شدن آنها گردید: )و لما رء المؤ منون الاحزاب قالوا هذا ما وعدنا الله و رسوله و صدق الله و رسوله و مازادهم الا ایمانا و تسلیما(.

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : شادمان روستا ناوی

شماره تماس : 09195145166

ایمیل :mohandesbartar@gmail.com

سایت :fileyar.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 154

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 129 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل

ناکارآمدی آموزش علوم انسانی

ناکارآمدی آموزش علوم انسانی
ناکارآمدی آموزش علوم انسانی - ناکارآمدی آموزش علوم انسانی



ناکارآمدی آموزش علوم انسانی
و ناهماهنگی توسعه صنعتی در ایران
مرجانه سخاوتی

رشد نامتوازن از جهت نوع و سطح نیروی انسانی، افزایش جنبه‌های غیرمرتبط با توسعه آموزش عالی، عدم تشخیص اولویت‌های مورد نظر در آموزش عالی، عدم وجود تعدیل ساختاری جهت‌دار و تصحیحی، عدم تخصیص درصد قابل توجهی از تولید ناخالص ملی به تحقیق و… موضوعاتی است که سبب شده است در چرخه آموزش عالی کنونی کشور، علاوه بر کمبود نیروی حرفه‌ای، متخصص و تأثیرگذار در رشد صنعتی کشور، با تراکم نیروی انسانی فاقد آموزش فنی و حرفه‌ای مواجه شویم و از آن‌جا که جامعه‌ای در حال گذار را تجربه می‌کنیم، نتوانیم به کارآمدی و کارایی نیروهای انسانی متوسل شویم و نیروهای حوزه علوم انسانی ناکارآمدتر از همیشه جلوه‌گر شوند. موضوعی که پیش زمینه اصلی عدم به‌کارگیری علوم انسانی در جامعه به شمار می‌آید؛ زیرا جامعه پیش از آن‌که تعریف صحیحی از ماهیت خود ارائه دهد، وارث جامعه‌ای نیمه صنعتی بوده است که این جامعه نیمه صنعتی یا باید راه اضمحلال را در پیش گیرد یا به روند کنونی خود ادامه داده و در جهت رشد و ارتقای خود بکوشد. این موضوع سبب می‌شود که شرایط رشد و توسعه به صورت دو‌سویه در تعامل با نیروی فنی برآید و نه نیروی انسانی فاقد ارزش‌های فنی. نگاهی به تجربه کشورهای آسیایی در حال توسعه به روشن‌تر شدن موضوع کمک شایانی می‌کند.
«وود هال» در مقدمه‌ای بر کتاب اقتصاد آموزش (1987) که مجموعه مقالات جمع‌آوری شده از سوی ساکاروپولوس است، می‌نویسد: «روش تحلیل هزینه‌ـ فایده در مورد آموزش به کار می‌رود تا بتوان کل هزینه‌هایی را که فرد یا جامعه متقبل می‌شود، با بازگشت مورد انتظار از سرمایه‌گذاری مقایسه کرد. این تحلیل، شاخصی را برای میزان بازدهی اجتماعی و فردی سرمایه‌گذاری در آموزش به دست می‌دهد و سوددهی نسبی آموزش و سایر اشکال سرمایه‌گذاری را برای فرد (در مورد میزان بازدهی خصوصی) یا جامعه نشان می‌دهد.»1
در یک برداشت کلی از گفته‌های وودهال می‌توان گفت تحلیل هزینه‌ـ فایده در آموزش نشان می‌دهد که فرد یا جامعه در ازای میزان معینی از سرمایه‌گذاری و هزینه‌هایی که متقبل می‌شود، چه اندازه فایده و سود می‌برد.
محاسبات بازدهی اجتماعی و فردی برحسب سطوح آموزش نشان می‌دهد که در کشورهای مورد محاسبه، معمولاً بازدهی اجتماعی آموزش عالی، کمتر از بازدهی فردی آن است. در مقابل، بازدهی اجتماعی آموزش ابتدایی، بیشتر از بازدهی فردی است.
«ن.ل.هیکس» (N.L.HlCKS) در مقاله‌ای با عنوان «آموزش و رشد اقتصادی» می‌نویسد:
1. بازدهی مدارس ابتدایی بیش از سطوح دیگر آموزش است.
2. بازدهی فردی به‌ویژه در دانشگاه، بیش از بازدهی اجتماعی است.
3. بازدهی آموزش در کشورهای فقیر بالاتر است و این حکایت از کمیابی نیروی متخصص در این کشورها دارد.2
وی میزان بازدهی اجتماعی را بر حسب سطوح مختلف آموزش در کشورهای توسعه‌یافته و توسعه نیافته چنین طبقه‌بندی می‌کند:


بازدهی اجتماعی سرمایه‌گذاری در آموزش (درصد)
گروه کشورهاسطوح آموزشی ابتداییمتوسطهعالی کشورهای در حال توسعه271613 کشورهای میانه حال161410 کشورهای پیشرفتهــــــــــــ109
همچنین می‌نویسد: «در کشورهای در حال توسعه، میزان بازدهی اجتماعی آموزش ابتدایی (27 درصد) بسیار بیشتر از بازدهی اجتماعی آموزش عالی است و این بدان معنا است که این کشورها، سرمایه‌گذاری سنگینی در سطح آموزش عالی انجام داده‌ و از آموزش ابتدایی غافل مانده‌اند.»
«لارونس ساها»، در مقاله‌ای با عنوان «دانشگاه‌ها و توسعه ملی»، بعد از ارائه جدولی درباره بازدهی فردی و اجتماعی سطوح مختلف آموزش در چند کشور جهان می‌نویسد: «میزان بازدهی اجتماعی گران‌ترین سطح آموزشی (منظور آموزش عالی است)، دست کم در کشورهای در حال توسعه، کمتر از سطوح دیگر است؛ بنابراین حداقل از لحاظ توسعه اقتصادی به نظر می‌رسد که در هنگام طراحی و توسعه آموزشی، کمترین اولویت را باید برای دانشگاه‌ها و سایر مؤسسه‌های آموزش عالی قایل شد؛ به علاوه چون میزان بازدهی خصوصی آموزش عالی از میزان بازده اجتماعی آن بیشتر است، تأمین هزینه‌های آموزش

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : شادمان روستا ناوی

شماره تماس : 09195145166

ایمیل :mohandesbartar@gmail.com

سایت :fileyar.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 11

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 18 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل

و در ادامه برای تولیدات کوتاه مدت SPC

و در ادامه برای " تولیدات کوتاه مدت " SPC
و در ادامه برای " تولیدات کوتاه مدت " SPC - و در ادامه برای تولیدات کوتاه مدت SPC




و در ادامه برای " تولیدات کوتاه مدت " SPC

در گذشته ساخت محصول از مسئولیتهای واحد تولید بشمار می‌آمد و وظیفه اداره کنترل کیفت این بود که از طریق بازرسی، محصول خوب و سالم را از محصول دارای نقض جدا کند. نحوه انجام یافتن کارهای اداری هم پیوسته زیرنظر قرار می‌گرفت تا از وقوع اشتباه احتمالی جلوگیری شود. هر دو روش بازرسی و بازیابی مستمر را که ضایعات آفرین است شامل می‌شود و مستلزم صرف وقت و استفاده بیش از حد مواد اولیه در انجام دادن خدمات و تولید محصول است. شیوه مؤثر این خواهد بود که با استفاده از روش کنترل کیفی آماری از ابتدا، از تولید محصول خراب پیشیری بعمل آید. این روش که برای اغلب مردم مرسوم بوده روش منطقی است. این طرز تفکر در شعار بیل کاز بی، یعنی انجام دادن صحیح کار از ابتدا مورد اشاره قرار گرفته است. در هر صورت شعار دادن کفایت نمیکند و آنچه مهم و ضروری است درک کامل عوامل فرآیند کنترل آماری است. در یک اقتصاد سالم و رقابتی ، توسعه پایدار کیفیت و کاهش هزینه از جمله شرایط اصلی بقا در بازار است.. و هدف ایجاد ثبات در فرآیند و بهبود قابلیت آن از طریق کاهش تغییر‌پذیری می باشد.
مفاهیم آماری برای اینکه ما بتوانیم جامعه‌های آماری را مورد مطالعه قرار دهیم بایستی حداقل 2 دسته از اطلاعات راجع به آنها را داشته باشیم. این اطلاعات به 2 نوع مقیاسهای گرایش مرکزی و تغییر پذیری موسومند.
1ـ مقیاسهای گرایش مرکزی : این مقیاسها عمدتاً به دنبال این هستند که بیان کنند مرکز تجمع توزیع در کجا قرار دارد مهمترین این مقایسها عبارتند از میانگین، میانه.
میانگین : عبارتست از معدل داده‌ها به بیان دیگر این مقیاس بیانگر متوسط ارزش داده‌ها می‍باشد. و برابر با مقداری که 50% ارقام از آن بیشتر و 50% ارقام بدست آمده از آن کمتر باشند.
2- مقایسهای تغییرپذیری : این مقیاسها عمدتاً به دنبال میزان پراکندگی داده‌ها از هم می‌باشند که مهمترین این مقیاسها عبارتند از برد و انحراف معیار.
برد : که با R نشان داده می‌شود عبارتست از فاصله میان بیشترین داده از کمترین داده موجود. انحراف معیار : که باS نشان داده می‌شود و عبارتست از جذر حاصل جمع مجذور فواصل داده‌ها از میانگین تقسیم بر تعداد داده‌ها منهای 1.
میانه : چنانچه داده‌ها را به ترتیب صعودی یا نزولی مرتب کنیم عددی که در وسط قرار خواهد گرفت میانه خواهد بود. چنانچه تعداد ارقام زوج باشد میانگین 2 عدد وسطی تعداد میانه را مشخص خواهد نمود. (به ترتیب صعودی یا نزولی). میانه اگر n فرد باشد میانه اگر n زوج باشد برد : کافی است که کمترین داده‌ها را از بیشترین داده کم نماییم.

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : شادمان روستا ناوی

شماره تماس : 09195145166

ایمیل :mohandesbartar@gmail.com

سایت :fileyar.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 32

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 92 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل