فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

دانلود پایان نامه بررسی نگرش کارکنان نسبت به فرهنگ سازمانی در راستای مدیریت مشارکتی در شرکت مخابرات منطقه 3 تهران

بررسی نگرش کارکنان نسبت به فرهنگ سازمانی در راستای مدیریت مشارکتی
بررسی نگرش کارکنان نسبت به فرهنگ سازمانی در راستای مدیریت مشارکتی - دانلود پایان نامه بررسی نگرش کارکنان نسبت به فرهنگ سازمانی در راستای مدیریت مشارکتی در شرکت مخابرات منطقه 3 تهران



دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی
بررسی نگرش کارکنان نسبت به فرهنگ سازمانی در راستای مدیریت مشارکتی


*هدیه:ضمیمه شدن پرسشنامه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی
:ضمیمه شدن تجزیه و تحلیل های کامپیوتری


چکیده
مدیریت مشارکتی که یکی ازراههای بهبود بخشیدن به شرایط بقاء سازمان است،زمانی بطور موفقیت آمیز در سازمان اجراء می گردد که از قبل زمینه فرهنگی مناسب با این نظام بستر سازی شده باشد . چرا که هدایت نمودن مشارکت موجود سازمان یک امر مردمی است وبه طور کامل مربوط به منابع انسانی می گردد و تابعی از فرهنگ کارکنان سازمان می باشد .لذا سازمانها باید برای اجرای موفق مدیریت مشارکتی ، فرهنگ متناسب با آن را ایجاد نموده و بر اساس آن عمل نمایند.

توجه به سازمانها از جهت فرهنگ سازمانی، پدیده نسبتاً جدیدی است که در مطالعه سازمان ومدیریت صورت گرفته است. ازدهه 1980 به بعد، نگرش مدیران و محققان نسبت به سازمان تغییرکرده است وتجزیه و تحلیل فرهنگ سازمانی به عنوان یکی ازتخصص ها در زمینه رفتار سازمانی مطرح شده است . امروزه با استفاده از این نگرش، سازمانهای مختلف در سراسر جهان به موفقیت های بی نظیری دست یافته اند و در زمینه بهره گیری از چالش های محیطی، برای پویا کردن فرهنگ سازمانی تلاش می کنند. موفقیت چشمگیر دهه های اخیر، سازمانهایی با حداقل امکانات مادی از یک سو و شکست سازمانهایی با بهترین توانایی های مادی از سوی دیگر بیانگر نقش قابل توجه عوامل غیر مادی و معنوی در بالندگی سازمانها می باشد ( روحی عزیزی و همکاران، 1382). سازمان چیزی بیش از سطوح افقی و عمودی، واحد ها و سلسله مراتب است . یک سازمان همانند یک فرد دارای شخصیت است، شخصیتی که دارای ویژگی های انعطاف پذیری، محافظه کاری و نوآوری و ... است. در سازمان کارکنان نسبت به یک الگوی خاص رفتاری باهم توافق می کنند و این همان فرهنگ سازمانی است . لذا، از آنجا که در هر سازمانی، فرهنگ منحصر به فرد آن سازمان وجود دارد که به افراد شیوه فهم و معنی بخشیدن به رویدادها را نشان می دهد، از فرهنگ سازمانی می توان به عنوان یک اهرم قدرتمند برای هدایت و تقویت رفتار سازمانی استفاده نمود. به هر حال بالندگی سازمان به عنوان یک فرایند برنامه ریزی شده، با دگرگونی فرهنگ سازمانی برابر می باشدوهر گونه تغییرات و دگرگونی در سازمان بدون توجه به فرهنگ سازمانی، موثر واقع نمی شود، در نهایت باید گفت که تحقق اهداف سازمانی بستگی به عواملی از جمله فرهنگ سازمانی حاکم بر نیروی انسانی دارد .
واژگان کلیدی:
سبک رهبری
فرهنگ سازمانی
مدیریت مشارکتی
نگرش کارکنان نسبت به فرهنگ سازمانی



مقدمه
در سال های اخیر اکثرمحققان در پی شناخت دلایل موفقیت و شکست منسجم ترین شکل اجتماعات بشری ، یعنی سازمان ها هستند و در اینجا تاثیر فرهنگ سازمانی بر روی نقش های مدیریتی ، ازجمله نقش تصمیم گیری و مشارکت دادن کارکنان قابل توجه است . موفقیت های چشمگیر سازمان هایی با حداقل امکانات مادی از یک سو و شکست سازمان هایی با بهترین توانایی های مادی از سوی دیگر ، بیانگر تصمیم گیری های نامناسب و مناسب و وجود فرهنگ های سازمانی قوی و ضعیف در سازمان می باشد .در یک سازمان ، مدیران ، تصمیم گیرنده هستند و کیفیت این تصمیمات ، تعیین کننده موفقیت سازمان درجهت رسیدن به اهداف سازمانی میباشد و هر مدیر سبک و سبک های خاصی را بنای اتخاذ تصمیم های خود قرار می دهد که یکی از این سبک ها ، مشارکت کارکنان و اختیار دادن به آنها در تصمیم گیری است که از فرهنگ سازمانی تاثیر می پذیرد . در واقع سطح مشارکت کارکنان در عین تاثیرگذاری بر اثر بخشی سازمان ، خود از عوامل مختلفی چون فرهنگ سازمانی حاکم بر سازمان تاثیر می پذیرد .

از انجا که محیط در حال تغییر و تحول دائمی است ، سازمان نیز برای ادامه حیات می باید به طور مداوم خود را منطبق و هماهنگ با تغییرات محیطی نماید . بنابراین سازمان درگیر تلاشی مستمر است که هر چه بیشتر و بهتر خود را با محیط و شرایط هماهنگ نماید و این امر نیاز به مشارکت و درگیر کردن کارمندان دارد و مشارکت موثر نیز از پیامدهای یک فرهنگ قوی و مثبت است . در این فصل ابتدا موضوع تحقیق تعریف شده و سپس به تشریح اهمیت موضوع و هدف تحقیق پرداخته میشود . در ادامه فرضیات اولیه تحقیق مطرح گردیده سپس به تعریف اصطلاحات و واژه ها پرداخته می شود .






فهرست مطالب

فصل اول: کلیات
مقدمه
- بیان مساله
- اهمیت وضرورت تحقیق
- اهداف پژوهش
-- اهداف کلی
-- اهداف جزئی
- سوالات پژوهش
- فرضیات پژوهش
-- فرضیه اصلی
-- فرضیات فرعی
- قلمرو تحقیق
- تعاریف عملیاتی واژه های و اصطلاحات

فصل دوم : ادبیات پژوهش و پیشینه تحقیق
بخش اول : فرهنگ سازمانی
مقدمه
- تعریف فرهنگ
- تعریف سازمان
- حوزه های فرهنگ
- تاریخچه فرهنگ سازمانی
- منشاء و چگونگی شکل گیری فرهنگ سازمان
- اهمیت فرهنگ سازمانی
-پویایی فرهنگ سازمانی
- تعاریف فرهنگ سازمانی
- تقسیم بندی انواع فرهنگ سازمانی
-- دسته بندی رابرت کویین و مایکل مک گارت
-- فرهنگ غالب و خرده فرهنگ ها
--- خرده فرهنگ های افقی
--- خرده فرهنگ های عمودی
-- دیدگاه جفری سانن فلد
-- انواع فرهنگ سازمانی از طریق شخصیت الگویی
-- دیدگاه چارلز هندی
- سطوح (لایه های) فرهنگ سازمانی
- سطوح فرهنگ سازمانی ازدیدگاه ادگار شاین
- مدل پویائی فرهنگی مری جوهچ
-ویژگیهای فرهنگ سازمانی ازدیدگاه نظریه پردازان مدیریت
--ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز
-- ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه آندرو دوبرین
-- ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه گرین برگ و بارون
-- ویژگیهای فرهنگ سازمانی از دیدگاه ادگار شاین
- ابعاد فرهنگ سازمانی
- عوامل موثربرفضای فرهنگی یک سازمان
- الگوهای شناخت و بررسی فرهنگ سازمانی
-- الگوی (AGIL) پارسونز
--الگوی ویلیام اوشی
-- الگوی لیت وین و استرینگر
-- الگوی مبتنی بر هفت S شرکت مشاوره ای مکنزی
-- الگوی کرت لوین
-- مطالعات هافستد در زمینه فرهنگ سازمانی
-- مطالعات لامرز و هیکسن در زمینه فرهنگ سازمانی
-- دیدگاه بارون و والترز
-- الگوی پیترز و واترمن
- مدیریت فرهنگ سازمانی
- فرایند مدیریت فرهنگ سازمانی
- مولفه های فرهنگ سازمانی
--خلاقیت فردی
-- حمایت مدیریت
-- تعلق سازمانی
-- سازش با پدیده تعارض
-- سبک رهبری

بخش دوم: مدیریت مشارکتی
--مشارکت
--مفهوم مشارکت و مدیریت مشارکتی
--سیر تکوین مدیریت مشارکتی
--سابقه اجرایی سیستم مدیریت مشارکتی در ایران
--مبانی فکری مشارکت
--اهداف مدیریت مشارکتی
--انواع مشارکت
--پیش نیازهای مشارکت
-- درجات مشارکت
-- درجات مشارکت و سلسله مراتب نیازها
-- عوامل اقتضایی موثر بر مدیریت مشارکتی
-- ویژگی های افراد و سازمان مشارکت جو
-- مهارت های لازم برای مدیریت مشارکتی
--فرهنگ مدیریت مشارکتی
-- ابعاد مشارکت
--سطوح مسئولیت بخشی در سازمان مشارکتی
-- اهرم های ضروری برا ی حرکت به سوی مدیریت مشارکتی
-- برنامه ها و فنون مدیریت مشارکتی
-- مهندسی مجدد سازمان ها و مشارکت
-- الگوی مشارکت فراگیر
-- عملکرد مدیریت مشارکتی
-- نقش مدیریت مشارکتی در افزایش اثر بخشی کارکنان
-- مزایای مدیریت مشارکتی
-- دیدگاههای موافقان و مخالفان مشارکت
-- پیش فرضهای نادرست درباره مشارکت کارکنان
-- موانع مشارکت از دیدگاه دانش مدیریت
-- موانع فرهنگی مشارکت
-- موانع مشارکت در بخش دولتی
-- روش های غلبه نمودن بر موانع مشارکتی
بخش سوم: پیشینه تحقیق
-- سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده
-- چهارچوب نظری تحقیق

فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه
-روش تحقیق
- چارچوب آماری
-طبقه بندی تحقیقات
- تحقیق میدانی
- روش تحقیق همبستگی
- متغیرهای تحقیق
- روش های جمع آوری اطلاعات
- روش مقیاس بندی
- روایی و پایایی پرسشنامه
- جامعه و نمونه آماری
- روش های نمونه گیری
-روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
آمار توصیفی
آمار استنباطی

فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
بخش اول : نتیجه گیری و پیشنهادات
نتیجه گیری
پیشنهادات
بخش دوم : پیشنهادات برای تحقیقات آتی و محدودیتهای تحقیق
پیشنهادات برای تحقیقات آتی
محدودیت های تحقیق
منابع و مأخذ



فهرست اشکال ، جداول و نمودارها

شکل 2-1 : منابع و منشاء فرهنگ سازمانی 16
شکل 2-2 : ابعاد آشکار و پنهان فرهنگ سازمانی 28
شکل 2-3 : سطوح فرهنگی و تعامل آنها 29
شکل 2-4 : مدل پویایی فرهنگی 33
شکل 2-5 : تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکردو رضایت مندی 48
شکل 2-6 : فرآیند مدیریت فرهنگ سازمانی 55
شکل 2-6 : چارچوب کلی پژوهش 121
جدول 2-1: فرهنگ سازمانی و انواع شخصیت 26
جدول 2-2: مقایسه سه نوع فرهنگ سازمانی متفاوت 45
جدول 2-3: مفهوم مشارکت از دیدگاه های مختلف 66
جدول 2-4: نکات کلیدی در دیدگاه های فکری مشارکت 71
جدول 2-5: مشارکت در ساختارهای پنج گانه مینتزبرگ 83
جدول 2-6: نحوه تاثیر عوامل محیطی بر تصمیم گیری در سازمان 84
جدول 4-1: توزیع فراوانی مربوط به جنسیت افراد 135
جدول 4-2: توزیع فراوانی مربوط به سن افراد 136
جدول 4-3: توزیع فراوانی مربوط به میزان تحصیلات افراد 137
جدول 4-4: توزیع فراوانی مربوط به میزان سابقه خدمت افراد 138
جدول 4-5: جدول توصیفی جنسیت افراد 140
جدول 4-6: جدول آزمون من ویتنی 141
جدول 4-7: جدول توصیفی سن افراد 142
جدول 4-8: جدول آزمون کروسکال والیس 143
جدول 4-9: جدول توصیفی جنسیت 144
جدول 4-10: جدول آزمون کروسکال والیس 145
جدول 4-11: جدول توصیفی جنسیت 146
جدول 4-12: جدول آزمون کروسکال والیس 147
جدول 4-13: جدول مشخصات آماری متغیرها 148
جدول 4-14: جدول آزمون همبستگی اسپیرمن میان فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی 149
جدول 4-15: جدول مشخصات آماری متغیرها 150
جدول 4-16: جدول آزمون همبستگی اسپیرمن میان حمایت مدیران و مدیریت مشارکتی 150
جدول 4-17: جدول مشخصات آماری متغیرها 152
جدول 4-18: جدول آزمون همبستگی اسپیرمن میان سبک رهبری و مدیریت مشارکتی 152
جدول 4-19: جدول مشخصات آماری متغیرها 153
جدول 4-20: جدول آزمون همبستگی اسپیرمن میان تعلق سازمانی و مدیریت مشارکتی 154
جدول 4-21: جدول مشخصات آماری متغیرها 155
جدول 4-22: جدول آزمون همبستگی اسپیرمن میان سازش با پدیده تعارض و مدیریت مشارکتی 156
جدول 4-23: جدول مشخصات آماری متغیرها 157
جدول 4-24: جدول آزمون همبستگی اسپیرمن میان خلاقیت فردی و مدیریت مشارکتی 157
جدول 4-25: جدول نتایج حاصل از آزمون همبستگی اسپیرمن میان مدیریت مشارکتی و عوامل مرتبط با فرهنگ سازمانی 158
جدول 4-26: جدول آزمون وجود همبستگی خطی 159
جدول 4-27: جدول آزمون رگرسیون چند متغیره 160
جدول 4-28: جدول محاسبه ضریب تشخیص 161
جدول 4-29: جدول میانگین رتبه ها در آزمون فریدمن به منظور بررسی عوامل مرتبط با فرهنگ سازمان 162
جدول 4-30: جدول معنی دار بودن آزمون فریدمن 162
نمودار 2-1 :نمودار سیر تحول مدیریت مشارکتی 68
نمودار 2-2 : نمودار درجات مشارکت 77
نمودار 2-3 : نمودار پیوستار درجه مشارکت 78
نمودار 2-4 : نمودار رابطه بین درجات مشارکت و نیازها بر مبنای نظریه رهبری هرسی و بلانچارد 80
نمودار 2-5 : نمودار رابطه درجه مشارکت با نیاز غالب 81
نمودار 2-6 : نمودار ابعاد تصمیم گیری سازمانی 88
نمودار 2-7 : نمودار درجات تصمیم گیری مشارکتی 89
نمودار 2-8 : نمودار الگوی مشارکت فراگیر 102
نمودار 2-9 : نمودار مدل عملکرد مدیریت مشارکتی 104
نمودار 2-10 : نمودار نقش مدیریت مشارکتی در افزایش اثربخشی کارکنان 105
نمودار 2-11 : نمودار ارتباط میان مدیریت مشارکتی و مزایای فردی و سازمانی 109
نمودار 4-1 : نمودار فراوانی بر حسب جمعیت 136
نمودار 4-2 : نمودار فراوانی بر حسب سن 137
نمودار 4-3 : نمودار فراوانی بر حسب سطح تحصیلات 138
نمودار 4-4 : نمودار فراوانی بر حسب میزان سابقه خدمتی 139
نمودار 4-5 : نمودار ضریب همبستگی بین متغیر مستقل و متغیر تابع 159

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : محمد همتی

شماره تماس : 09106392022 - 09216302826

ایمیل :hemmati.eng@gmail.com

سایت :fileina.com

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 240

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 371 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل

دانلود مقاله سبک رهبری مدیران بیمارستانی از نظر کارکنان و ارتباط آن با شاخص ‌های بیمارستانی

سبک رهبری مدیران بیمارستانی از نظر کارکنان و ارتباط آن با شاخص ‌های بیمارستانی
سبک رهبری مدیران بیمارستانی از نظر کارکنان و ارتباط آن با شاخص ‌های بیمارستانی - دانلود مقاله سبک رهبری مدیران بیمارستانی از نظر کارکنان و ارتباط آن با شاخص ‌های بیمارستانی



دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته مدیریت بهداشت
سبک رهبری مدیران بیمارستانی از نظر کارکنان و ارتباط آن با شاخص ‌های بیمارستانی




چکیده:
اهداف: ارایه بهینه خدمات درمانی و بهبود فرآیندهای بیمارستانی، تا حد زیادی به کار گروهی کارکنان و سبک رهبری مدیران این سازمان ها بستگی دارد و نیز سبک رهبری مدیران با اثربخشی، کارآیی و بهره وری سازمان رابطه دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین سبک رهبری از نظر کارکنان یکی از بیمارستان های تهران و ارتباط آن با شاخص های بیمارستان انجام شد.
روش ها: این مطالعه توصیفی - تحلیلی مقطعی در سال 1388 روی 394 نفر از کارکنان یکی از بیمارستان ‌های تهران که با روش نمونه گیری سهمیه‌ ای و تصادفی ساده انتخاب شدند، انجام شد. گردآوری داده ها با پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه سبک رهبری لیکرت (پس از تایید روایی و پایایی) انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون های مجذور کای و آنووا به ‌کمک نرم افزار SPSS 16 تحلیل شد.
یافته ها: %13.7 از کارکنان سبک مدیران را استبدادی - استثماری، %56.1 استبدادی - خیرخواهانه، %28.2 مشورتی و 2% سبک رهبری مدیران را مشارکتی بیان نمودند. میان سبک رهبری مدیران و شاخص های درصد اشغال تخت، متوسط اقامت بیمار، گردش تخت و فاصله گردش تخت به‌ ترتیب با سطح معنی داری 0.003، 0.006، 0.003 و 0.002 ارتباط معنی دار آماری وجود داشت.
نتیجه گیری: اگر چه انتخاب سبک رهبری استبدادی از نظر کارکنان، با توجه به محیط سازمانی موجود دور از ذهن نیست، اما استفاده از سبک های رهبری مشورتی و مشارکتی و آموزش به کارگیری شیوه های مذکور به منظور ارتقای بهره وری سازمانی پیشنهاد می شود.



کلید واژه:
مدیران
کارکنان
بیمارستان
سبک رهبری
شاخص بیمارستانی



مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : محمد همتی

شماره تماس : 09106392022 - 09216302826

ایمیل :hemmati.eng@gmail.com

سایت :fileina.com

مشخصات فایل

فرمت : pdf

تعداد صفحات : 8

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 2280 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل

دانلود مقاله تعیین سبک رهبری مدیران مراکز بهداشتی و درمانی شهری دانشگاه علوم پزشکی ایران

تعیین سبک رهبری مدیران مراکز بهداشتی و درمانی شهری دانشگاه علوم پزشکی ایران
تعیین سبک رهبری مدیران مراکز بهداشتی و درمانی شهری دانشگاه علوم پزشکی ایران - دانلود مقاله تعیین سبک رهبری مدیران مراکز بهداشتی و درمانی شهری دانشگاه علوم پزشکی ایران



دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته مدیریت خدمات بهداشتی
تعیین سبک رهبری مدیران مراکز بهداشتی و درمانی شهری دانشگاه علوم پزشکی ایران



مقدمه:
مدیریت سازمانهای پیچیده دنیای امروز، فراگیری دانش مدیریت را بیش از هر زمان دیگر طلب می کند. در واقع دیگرزمان آن سپری شده است که در انتخاب مدیران تنها به استعداد و لیاقت ذاتی آنها اکتفا شود ( 1). اگر بخواهید در نقش مدیر یا رهبر موثر باشید به کاری بیش از درک و پیش بینی نیاز دارید که آن نیز مستلزم رشد مهارت هایی در هدایت، تغییر و کنترل رفتار افراد می باشد

مراکز بهداشتی و درمانی نیز که یکی از نهادهای مهم ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی هستند همچون یک واحدصنعتی متشکل از عوامل تولید مانند سرمایه ، نیروی انسانی ، فناوری و مدیریت هستند و با استفاده از امکانات و تسهیلات ویژه خود در جهت تولید محصولی به نام حفظ ، بازگشت و ارتقای سلامتی جسمانی و روانی افراد جامعه و.( نیز انجام تحقیقات پزشکی و آموزشی نیروی ماهر مورد نیاز بخش بهداشت و درمان ، نقشی اساسی ایفا می نمایند( 3موضوع دانش مدیریت و بخصوص بحث هدایت و رهبری موضوعی است که همراه با زندگی اجتماعی انسان و حتی قبل از آن مطرح بوده است و نقشی که رهبران و مدیران در تغییر و تحولات تاریخی، پیروزی ها وشکست ها، هدایتها و گمراهی ها، سازندگی ها و ویرانی ها و بالاخره رشد و تکامل جامعه انسانی داشته اند، همواره نقشی بسیار مهم و اساسی بوده است بطوریکه برخی آن را تنها عامل تعیین کننده در همه این تغییر و تحولات می دانند و برخی دیگر آن را کلید پیشرفت جوامع و سازمانها در قرن اخیر معرفی می نمایند

رهبری فرآیند تاثیرگذاری و حمایت و پشتیبانی از دیگران به منظور ایجاد اشتیاق در آنها جهت دستیابی به اهداف است. همچنین رهبری یک فاکتور حیاتی است که به گروه و یا افراد کمک می کند که اهدافشان را تشخیص دهند،سپس برای دستیابی به اهداف از قبل تعیین شده برانگیخته شوند. بدون رهبری، سازمان چیزی جز مجموعه ای از افراد و تعدادی ماشین آلات نیست و افراد دچار سردرگمی هستند درست همانند ارکستری که دارای آلات موسیقی و موزیسین است بدون داشتن رهبر. ارکستر و همه سازمانها نیازمند رهبری هستند تا دارایی هایشان را به سمت حداکثرسوق دهند ( 5). بدیهی است که رهبری می تواند مسیرهای سازمان را تغییر دهد فعالیت های جدیدی را ارائه کند ،.( سازمانی را متحول کند و می تواند موجب تغییرات زیادی در سازمان شود رهبری به عنوان یک فرآیند به معنی استفاده از نفوذ بدون زور، برای هدایت و هماهنگی فعالیت های اعضا یک گروه در جهت تحقق یک هدف و به عنوان یک صفت به معنی مجموعه ای از ویژگی هاست که به کسانی که چنین نفوذی را با موفقیت بکار می برند نسبت داده می شود


کلمات کلیدی:
سبک رهبری
سبک رهبری مدیران
روسا و مدیران بیمارستانها



مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : محمد همتی

شماره تماس : 09106392022 - 09216302826

ایمیل :hemmati.eng@gmail.com

سایت :fileina.com

مشخصات فایل

فرمت : pdf

تعداد صفحات : 8

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 205 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل

دانلود مقاله رابطه سبک های رهبری روسا و مدیران بیمارستان ها با شاخص های عملکرد بیمارستان

رابطه سبک های رهبری روسا و مدیران بیمارستان ها با شاخص های عملکرد بیمارستان
رابطه سبک های رهبری روسا و مدیران بیمارستان ها با شاخص های عملکرد بیمارستان - دانلود مقاله رابطه سبک های رهبری روسا و مدیران بیمارستان ها با شاخص های عملکرد بیمارستان



دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته مدیریت بهداشت
رابطه سبک های رهبری روسا و مدیران بیمارستان ها با شاخص های عملکرد بیمارستان


چکیده:
زمینه: بیمارستان ها در اولویت توسعه بخش بهداشت و درمان کشور قرار دارند. یکی از مهم ترین وظایف مدیران، هدایت و رهبری کارکنان است که در اثر بخشی و کارایی بیمارستان دارد.
هدف: مطالعه به منظور تعیین ارتباط سبک های رهبری مدیران و روسا بیمارستان ها با شاخص های عملکرد بیمارستان انجام شد.

مواد و روش ها: این مطالعه تحلیلی در سال 1383 بر روی مدیران و روسای 8 بیمارستان استان قم (16 نفر) انجام شد. ابزار گردآوری داده ها دو پرسش نامه مربوط به اندازه گیری و محاسبه شاخص های بیمارستانی و سبک های رهبری روسا و مدیران بود. پرسش نامه ها نمره دهی و بر اساس سبک های رهبری لیکرت به چهار گروه تقسیم شدند. داده ها با آزمون های آماری آنالیز واریانس یک طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: %75 روسا با سبک مشاوره ای و %25 با سبک استبدادی - خیرخواهانه اعمال رهبری می نمودند. در حالی که %75 مدیران از سبک مشاوره ای، %12.5 از سبک استبدادی - خیرخواهانه و %12.5 بقیه از سبک استبدادی - استثماری استفاده می نمودند. بین نوع سبک های رهبری روسا و مدیران با شاخص های عملکردی بیمارستان ها ارتباط معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان می دهد که مدیران و روسای بیمارستان ها تمایلی به استفاده از مدیریت مشارکتی و شرکت دادن کارکنان در تصمیمات مربوط به اداره امور بیمارستان ندارند و روش های استبدادی را برای اداره امور واحدهای درمانی مناسب می دانند.



کلمات کلیدی: سبک رهبری روسا و مدیران بیمارستانها شاخصهای عملکرد بیمارستان






مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : محمد همتی

شماره تماس : 09106392022 - 09216302826

ایمیل :hemmati.eng@gmail.com

سایت :fileina.com

مشخصات فایل

فرمت : pdf

تعداد صفحات : 6

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 151 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل

دانلود پایان نامه رابطه سبک های رهبری روسا و مدیران بیمارستان ها با شاخص های عملکرد بیمارستان

رابطه سبک های رهبری روسا و مدیران بیمارستان ها با شاخص های عملکرد بیمارستان
رابطه سبک های رهبری روسا و مدیران بیمارستان ها با شاخص های عملکرد بیمارستان - دانلود پایان نامه رابطه سبک های رهبری روسا و مدیران بیمارستان ها با شاخص های عملکرد بیمارستان



دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بهداشت
رابطه سبک های رهبری روسا و مدیران بیمارستان ها با شاخص های عملکرد بیمارستان

هدیه:ضمیمه شدن پرسشنامه مخصوص طراحی شده برای این پایان نامه


چکیده
زمینه:
یکی از مهمترین وظایف مدیران که مربوط به نحوه رفتار با کارکنان و هدایت آنها در انجام وظایف حرفه ای شان می-باشد وظیفه رهبری است. به علاوه سنجش شیوه رهبری به جهت تأثیری که روی موفقیت راهبردهای حاکم بر سازمان دارد، بسیار مهم است.
هدف:
این پژوهش به منظور تعیین سبک رهبری رؤسا و مدیران بیمارستانهای تأمین اجتماعی شهرستان کرج و بررسی تأثیر آن سبک ها با شاخص های عملکردی بیمارستانها انجام یافته است.
مواد و روش ها:
پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی بوده، جامعه پژوهش شامل تمامی مدیران، رؤسا و کارکنان بیمارستان های تأمین اجتماعی منطقه کرج بوده است که 4 مدیر و 4 رئیس و 385 نفر از کارکنان آن به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش سبک رهبری رؤسا و مدیران از دیدگاه آن ها و از دیدگاه کارکنان و همچنین ارتباط بین سبک های رهبری رؤسا و مدیران و شاخص های عملکردی بیمارستان مورد بررسی قرار گرفت، داده های پژوهش با استفاده از دو پرسشنامه و یک فرم اطلاعاتی جمع آوری شد. در تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف معیار و برای سنجش ارتباط بین متغیرها از آزمون کای دو استفاده به عمل آمد.

یافته ها:
در بین سبک های رهبری، بیشترین سبک رهبری مدیران و رؤسا از دیدگاه کارکنان سبک رهبری مشاوره ای بود (73 درصد برای مدیران و 71 درصد برای رؤسا) و کمترین سبک رهبری، سبک رهبری استبدادی بود (1 درصد برای مدیران و 005/0 درصد برای رؤسا) همچنین بیشترین سبک رهبری مدیران و روسا از دیدگاه خود آن ها نیز مشاوره ای بود (100 درصد برای مدیران و 75 درصد برای رؤسا) و کمترین سبک رهبری برای رؤسا، سبک رهبری مشارکتی بود (25 درصد) و همچنین بین وضعیت تأهل و میزان تحصیلات کارکنان با سبک رهبری مدیران و رؤسا رابطه معنی دار وجود دارد که میزان P-Value آن به نرنیب ( 002/0 و 001/0 می باشد) و در بین شاخص ها نیز سک رهبری رؤسا و مدیران از دیدگاه خود آن ها با میانگین طول اقامت رابطه معنی دار وجود داشت که به ترتیب P-Value آن برابر ( 04/0 و 07/0 درصد می باشد). و از این دیدگاه کارکنان نیز رابطه معنی داری بین سبک رهبری رؤسا و میانگین طول اقامت و شاخص درصد فوت شدگان به بستری شدگان ارتباط معنی دار وجود داشت که این رابطه به ترتیب برابر (05/0 و 09/0 درصد می باشد) و در خصوص مدیران نیز ربطه معنی داری بین سبک رهبری با میانگین طول اقامت، شاخص درصد فوت شدگان به بستری شدگان و میزان مرگ و میر خام وجود داشت که P-Value آن به ترتیب برابر (08/0 و 07/0 درصد، 09/0 درصد می باشد).



کلمات کلیدی:
سبک رهبری
روسا و مدیران بیمارستانها
شاخصهای عملکرد بیمارستان




بیان مسئله
بیمارستان نهادی است اجتماعی که بر حسب ضرورت و تداوم حیات و حفظ بقای انسانها و بازگشت آنها به تندرستی و معالجه امراض بطور رایج در تاریخ زندگی اجتماعی مردم پدیدار گشته و همواره با تکامل و توسعه علوم و فنون و مهارتها و شیوه زندگی و طی راههای طولانی در شکل امروزی خود به عنوان یک نیاز در جوامع بشری نمایان شده است سازمان بیمارستان مجموعه ای از افراد و گروهها بوده که با استفاده از تمامی منابع بیمارستانی با هدف اعتلای سلامت بیماران به فعالیت و انجام وظایف اهتمام می ورزد (مجید پور، ندافی، 1381، ص1).بر اساس مطالعاتی که در سال 1990 توسط کریز انجام شد مشخص گردید که تصحیح روشهای ساده مدیریت در رابطه با اقدامات غیر کارا در بیمارستان قادر است مورد 44% از هزینه های غیر پرسنلی را در بیمارستانهای غیر دولتی کاهش دهد (صفی خانی، 1381، ص12).

آمارهای نظام سلامت در ایران نشان می دهد صرف منابع در بیمارستانهای کشورمان در سال 2000 سهم هزینه های بهداشتی از تولید ناخالص داخلی تنها 5/5% بوده که نسبت به اکثر کشورهای جهان رقم پایینی را به خود اختصاص می دهد که از این میزان اعتبار سهم بیمارستانها حدود 50 تا 80 درصد می-باشد ولی این میزان در کشورهای پیشرفته از 40% تجاوز نمی-کند (آقاجانی، رحیمی، 1381، ص16).این آمار اهمیت مدیریت را در بیمارستانها به روشنی نشان می دهد زیرا مدیریت به معنای به کارگیری صحیح منابع در جهت رسیدن به اهداف سازمانی است. در میان سازمانهای مختلف موجود در جامعه، مدیریت بیمارستانها بدلیل ارتباط مستقیم با مسئله حیات انسانها از حساسیت فوق العاده ای برخوردار است که ممکن است در سایر سازمانهای خدماتی چنین اهمیتی متصور نباشد.

از جمله مهمترین اطلاعات و علومی که می تواند مدیریت سازمانها را در جهت رسیدن به اهداف عالی سازمان و کارآیی و اثربخشی فعالیتهای آن سازمان یاری نماید علوم مربوط به نحوه رفتار با کارکنان و هدایت و سرپرستی و رهبری آنان در انجام وظایف حرفه ای شان می باشد. هر مدیری در انجام وظایف اصلی خود به شیوه ای رفتار می نماید که ممکن است با شیوة مدیر دیگر، دارای تفاوتهایی باشد. به این نوع الگوی رفتاری پایداری که مدیران هنگام کارکردن با دیگران آنرا بکار می برند سبک رهبری مدیریت گویند.
سنجش سبک رهبری مدیران به جهت تاثیری که روی موفقیت رهبری و فرهنگ و راهبردهای حاکم بر سازمان دارد بسیار مهم است و عاملی است که تاثیر انکار ناپذیری بر روی عملکرد کارکنان و نهایتاً کارایی و اثر بخشی فعالیتهای یک سازمان دارد و نشان دهندة چگونگی استفاده و بکارگیری منابع سازمان توسط یک مدیر می باشد (پژوهش مشترک مرکز آموزش عالی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، 1379، ص14).

یکی از معیارهایی که قادر به اندازه گیری موفقیت عملکرد یک سازمان و تعیین میزان وصول به اهداف مورد نظر آن سازمان می باشد آمار و شاخص های آن سازمان است از آنجا که آمارها و شاخص ها در واقع انعکاس دهندة درجه کارایی و اثر بخشی واحدهای سازمانی است به عنوان نمایانگر راه حل مشکلات موجود آن سازمان است و محیطی را برای کنترل و ارزشیابی فعالیتها به دست می دهد لذا از اهمیت اساسی و بنیادی برخوردار است (سقائیان نژاد، 1381، ص12).در این مطالعه سبک رهبری که مدیران و روسای بیمارستان-ها در حال حاضر در این بیمارستانها اعمال می کنند هم از نظر کارکنان و هم از نظر خودشان تعین و ارتباط آن با شاخص های عملکردی هر بیمارستان مورد بررسی قرار می گیرد. موضوع این پژوهش با رشته مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی ارتباط بسیار نزدیکی دارد، زیرا از یک سو سبک رهبری مدیران به عنوان مفاهیم مدیریتی و از سویی شاخصها و آمار بیمارستانی به عنوان عامل تعیین کننده نحوه به کارگیری منابع در بیمارستانها و کیفیت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی اهداف مورد نظر این رشته تحصیلی را تحقق می نماید.



فهرست مطالب
چکیده 1
هدف: 1
مواد و روش ها: 1
نتیجه گیری: 2
پیشگفتار: 3
3
فصل اول:معرفی پژوهش 5
مقدمه: 6
ب- اهمیت پژوهش 8
پ- وجوه تمایز پژوهش 9
ت- اهداف پژوهش 10
1- اهداف کلی 10
2- اهداف اختصاصی (ویژه) 10
3- هدف کاربردی 10
ث- سوالات پژوهش 11
ج- فرضیات پژوهش 11
چ- نوع پژوهش 12
ح- دامنه پژوهش 12
1- از نظر زمینه علمی 12
2- از نظر جغرافیایی (مکانی) 12
3- از نظر زمانی 12
خ- محدودیت پژوهش 12
د- امکانات پژوهش 13
ذ- مفاهیم و واژهها 13
1- مدیریت 13
تعریف نظری: 13
تعریف عملی: 13
2-رهبری 14
تعریف نظری: 14
تعریف عملی: 14
3- سبکهای رهبری 14
تعریف نظری: 14
تعریف عملی: 14
4- شاخص 15
تعریف نظری: 15
تعریف عملی: 15
5- شاخصهای بیمارستانی 16
تعریف نظری: 16
تعریف عملی: 16
نسبت یا ضریب اشغال تخت (Inpatient Bed Occupuncy Ratio) 16
فاصله چرخش یا عملکرد تخت (Bed Turnover Interval) 16
میانگین طول اقامت بیمار (Mean Duration of Stay) 17
نسبت پذیرش بیمار برای هر تخت (ثابت و فعال) 17
میزان ترخیص بیمار نسبت به تخت (ثابت یا فعال) 17
تعداد کل تخت روز اشغالی (Bed Occupancy Day) 17
نسبت تخت فعال به تخت ثابت 17
میزان مرگ و میر خام(Gross Death Rate) 17
شاخص درصد فوت به بستری شدن 17
ملاحظات اخلاقی 17

فصل دوم:
مقدمه 20
1- مروری بر پژوهشهای مربوط به موضوع در داخل کشور 20
2- مروری بر پژوهشهای مربوط با موضوع در خارج از کشور 20
3- مهارتهای رهبری 22
4- نگرشهای مختلف در مطالعات رهبری: 23
4-1- نگرش سنتی (traditional Approach) 23
4-2- نگرش رفتاری (Behavioral App) 25
4-3- نگرش موقعیتی یا اقتضایی (Situational or contingeney App) 26
4-3-1- تئوری وضعیتی: 26
4-3-2- مدل مشارکت در تقسیم یا تئوری اقتضایی وروم ویتون: 26
4-3-3- تئوری مسیر- هدف: 27
4-3-4-تئوری اقتضایی فیدلر: 27
5- تئوریهای اقتضایی در رهبری 27
6- دیدگاههای معاصر در مورد رهبری 28
6-1- رهبری فرمند: 28
6-2- رهبری تبدیلی: 29
6-3- رهبری تبادلی: 29
6-4- رهبری نمادی: 30
7- تاریخچه بهداشت و درمان: 30
10- سبکهای رهبری 32
11- انواع سبکهای رهبری: 32
14- بیمارستان و شاخصهای بیمارستانی 45
15- مدیریت بیمارستان 46
16- آمار بیمارستانی: 47
1- نسبت با ضریب اشغال تخت (Inpatient Bed occupuncy Ratio) 53
2- فاصله چرخش یا عملکرد تحت (Bed Turnover Interval) 53
3- نسبت عملکرد تخت (میزان فعالیت یا چرخش اشغال تخت (Bed Turnover Rate) 54
4- میانگین طول اقامت بیمار (Mean Duration of stay) 55
5- نسبت پذیرش بیمار برای هر تخت (ثابت و فعال) 55
6- میزان ترخیص بیمار نسبت به تخت (ثابت یا فعال) 56
7- تعداد کل تخت روز اشغالی(Bed occupancy Day) 56
10- شاخص درصد فوت به بستری 58
ب- مروری بر مطالعات مرتبط 59
1- مطالعات انجام شده در داخل کشور 59
2- مطالعات انجام شده در خارج از کشور 71

فصل سوم
مقدمه: 82
الف- نوع پژوهش 82
ب- محیط پژوهش 82
پ- جامعه پژوهش 83
ت- نمونه پژوهش 83
ج- اعتبار علمی 86
ح- روش گردآوری دادهها 86
خ- روش تحلیل دادهها 86
د- روشهای آماری مورد استفاده در این پژوهش 87
1- آمار توصیفی 87
2- آمار تحلیلی 88


فصل چهارم یافته های پژوهش بحث و نتیجه گیری 96
مقدمه: 97
جدول (1-4 ) آمار فعالیت بیمارستان های تأمین اجتماعی منطقه کرج در سال 1385 به تفکیک بیمارستان 100
جدول (2 – 4 ) فراوانی سبک های رهبری رؤسا و مدیران از دیدگاه کل کارکنان در بیمارستان های مورد مطالعه 101
جدول (3-4 ) فراوانی سبک های رهبری رؤسا و مدیران از دیدگاه کارکنان به تفکیک بیمارستان های مورد مطالعه 102
جدول (4-4 ) رابطه بین سبک رهبری مدیران و جنسیت کارکنان در بیمارستان های مورد مطالعه 103
جدول (9-4) رابطه بین سبک رهبری رؤسا و میزان تحصیلات کارکنان در بیمارستان های مورد مطالعه 108
ب – بحث و نتیجه گیری 114

فصل پنجم:خلاصه پژوهش 129
مقدمه: 130
الف – خلاصه پژوهش: 130
رابطه بین سبک های رهبری رؤسای بیمارستان ها با شاخص های عملکردی: 133
رابطه بین سبک رهبری مدیران بیمارستان ها با شاخص های عملکردی: 134
رابطه شاخص های عملکردی بیمارستان ها و امتیاز سبک رهبری مدیران از دیدگاه کارکنان: 136
نتایج مربوط به بررسی ارتباط بین سبک رهبری رؤسا و شاخص های عملکردی بیمارستان: 137
نتایج مربوط به بررسی ارتباط بین سبک های رهبری رؤسا از دیدگاه کارکنان و شاخص های عملکردی بیمارستان: 138
ب – پیشنهادات پژوهشگر 139

منابع

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : محمد همتی

شماره تماس : 09106392022 - 09216302826

ایمیل :hemmati.eng@gmail.com

سایت :fileina.com

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 152

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 218 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل