فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

مقاله سازمانی مجازی؛ الگویی سازمانی برای عصر اطلاعات

مقاله سازمانی مجازی؛ الگویی سازمانی برای عصر اطلاعات
مقاله سازمانی مجازی؛ الگویی سازمانی برای عصر اطلاعات - مقاله سازمانی مجازی؛ الگویی سازمانی برای عصر اطلاعات



مقاله سازمانی مجازی؛ الگویی سازمانی برای عصر اطلاعات
بخشهایی از متن:
چکیده
سازمانهای مجازی مصداق عینی پیشرفت در فناوری اطلاعات آند و بدین وسیله از آنها پشتیبانی می‌کنند. این سازمانها یا واگذاری فعالیتها به سازمانهای مستقل دیگر و تأمین خدمات و کالاها با همکاری واحدهای خارجی از رهگذر اتحاد آنها به وجود آمده‌اند. در این قرن پیشرفتهای فناوری اطلاعات و حرکت به سوی مجازی سازی سازمانها آن چنان جدی است که لحظه‌ای غفلت از آن خسارات جبران ناپذیری را به جامعه سازمانی وارد خواهد کرد.
مقاله حاضر با هدف شناخت و بررسی سازمانهای مجازی نوشته شده است. همچنین به ارائه مبانی و مفاهیم مرتبط با این سازمانها همچون روند مجازی سازی در سازمانها، به تعاریف و ویژگیهای برجستة سازمانهای مجازی پرداخته شده است. مقایسه این سازمانها با سازمانهای سنتی در ادامه بررسی می‌شود. سپس انواع سازمانهای مجازی، طیف اداره مجازی و مهمترین مدلهای ساختاری این سازمانها تشریح می‌گردد. عمده‌ترین محاسن و معایب سازمانهای مجازی از دیگر مباحت مطرح شده در این مقاله است.
...
افزایش سرویس دهی به مشتریان: به طور نمونه، شرکت مشاوره‌ای اندرسون[1] با تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که مشاورانش از زمانی که دفاتر کاری خود را رها کرده و به طور مجازی مشغول به کار شده‌اند، با مشتریان خود 25% مذاکره رو در روی بیشتری داشته‌اند.
افزایش سوددهی: برای مثال، شرکت هیولت و پاکارد[2] با تغییر محیط کاری به سمت سازمان مجازی، درآمد خود را به ازای هر فروشنده تا دو برابر افزایش داده است.
افزایش کارایی: برای نمونه، مطالعات در شرکت آی. بی. ام نشان می‌دهد که این شرکت بین 15 تا 40% افزایش تولید داشته است. همچنین شرکت یو. اس.وست[3] گزارش می‌دهد که میزان تولید این شرکت بیش از 40% دچار افزایش شده است. (اصیلی ، 1380: 48).


[1] Anderson
[2] Hewlet- Packard
[3] U.S.West

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : علیرضا خشاوه پور

شماره تماس : 09357717947 - 05137573265

ایمیل :info@cero.ir

سایت :cero.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 19

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 9 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل

مقاله آداب سخن گفتن از نظر قرآن و روایات (آفات زبان)

مقاله آداب سخن گفتن از نظر قرآن و روایات (آفات زبان)
مقاله آداب سخن گفتن از نظر قرآن و روایات (آفات زبان) - مقاله آداب سخن گفتن از نظر قرآن و روایات (آفات زبان)



بخشهایی از متن:
و قولوا للناس حسناً.

«با مردم به خوبی و با زبان خوش سخن بگویید.»

یصعد الکلم الطیب.

«کلمه نیکو و سخن پاک (به سوی خدا) بالا می رود.»

و لا تنابزوا بالالقاب.

«و به اسم و القاب زشت و ناپسند، همدیگر را صدا نزنید.»

و لاتسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبواالله عدواً بغیر علم.

«شما مؤمنان بر آنان که غیر خدا را می خوانند (و می پرستند) دشنام مدهید، تا مبادا آنها هم از روی دشمنی و جهالت به خدا (و خدا و آئین و مذهب شما) دشنام دهند.»

قال امیرالمؤمنین (ع): ایاک و مستهجن الکلام فانه یوغر القلوب.

امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «از سخنان زشت و رکیک بپرهیز که دلها را به بغض و کینه می آورد.»

قال الباقر (ع): سلاح اللئام قبیح الکلام.

امام باقر (ع) فرمود: «سلاح و حربه افراد پست و لئیم، فحش و کلام زشت است.»

قال علی (ع): سنه اللئام قبح الکلام.

علی (ع) می فرمود: «روش افراد پست، حرف رکیک است.»

قال رسول الله (ص): الجنه حرام علی کل فاحش ان یدخلها.

رسول اکرم (ص) فرمود: «ورود به بهشت بر هر آدم فحاشی حرام است.»

قال رسول الله (ص): لیس المؤمن بالطعان و لا اللعان و لا الفاحش و لا البدی.

رسول اکرم (ص) فرمود: «یک شخص مؤمن و باایمان، هرگز طعنه زن و لعنت کننده و فحاش و بدزبان نیست.»

قال علی (ع): لا أوفح من بدی.

امام علی (ع) فرمود: «کسی بی حیاتر از فحش دهنده و بدزبان نیست.»

قال علی (ع): ما افحش کریم قط.

امام علی (ع) فرمود: «آدم بزرگوار و باشخصیت، هرگز فحش نمی دهد.»

قال علی (ع): اسفه السفهاء المتبجح بفحش الکلام.

امام علی (ع) می فرماید: «سفیه ترین بی خردان، کسی است که از فحش دادن و فحاشی خوشش می آید.»

قال امیرالمؤمنین (ع): السباب مزاح النوکی.

امام علی (ع) فرمود: «مزاح و شوخی بددهنان و فرومایگان دشنام گویی است.»

قال رسول الله (ص): سباب المؤمن کالمشرف علی الهلکه.

رسول الله (ص) فرمود: «آن کسی که به یک شخص مؤمن و باایمان فحش می دهد، خود را در پرتگاه هلاکت و بدبختی قرار داده است.»

قال الصادق (ع): من فحش علی أخیه المسلم نزع الله منه برکه رزقه، و وکله إلی نفسه و أفسد علیه معیشته.

از امام صادق (ع) نقل شده است که فرمود: «هر کس به برادر مسلمان خود فحش بدهد، خداوند برکت از روزی او برمی دارد، و او را به حال خودش رها می کند، و زندگیش را تباه می سازد.»

قال رسول الله (ص): اربعه یؤذون أهل النار علی ما بهم من الذی وعد منهم. رجلاً یسیل فاه قیحاً، و هو من کان فی الدنیا فاحشاً.

رسول اکرم (ص) فرمود: «چهار گروه هستند که دوزخیان از عذاب و شکنجة آنها در رنجند، یکی از آنها شخصی است که از دهانش چرک و خون و کثافت جاری می شود، و او کسی است که در دنیا فحاش و هرزه گو و بددهن بوده است.» ....
...
فقال ابوعبدالله (ع): أکبر الکبائر … والیمین الغموس الفاجره.

امام صادق (ع) فرمود: «از بزرگترین گناهان کبیره، سوگند دروغ برای خیانت و تصاحب و پایمال کردن حق و حقوق دیگران است.»

قال امیرالمؤمنین (ع): أعجل العقوبه عقوبه … و الیمین الکاذبه.

امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «سریعترین و نزدیکترین عقوبتها، کیفر و مکافات سوگند دروغ است.»

قال علی (ع): کیف یسلم من عذاب الله من یتسرع الی الیمین الفاجره.

امام علی (ع) فرمود: «چگونه از عذاب خداوند نجات می یابد کسی که فوری و به راحتی قسم دروغ می خورد.»

قال امیرالمؤمنین (ع): کیف یسلم من عذاب القبر المتسرع الی الیمین الفاجره.

امیرالمؤمنین (ع) فرمود: «کسی که در قسم دروغ شتاب می کند، چگونه از عذاب قبر سالم می ماند.»

قال النبی (ص): ان اربعه من الذنوب یعاقب بها فی الدنیا قبل الاخره: ترک الصلوه، و أذی الوالدین، والیمین الکاذبه، والغیبه.

نبی اکرم (ص) فرمود: «همانا چهار گناه است که قبل از عذاب آخرت به سبب آن در دنیا کیفر داده می شود، ترک نماز و آزار و اذیت پدر و مادر و قسم دروغ و غیبت کردن.»

عن ابی عبدالله (ع) قال: الیمین الغموس ینتظر بها أربعین یوماً.

امام صادق (ع) فرمود: «سوگند دروغی که صاحبش را در گناه فرو می برد، به چهل روز نمی کشد که اثر سوء و نکبت آن به او می رسد.»

قال الله عزوجل: لاانیل رحمتی من تعرض للایمان الکاذبه.

خدای عزوجل فرموده است: «از رحمت من محروم است کسی که قسمهای دروغ می خورد.»

قال رسول الله (ص): الیمین الکاذبه منفقه للسلعه ممحقه للکسب.

رسول خدا (ص) فرمود: «قسم دروغ، اگر چه اجناس و کالا را رواج می دهد، اما برکت کسب و کار را از میان می برد.»

قال رسول الله (ص): احلف بالله کاذباً و نج أخاک من القتل.

رسول اکرم (ص) می فرماید: «به اسم خدا قسم دروغ یاد کن تا برادر مسلمانت را از کشته شدن نجات دهی.»

رعایت پنج موضوع در خرید و فروش

به نقل از امیرالمؤمنین علی (ع) ، رسول خدا (ص) فرمود:

«هر تاجر و بازگان و کاسب و بقالی که خرید و فروش می کند باید از پنج خصلت اجتناب نماید، در غیر این صورت (به دور از هر گونه معامله ای) نه چیزی بفروشد و نه چیزی بخرد.»

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : علیرضا خشاوه پور

شماره تماس : 09357717947 - 05137573265

ایمیل :info@cero.ir

سایت :cero.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 87

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 96 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل

آداب مسافرت و سفر از نظر اسلام

آداب مسافرت و سفر از نظر اسلام
آداب مسافرت و سفر از نظر اسلام - آداب مسافرت و سفر از نظر اسلام



فهرست مطالب :
آداب مسافرت ...................................... 1
دفع نحوست‏هاى سفر به تصدق و دعا ................... 1
سایر آداب سفر .................................... 3
آداب و آثار مسافرت در گفتار امامان................ 6
انتخاب رفیق ...................................... 7
انتخاب رفیق هم‌طراز................................ 7
انتخاب رئیس ..................................... 7
صدقه.............................................. 8
به دیگران اطلاع دادن .............................. 8
تهیه زاد و توشه؛.................................. 8
موافقت با دوستان.................................. 8
دعا و نماز خواندن................................. 8
بذل و بخشش........................................ 9
حفظ اسرار......................................... 9
شوخی نمودن........................................ 9
بازگو نکردن مشکلات سفر............................. 9
به تنهایی سفر نرفتن............................... 10
مشورت با دوستان؛.................................. 10
تبسم داشتن....................................... 140
سفر با افراد متواضع............................... 10
فواید سفر......................................... 11
آداب مسافرت با قلب بیمار.......................... 11
آمادگی های پیش از سفر:............................ 12
ارتفاعات اما بی خطر :............................. 14
سرد و گرم سفر :................................... 15
علائم خطرناک :..................................... 17
منابع : 22
=============================
بخشهایی از متن:
آداب مسافرت
سفرهاى نیک و بد و ایام و ساعات نیک و بد از براى سفر
از حضرت صادق علیه‏السلام منقول است که در حکمت آل داود نوشته است که نباید کسى سفر کند مگر از براى سه چیز: سفرى که توشه آخرت در آن حاصل شود یا سفرى که باعث مرمت امور معاش گردد یا سفرى که از براى سیر و لذتى باشد که حرام نباشد.
در حدیث دیگر فرمود: سفر کنید تا بدن‏هاى شما صحیح شود و جهاد کنید تا غنیمت دنیا و آخرت بیابید و حج کنید تا مال دار و بى‏نیاز شوید.
در حدیث دیگر فرمود: سفر، قطعه‏اى است از عذاب، چون کار شما در سفر ساخته شود، زود به اهل خود برگردید.
در حدیث صحیح منقول است که محمد بن مسلم از حضرت صادق علیه‏السلام پرسید: به زمینى مى‏روم که در آن جا به غیر از برف و یخ چیزى نیست. فرمود: چون مضطر است تیمم کند و دیگر به همچنین زمینى نرود که دینش در آن جا هلاک شود.
دفع نحوست‏هاى سفر به تصدق و دعا
در حدیث صحیح از حضرت صادق علیه‏السلام منقول است که تصدق کن و در هر روز که خواهى سفر برو.
در حدیث صحیح دیگر منقول است که از آن حضرت پرسیدند: آیا کراهت دارد سفر کردن در روزى از روزها، مثل چهارشنبه و غیر آن؟فرمودند: افتتاح سفر خود به تصدق بکن و هر وقت که خواهى به در رو. ...
...
آداب سفر
بسیار سفر باید ، تا پخته شود خامی!
امام صادق علیه السلام در حدیثی فرموده است:
مسافرت باید برای یکی از این سه امر باشد: 1- تهیه توشه آخرت 2- تامین معاش و زندگی 3- لذت مباح و تفریح غیر حرام.
بنابراین در سفرها باید آدابی را که از پیشوایان دین نقل شده است ، به عنوان رهنمود گرفتن از مکتب ، رعایت کرد. فواید مسافرت بسیار است. کسب تجربه و پخته شدن ، آشناییها و ارتباطات جدید ، از آن جمله است.
سفر ، آزموده کند مرد را هم از دل براند غم و درد را ،
ز گیتی بدو نیک بنمایدش وز آن گنج دانش بیفزایدش.
نگاهی به مجموعه روایات اسلامی ، نکاتی را به عنوان « آداب سفر» به ما می آموزد که مهمترین آنها ، آموختن « آیین همراهی و همسفری» است. تاکید شده است که پیش از سفر ، همسفر مناسبی پیدا کنید ، چرا که مسافرت تنهایی مکروه است. رسول خدا صلی الله علیه و آله سه تن را مذمت کرده است:
1- آن کسی که غذایش را تنها می خورد.
2- آن که در خانه ای تنها می خوابد.
3- تنها به مسافرتهای دور و دراز می رود.
...

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : علیرضا خشاوه پور

شماره تماس : 09357717947 - 05137573265

ایمیل :info@cero.ir

سایت :cero.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 25

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 28 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل

مقاله آداب دوستی (روانشناسی روابط)

مقاله آداب دوستی (روانشناسی روابط)
مقاله آداب دوستی (روانشناسی روابط) - مقاله آداب دوستی (روانشناسی روابط)



فهرست مطالب :
عنوان صفحه
آداب دوستی.................................... 1
روشهای عذرخواهی............................... 1
انتقاد را با گشاده رویی بپذیرید............... 1
آنتراک دهید................................... 2
گذشته را یادآوری نکنید........................ 2
دست یاری نمایید............................... 3
جوی رسانا جهت ارتباط ایجاد کنید............... 3
مشکلترین کلمه را بزبان آورید.................. 4
جمله ای دلپذیر به او بگویید................... 4
بگویید که دوستش دارید......................... 5
برای عصر برنامه ریزی کنید..................... 5
ببخشایید، اما همیشه فراموش نکنید.............. 5
آداب دوستی و عوامل جلب محبت................... 6
دانش دوستی و آداب آن.......................... 7
معیار و آداب دوستی و رفاقت در نگاه امامان.... 15
منابع ....................................... 21
======================
قسمتهایی از متن:
مقدمه :
« نخست دوست و سپس راه[1] »
از حدود افرادی که بگذاریم ، هر انسانی در زندگی خود پیوندها و روابطی با دیگر همنوعان خود دارد . این پیوند ها و روابط گاه از مرز روابط مصلحتی و سود جویانه فراتر رفته و به روابط و پیونهایی می انجامد که پرتویی از معنویت در آن جلوه می کند . این روابط را اصطلاحاً ( دوستی ) و بنیان گذاران آنها را ( دوستان ) می گویند . بطور کلی دوری گزیدن از مردم و بی نیازی جستن از دوستان یکی از عواملی است که به پیدایش تبه کاری و بطور خاص خود کشیها – که به شهادت روزنامه ها و نشریات نسبت به آن ، روز افزایش یافته است انجامید ( در جوامع غربی )
حقیقت آن است که بدون دوستیها هرگز موفقیتی نیز در کار نخواهد بود و بدون برخورداری از هنر روابط هرگز دوستیهایی نخواهد بود و بدون محبت و دوستی هرگز روابطی وجود نخواهد داشت ، همان طور که حدیث شریف می گوید[2] :‌« آیا دین جز محبت و دوستی است ؟ » و اصولاً چگونه ممکن است که انس می گیرند و در کسی که انس نگیرد با با او مانوس نشوند خیری نهفته نیست .

[1] - نهج البلاغه 16/113
[2] - میزان الحکمه / ج 1 / ص 335
...
معیار و آداب دوستی و رفاقت در نگاه امامان
حضرت سجاد علیه السلام از شخصی پرسیدند: آیا کسی بر شما وارد می‌شود از دوستان که هر چه نیاز دارد از کیسه شما بدون اجازه بردارد؟ عرض کرد: خیر. حضرت فرمود: بنابراین شما با یکدیگر برادر و دوست نیستید. هل یدخل احدکم یده فی کمّ اخیه و کیسه فیأخذ منه ما یرید من غیر اذن قال لا قال لستم باخوان. محجة البیضأ / 3 / 320
1 معیار دوستی بر اساس تقوا
قال علی علیه السلام: احبب الاخوان علی قدر التقوی. بحار / 78 /3 3
برادران (دینی‌ات) را به اندازه تقوای آنان دوست بدار.
2 اعلام دوستی
قال رسول الله صلّی اللّه علیه و آله: اذا احب احدکم صاحبه او اخاه فلیعلمه فانّه اصلح لذات البین.بحار / 74 / 182
هرگاه یکی از شما برادر و همراه خود را دوست داشت و علاقه‌مند بود، باید او را از محبت و علاقه خودآگاه ساز چرا که این کار موجب بهبودی روابط می‌شود.
قال رسول الله صلّی اللّه علیه و آله: اذا احببت رجلا فاخبره. بحار / 74 / 181
هر گاه کسی را دوست داشتی، مطّلعش کن.
3 عدم شوخی و جدال با دوست
قال الصادق علیه السلام: اذااردت ان یصفولک ودّاخیک فلاتمازحنّه و لا تمارینّه. بحار/78/291
هرگاه خواستی رفاقت و دوستی برادرت با تو پاکیزه (و دور از تیره‌گی و کدورت) باشد، با او شوخی نکن و در صحبتهایت با وی بحث و جدل ننما. ...
...

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : علیرضا خشاوه پور

شماره تماس : 09357717947 - 05137573265

ایمیل :info@cero.ir

سایت :cero.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 29

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 228 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل

تحقیق فلسفه احکام و اعمال حج از منظر آیات و روایات

تحقیق فلسفه احکام و اعمال حج از منظر آیات و روایات
تحقیق فلسفه احکام و اعمال حج از منظر آیات و روایات - تحقیق فلسفه احکام و اعمال حج از منظر آیات و روایات





مقدمه:. 1

فصل اول. 4

اهمیت جایگاه تحقیق حاضر.. ……4

الف) تعریف و تبیین موضوع :. 4

ب (اهداف تحقیق :. 6

پ) ضرورتهای تحقیق :. 7

ت)پیشینه موضوع :. 7

ث (فرضیه ها یا سؤالات اصلی و فرعی :. 9

سؤالات کلی (اصلی):.. 9

سؤالات فرعی :. 9

فصل دوم. 11

اولین مرکز جهانی برای عبادت.. 11

الف) علل شرافت کعبه بر بیت المقدس.. 21

ب) چگونگی کشف خانه خدا توسط ابراهیم :. 16

پ) آداب دخول کعبه:« أن لا تشرک بی شیئاً و...».. 17

ت) حکم نماز خواندن در کعبه:« والقائمین و الرکع و السجود » 18

ث) چهار عمل برای زائران خانه خدا:(للطائفین و القائمین و الرکع السجود).. 19

فصل سوم. 20

وجوب حج.. 20

الف)اهمیت و فضیلت حج:(و لله علی الناس حج البیت).. 20

ب)قلمرو وجوب حج :. 24

پ)شرایط وجوب حج : " من استطاع إلیه سبیلاً ". 25

وجوب حج و عمره :. 27

الف)ضرورت اخلاص در حج : " و اتموا الحج و العمرة لله ". 27

ب)احکام محصور و مصدود : " فإن أُحْصِرْتم فما استیسَرَ من الهدی " 29

پ)حرمت سر تراشیدن برای محصور قبل از رسیدن قربانی به قربانگاه : 03

ت)تقدم عمره بر حج در حج تمتع :. 30

ث)حلیت محرمات احرام پس از اتمام عمره تا شروع مناسک حج : 13

ج)همگانی بودن حج.. 32

چ)آفات ترک حج :. 32

محورهای کلی اعمال حج:.. 34

1- عنصر زمان 34

2-عنصر مکان 35

ماههای حرام مایه قوام انسانها:.. 37

فصل اول. 39

فلسفه ی احکام حج از دیدگاه آیات و روایات.. 39

فلسفه حج از دیدگاه امام علی ( علیه السلام ) در نهج البلاغه : 45

الف ) فلسفه و ره آورد حج :. 45

ب ) فلسفه حج:.. 46

پ ) وصیت امام علی ( علیه السلام ) به امام حسن و امام حسین ( علیه السلام ) پس از ضربت خوردن آن حضرت :. 46

ت ) رسیدگی به امور حاجیان در مراسم حج :. 46

سفارش به رفع نیازهای حجاج.. 49

ث ) حج در روایات رسیده از سایر ائمه معصومین ( علیهم السلام ) 49

ج ) نتیجه گیری از احادیث :. 54

فصل دوم. 54

فلسفه و اسرار عمیق حج :. 55

1-بعد اخلاقی حج 55

2-بعد سیاسی . اجتماعی :. 60

3-بعد فرهنگی : 63

4-بعد اقتصادی حج :………………….. 65

5.بعد حقوقی حج :.. 69

6.اصول بین المللی حج :.. 71

7.بعد جهانی حج : ... 73

فصل اول. 76

فلسفه اعمال و آداب حج.. 76

اسرار اعمال حج :.. 76

گستردگی مسائل و اسرار حج :.. 76

چرا کعبه ، کعبه است ؟.. 77

غسل احرام ؛ شستشوی گناهان :.. 80

جامه احرام ، جامه طاعت :.. 81

تلبیه.. 83

محرمات احرام :.. 88

نظارت مستقیم خداوند بر اعمال حج :.. 91

اشواط سبعه :.. 94

حجرالاسود :.. 96

حجر و مقام :.. 98

مقام ابراهیم :.. 98

حجر اسماعیل :.. 100

حطیم.. 001

ملتزم :.. 100

مستجار :.. 101

ارکان کعبه :.. 101

آب زمزم ، جام طاعت :.. 102

صفا و مروه :.. 103

وجوب سعی میان صفا و مروه :.. 104

اسرار عرفات :.. 109

فضیلت و فلسفه عرفات :.. 111

وجوب وقوفین :.. 115

افاضه و کوچ به سوی مشعر :.. 118

منی ، سرزمین رسیدن به آرزوها :.. 119

رمی جمرات ؛ رمی هر شیطان و شیطنت :.. 121

قربانی ؛ سربریدن آز و طمع :.. 123

فلسفه قربانی :.. 124

اهمیت قربانی :.. 125

آداب قربانی :.. 126

تکلیف گوشتهای قربانی :.. 127

وجوب قربانی در حج تمتع.. 129

فصل دوم. 133

حجّ مقبول :.. 133

روح و جان کعبه ولایت است :.. 134

حسن ختام. 138
منابع و مآخذ 140
=================
قسمتهایی از متن:
فلسفه و آداب حج از دیدگاه قرآن و سنت

چکیده:

حج ، به معنای قصد ، آهنگ و حرکت بوده که در اصطلاح به قصد زیارت خانه خدا ، اختصاص پیدا کرده است..

هدف از این تحقیق و پژوهش ، بررسی فلسفه حج ، این واجب الهی ، از دیدگاه و منظر آیات قرآن کریم و روایات و سنت معصومین علیهم السلام می باشد و زمینه فلسفه و علل وجوب حج بیت الله الحرام و فلسفه آداب ومناسکی که در ایام و شرایط مخصوص بر زائر خانه خدا واجب می شود . بررسی و تحقیق فوق از نوع کتابخانه ای می باشد .

منابع مورد استفاده با استمداد اصلی از کلام الله مجید ؛ منابع دست اول از تفاسیر قدیم وجدیدو کتب روایی مختلف و متنوع ، نهج البلاغه ،... وکتب جدید در زمینه حج می باشد و در ضمن از بررسی بعضی از پایان نامه ها و مطالب مندرج در ماهنامه و روزنامه ها و نیز غفلت نشده است .

این تحقیق شامل سه فصل می باشد:

در فصل اول به اثبات این که کعبه اولین مرکز جهانی برای عبادت است ، و سپس به علل وجوب حج و اهمیت و شرایط و ... آن پرداخته شده است .

* در فصل دوم فلسفه احکام حج از منظر آیات و روایات بیان شده و در نهایت حج را از منظر ابعاد اخلاقی ، سیاسی - اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی ، حقوقی ، جهانی بررسی و تبیین شده است.

* در فصل سوم فلسفه اعمال و آداب حج از احرام و تلبیه و طواف و سعی و عرفات و مشعر و منی و قربانی به طور مفصل از دیدگاه آیات و روایات بحث و توضیح داده شده است .

و در پایان شرایط حج مقبول و این که روح و جان کعبه ولایت است و حسن ختام پایان نامه خود را مزین به فرمایشات بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی قدس سره الشریف در خصوص اهمیت حج نموده ام.

حج به لحاظ تاریخی پیشینه بس ممتدی داردبه روایتی از زمان نزول آدم و حوا علیهما السلام بر کره خاکی که منزلگاه آن حضرت وعبادتگاه ایشان و حتی قبل از آن مطاف فرشتگان بوده است ، تخریب خانه خدا در زمان طوفان نوح و تجدید بنای آن توسط حضرت ابراهیم(ع ) یعنی 4 هزار سال قبل بوده که به جرأت می توان گفت کعبه کهن ترین معبدی است که تاریخ بشر سراغ دارد و تا کنون جایگاه خود را حفظ کرده است و یکی از پر استقبالترین معابد جهان شمرده می شود ....
...

د ) تسلیم محض الهی و کشتن هواهای نفس :

فلسفه قربانی تسلیم محض و اطاعت بی قید و شرط الهی است . حقیقت قربانی کشتن هوای نفس و آز و طمع است که آدمی را به خداوند نزدیک می سازد .

امام صادق ( ع ) در این باره می فرماید : " واذْبَحْ حنجرة الهدی و الطّمع عندالذبیحه " [1]

" با قربانی کردن حلقوم هوا و طمع را ذبح کن و از خود دور گردان "

اهمیت قربانی :

" والْبُدْنَ جعلناها لَکُمْ مِنْ شعائرِ اللهِ لَکُمْ فیها خَیْرٌ فَاذْکُرُواسْمَ اللهِ عَلَیْها صَوافَّ فَإذا وَجَبَتْ جُنُوبُها فَکُلُوا مِنْها وَ أَطْعِموُا القانِعَ و المُعْتَرَّ کَذلِکَ سَخَّرْ ناها لَکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرون " [2]

" برای شما قربانی ها ( شترهای چاق و فربه ) را از شعائر خدا قرار دادیم که برای شما در آنها خیر و برکت است ، پس نام خدا را در حالی که به صف ایستاده اید بر آنها ببرید و چون به پهلو در افتادند از گوشت آنها بخورید و به مستمندان قانع و فقیران معتر را نیز از آن اطعام کنید ، این گونه ما آنها را برای شما مسخر کردیم شاید شکر کنید . "

خداوند متعال در چند جای قرآن اشاره صریح به مسأله قربانی داشته و با تعبیرات مختلف بیان نموده است که حاکی از اهمیت قربانی در مناسک حج دارد به طوری که در این آیه قربانی از شعائر و نشانه های دین الهی دانسته شده است .

آداب قربانی :

1. ذکر نام خدا ( فلسفه ذکر نام خدا در تفسیر آیه 34 سوره حج آمده است )

2. بستن دستها و پاهای آنها ( صوافّ )

در روایات وارد شده است که اگر قربانی شتر باشد به حالت ایستاده دستهایش را به یکدیگر ببندند سپس کاردی در گودی گردن او وارد کنند . اگر گاو باشد دست ها و پاهایش را ببندند و دمش را آزاد بگذارند .

3. رو به قبله و گفتن ذکر و نام خدا بر آن هنگام ذبح .

تفاوت قانع و مصرّ :

قانع به شخص قناعت کننده می گویند که اگر چیزی به او داده شود قناعت می کند و از طریق سئوال و درخواست کردن آبروی خود را نمی ریزد .
معتر: کسی که سئوال و درخواست کند و چیزی که به او داده شود ، قناعت نکند .



[1] – بحار 99 : 124/1

[2] .حج 36

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : علیرضا خشاوه پور

شماره تماس : 09357717947 - 05137573265

ایمیل :info@cero.ir

سایت :cero.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 143

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 114 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل