نظرات مختلف دربارة انسان شناسی - واژه شناسی درباره واژه نفس آمده است نفس (بر وزن فلس) در اصل به معنی ذات است طبرسی ذیل “و ما یخدعون الا انفسهم” بقره 9 فرموده نفس سه معنی دارد یکی بمعنی روح ، دیگری به معنی تاکید مثل “جائنی زید نفسه” سوم بمعنی ذات و اصل همان است نفس در قرآن مجید نیز به چند معنی به کار رفته است روح مثل “الله یتوفی النفس الا نفس حین موتها” خدا اروا
فهرست
عنوان صفحه
چکیده ....................................
مقدمه ....................................
واژه شناسی ...............................
خودشناسی و اصطلاحات آن ....................
تفسیر از خود بیگانگی و انواع آن ..........
آشنا ساختن انسان با خویشتن ...............
اهمیت خودشناسی در قرآن کریم ..............
انسان و شناخت های کاذب و فریبنده .........
انسان و خداشناسی .........................
ارزش و مقام انسان ........................
ویژگیهای انسان کامل در قرآن ..............
خداشناسی در کلام حضرت علی (ع)..............
نگاهی به سیمای انسان کامل و ویژگیهای او از دیدگاه نهج البلاغه
انسان و دشمن شناسی .......................
دشمن داخلی ...............................
ناکثین و شیوه حضرت علی (ع) در برخورد با آنان
سیمای ناکثین .............................
نتیجه گیری ...............................
پی نوشتها ................................
فهرست منابع ..............................
آنکه مهربان همچون دریاست و با صداقت همچون آبی آسمان ، آنکه تمام هستی مرا با عصاره وجودش آبیاری کرد . آنکه به من زندگی بخشید.
تقدیم به …
ای همه هستی ، اگر تنها شدی من با توام.
خسته دل از هر که و هرجا شدی من با توام.
گر به کنج بیکسی آمیختی با درد خویش
دلگران از مردم دنیا شدی من با توام
واژه الله
الله : ] ال لا[ (اخ) خدای سزای پرستش (مهذب الاسماء) (ترجمان علامه تهذیب عادل) . علم است برای ذات واجب الوجود. (متن الفه) نام خداوندی تبارک و تعالی ، اصل این کلمه الاه (= اله) بود. علم است که به معبود حق دلالت دارد. چنانچه جامع معانی همه اسماء الحسنی میباشد ، نامی ازنامهای خدا . لفظ جلاله. 1
باید دانست که در این کلمه صفت بخصوص از صفات حق تعالی منظور نیست و آن فقط علم ذات باری تعالی است ، ولی التزاما بجمیع صفات خدا دلالت میکند و شاید از این جهت گفتهاند : الله نام ذات واجب الوجودی که جامع تمام صفات کمال است و این لفظ مبارک مجموعا دو هزار و هفتصد و دو بار در قرآن مجید آمده است و پنج بار “اللهم ” و بقیه “الله” (المعجم المفرس) وجود حق تعالی و توحید قرآن تعریف نکرده است و نشان نداده است. 2
واژه عدّو
عدو : دشمن که در قلب به انسان عداوت دارد و در ظاهر مطابق آن رفتار میکند “ان الکافرین کانوا لکم عدوا مبینا” نساء : 101 .
ان الشیطان للانسان عدو مبین) یوسف : 5
به قول راغب دشمن 2 جور است یکی آنکه بشخص عداوت دارد و بقصد دشمنی است مثل : “فان کان من قوم عدو لکم” نساء : 92
دیگری آن که به قصد عداوت نیست بلکه وی حالتی دارد که شخص از آن متاذی میشود چنانکه از کار دشمن ، مثل “فانهم عدو لی الا رب العالمین”
بعضی موارد از عداوت دشمنی ظاهر و از بعضا عداوت و کینه قلبی است گرچه عداوت بمعنی تجاوز قلبی است در اقرب موارد گفته : عداوت به معنی خصومت و دوری است بقولی آن اخص از بغضاء است که هر عدو مبغض است و گاهی آنکه دشمن نیست مبغض است.3
در آیه “و لا تعاونوا علی الاثم والعدوان” مائده 20 : عدوان چنانچه از راغب نقل شده است و در المنار ذیل آیه فوق گفته عدم رعایت عدالت در رفتار و معامله با دیگران لذا بهتر است آن را ظلم معنی کرد یعنی در گناه ظلم همدیگر را یاری نکنید.
مشخصات فروشنده
نام و نام خانوادگی : حسین طالب زاده
شماره تماس : 09120218371
ایمیل :info@fileforosh.ir
سایت :fileforosh.ir
مشخصات فایل
فرمت : doc
تعداد صفحات : 75
قیمت : 15,000 تومان
حجم فایل : 56 کیلوبایت