مقاله نقش زنان در مدیریت آموزش عالی درایالات متحده و کانادا - مقاله نقش زنان در مدیریت آموزش عالی درایالات متحده و کانادا
مطالب:
نقش زنان در مدیریت آموزش عالی درایالات متحده وکانادا
الف ) آموزش عالی در ایالات متحده و کانادا
نمودار میانگین حقوق مردان وزنان دانشگاهی درایالات متحده براساس رتبه دانشگاهی اشان،
نمودار میانگین حقوق اساتید مرد وزن درکانادا براساس رتبه دانشگاهی اشان
ب) سیستم آموزش عالی آمریکائی
ج) زنان درمدیریت آموزش عالی در ایالات متحده
د) – چشم اندازی به آینده برای افزایش مشارکت زنان درمدیریت آموزش عالی
=============
برخی از مطالب:
نقش زنان در مدیریت آموزش عالی درایالات متحده وکانادا
بیشتر افراد شک نداشتند که ماریون فیلد درحال گذراندن مسیری بود که اورا به صمت رئیس یک دانشگاه درجه یک هدایت می کرد. او به عنوان کارمند ارشد آکادمیک یکی از دانشگاه های بزرگ امریکا خدمت کرده بود. بنابراین وقتی به عنوان رئس یک مدرسه نه خیلی معروف ومعتبر منتخب شد، مردم خیلی متعجب شدند. پاسخ این است که مدارس عالی مرتبه به دنبال یک زن به عنوان مدیرمدرسه نیستند. مطمئنا نکات کاوش آن ها الزاما این جملات را دربرمی گیرد که آن هاتبعیضی بین زن ومرد قائل نمی شوند یا این که دربه کار گماشتن زنان به واقعیت ها اسرار می ورزند. درنهایت زنان ممکن است مورد توجه قرار بگیرندولی احتمال این که به عنوان رئیس انتخاب شوند وجود ندارد.
اگرچه داستان دقیق وصحیح نیست ( اسم آن تغییر پیداکرده است ) ولی واقعیت دارد زیراکه بطور مداوم اتفاق می افتد. اگرچه زنان در ایالات متحده وکانادا به طورموثری به آموزش عالی دست یافتندولی راه زیادی دردست یافتن به حضور مساوی در سطوح عالی مدیریت دانشگاهی دارند.
اخیرا درسال 1971، در ایالات متحده زنان واقعا از مقام ریاست دانشکده محروم هستند به جزدرمدارس زنانه کاتولیک کوچک که به وسیله زنان راهبه مدیریت می شود. یک سری دانشکده های چهارساله (لیسانس) دیگری هم وجود دارد که زنان در آن ها رئیس هستند وپنج تای این دانشکده ها، دانشکده مخصوص زنان بودند. درهمان زمان شصت مرد نیز رئیس دانشکده زنان بودند درحالی که هیچ زنی رئیس دانشکده مردان نبود. هم چنین ، تعداد اندکی از زنان در پست های بالای اداری مانند ناظم دانشکده یا رئیس دانشکده درمدارس مختلط یامدارس پسرانه وجود داشتند. امروزه ، دردانشکده ها ودانشگاه های ایالات متحده ، 348 رئیس اجرایی زن وجود دارد. فقط 21 درصد عضو فرقه مذهبی هستند. زنان اکنون دوازده درصد از3000 موسسه معتبر منطقه ای را مدیریت می کنند. این خبر خوبی است . اما نگاه دقیق به دانشکده ای که توسط زنان مدیریت می شود میانه رو وعاقلانه است . تعداد خیلی کمی از آن ها شناخته شده وباکلاس وازنظرمالی دارای وضعیت خوبی هستند. این که چرا این چنین چیزی اتفاق می افتد. مورد بحث قرار خواهد گرفت .
...
د) – چشم اندازی به آینده برای افزایش مشارکت زنان درمدیریت آموزش عالی
نهایتا اجازه دهید به پیش بینی افزایش مشارکت زنان مدیریت آموزش عالی نگاهی بیاندازیم . یک علامت خیلی مثبت این است که زنان به عنوان روسای کالج دانشگاه ها شناخته می شوند. تقریبا از 140 رئیس اجرایی در 6 ماه اول سال 1992 در ایالات متحده 28 درصد زن بودند. اگراین میزان ادامه یابد، سهم کلی زنان در ریاست به طورقابل توجهی افزایش خواهد یافت .
نشانه مثبت دیگراین است که زنان نسبت به گذشته موقعیت های کلیدی بیشتری رادردست می گیرند به طوری که عده زنان دردسترس وباتجربه افزایش می یابد. به عنوان مثال طی سال های داشنگاهی 88-1987، 17 درصد مدیران اجرایی زن بودند. این موقعیتی است که عموما مقدمه ای برای رسیدن به درجه ریاست می باشد. ...
...
مشخصات فروشنده
نام و نام خانوادگی : علیرضا خشاوه پور
شماره تماس : 09357717947 - 05137573265
ایمیل :info@cero.ir
سایت :cero.ir