عنوان: بررسی رابطه عوامل زمینه ای موثر بر اشتراک داوطلبانه بیمه های خدمات درمانی - دانشکده مدیریت وعلوم انسانی گروه مدیریت بازرگانی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایشمدیریت بیمه عنوان بررسی رابطه عوامل زمینه ای موثر بر اشتراک داوطلبانه بیمه های خدمات درمانی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول کلیات تحقیق.. 2
1-1-مقدمه. 3
1-2-بیان مسأله. 4
1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق.. 6
1-4-اهداف تحقیق.. 8
1-5- سؤالات تحقیق: 8
1-6- فرضیههای تحقیق: 9
1-7-تعریف مفهومی و عملیاتی: 10
فصل دوم مروری بر ادبیات تحقیق.. 11
2-1-مقدمه. 12
2-2-بیمه. 12
2-2-1-بیمه گر : 12
2-2-2-بیمه گذار : 13
2-2-3-بیمه شده : 13
2-2-4-تاریخچه بیمه در جهان. 13
2-2-5-تاریخچه بیمه در ایران. 14
2-2-6-تقسیم بندی بیمه. 15
2-2-7-نقش بیمه های بازرگانی.. 17
2-2-8-اصول خاص حاکم بر نحوه ارائه مزایا در نظام بیمه تأمین اجتماعی.. 18
2-2-9-مفهوم تأمین اجتماعی.. 19
2-2-10-انواع نظام های تأمین اجتماعی.. 19
2-2-11-ارائه ی مدلی برای بیمه های سلامت خصوصی در ایران. 20
2-2-12-بررسی وضعیت موجود بیمهی سلامت در ایران. 25
2-2-13-آگاهی و رضایت بیمه شدگان: کاربرد فناوری اطلاعات در نظام تأمین اجتماعی.. 29
2-2-14- عوامل مؤثر بر رضایت بیمه شدگان اصلی، از حمایت های بیمه ای و درمانی.. 31
2-2-15-رضایت مندی بیمه شده ها 33
2-2-16-مفاهیم رضایت، تأمین اجتماعی، حمایت ها و خدمات.. 33
2-2-17-مفهوم تأمین اجتماعی و حمایت ها، وانواع خدمات: 34
2-2-18-نظریات مرتبط با رضایت مندی بیمه شدگان اصلی.. 34
2-2-19-مؤلفه های موثر در استقرار بیمه پایه سلامت در ایران. 36
2-2-20-نقاط قابل بهبود و ارایه ی راهکارهای ارتقای کمی و کیفی بیمه های سلامت ایران. 39
2-2-21-مشکلات ناشی از وجود سازمان های بیمه ای متعدد و ناهماهنگ... 41
2-2-22-مشکلات مرتبط با عدم وجود پوشش همگانی.. 42
2-2-23-مشکلات مربوط به منبع هزینه ای و سهم زیاد پرداخت از جیب توسط بیمه شده ها 42
2-2-24-مشکلات مربوط به واقعی نبودن تعرفه ها 44
2-2-25-عوامل مؤثر بر وفاداری بیمه گذاران. 44
2-2-26-راهکارهای عملی حفظ مشتری در شرکت بیمه. 48
2-2-27-بررسی عوامل کلیدی موفقیت در مدیریت ارتباط با مشتری در شرکت های بیمه. 50
2-2-27-1-مزایای مدیریت ارتباط با مشتری در شرکت های بیمه. 51
2-2-28-مدل چهار بعدی موفقیت پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری.. 52
2-2-29-تمرکز بر مشتریان کلیدی.. 53
2-2-29-1-شاخص های سنجش بعد "تمرکز روی مشتریان کلیدی". 53
2-2-30-سازماندهی متناسب با مدیریت ارتباط با مشتری.. 54
2-2-30-1-شاخص های سنجش بعد "سازماندهی متناسب". 54
2-2-31-مدیریت دانش... 54
2-2-31-1-شاخص های سنجش بعد "مدیریت دانش". 55
2-2-32-تکنولوژی.. 55
2-2-32-1-شاخص های سنجش بعد "تکنولوژی". 55
2-3-پیشینه تحقیقات.. 56
2-3-1-تحقیقات داخلی.. 56
2-3-2-تحقیقات خارجی.. 61
فصل سوم روش شناسی تحقیق.. 62
3-1- مقدمه. 63
3-2- روش تحقیق حاضر: 63
3-3- مراحل اجرای تحقیق.. 64
3-4- متغیرهای تحقیق.. 64
3-5 جامعه آماری و حجم نمونه. 66
3-6-روش جمع آوری و ابزار اندازه گیری.. 67
3-7- تجزیه و تحلیل داده ها: 68
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 69
4-1مقدمه : 70
4-2- تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها : 72
4-3- تحلیل استنباطی داده ها 79
4-3-1- آزمون استقلال کای-دو (X2) 80
4-3-2- رگرسیون لجستیک... 88
فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات.. 93
5-1- مقدمه. 94
5-2-بحث و مقایسه نتایج فرضیات با سایر پژوهش ها: 94
5-2-1-نتایج فرضیه اول: 94
5-2-2-نتایج فرضیه دوم: 96
5-2-3-نتایج فرضیه سوم: 97
5-2-4-نتایج فرضیه چهارم: 97
5-2-5-نتایج فرضیه پنجم: 98
5-2-6-نتایج فرضیه ششم: 99
5-2-7-نتایج فرضیه هفتم: 99
5-2-8-نتایج فرضیه هشتم: 100
5-2-9-نتایج فرضیه نهم: 101
5-3-ارائه پیشنهادات حاصل از تحقیق.. 102
5-3-1- پیشنهادات برخواسته از نتایج تحقیق : 102
5-3-2- پیشنهاد برای پژوهش های آینده 105
5-4-منابع مورد استفاده: 106
فهرست جداول
عنوان صفحه
جدول2-1: مقایسه ی بیمه های سلامت خصوصی و اجتماعی(زارع و همکاران،1385). 28
جدول2-2: عوامل مؤثر بر رضایت مندی بیمه شدگان اصلی(خسروی و ساعی ارسی،1389) 34
جدول 4-1 : فرآیند تجزیه و تحلیل آماری داده ها 71
جدول 4-2 : فراوانی ها مطلق و نسبی در گروه بیمه شده (بخش الف: 5 متغیر اول) 72
جدول 4-3 : فراوانی ها مطلق و نسبی در گروه بیمه شده (بخش ب: 5 متغیر دوم) 74
جدول 4-4 : فراوانی ها مطلق و نسبی در گروه بیمه نشده (بخش الف: 5 متغیر اول) 76
جدول 4-5 : فراوانی ها مطلق و نسبی در گروه بیمه نشده (بخش ب: 5 متغیر دوم) 78
جدول 4-6 : نتایج آزمون استقلال کای-دو (X2) در متغیر میزان سن 80
جدول 4-7 : نتایج آزمون استقلال کای-دو (X2) در متغیر جنسیت 81
جدول 4-8 : نتایج آزمون استقلال کای-دو (X2) در متغیر وضعیت تاهل 81
جدول 4-9 : نتایج آزمون استقلال کای-دو (X2) در متغیر تعداد اعضاء خانواده 82
جدول 4-10 : نتایج آزمون استقلال کای-دو (X2) در متغیر افراد تحت تکفل 83
جدول 4-11 : نتایج آزمون استقلال کای-دو (X2) در متغیر وضعیت سلامت 84
جدول 4-12 : نتایج آزمون استقلال کای-دو (X2) در متغیر تحصیلات 85
جدول 4-13 : نتایج آزمون استقلال کای-دو (X2) در متغیر نوع شغل 86
جدول 4-14 : نتایج آزمون استقلال کای-دو (X2) در متغیر میزان درآمد 86
جدول 4-15 : نتایج آزمون استقلال کای-دو (X2) در متغیر هزینه های پزشکی 87
جدول 4-16 : خلاصه و تاریخچه تکرار ها 89
جدول 4-17 : جدول رده بندی با کلاسیفیکیشن در رگرسیون لجستیک 90
جدول 4-18 : متغیرهای وارد شده در معادله(مدل) 91
فهرست اشکال
عنوان صفحه
شکل2-1: مسیر رضایتمندی(الوانی،1383) 33
شکل 2-2: سهم مشارکت بخش دولتی در هزینه های سلامت(اوانسا و اتین ،2010). 44
شکل 2-3: چهار حالت وفاداری(دیک و باسو ،1994) 47
شکل2-4: رابطه بین رضایت و وفاداری مشتریان(هاریسون،2000) 47
شکل2-5: مدلی پویا از رضایت مشتری(دونیو و همکاران،2006). 48
شکل 2-6: عوامل موثر در پیاده سازی موفق مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) 53
شکل3-1 : مدل مفهومی پژوهش (منبع: تانوج و همکاران، 2015 ) 65
شکل 3-2: شاخص ها و نماگرهای خدمات درمانی 66
چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی رابطه عوامل زمینه ای موثر بر اشتراک داوطلبانه بیمه های خدمات درمانی بود که به صورت موردی در استان البرز مورد بررسی قرار گرفته شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از لحاظ تحلیل داده ها از نوع توصیفی-همبستگی بود. در این پژوهش تعداد 10 متغیر مستقل که همان عوامل زمینه ای می باشند به عنوان متغیرهای پیش بین در نظر گرفته شد و همچنین نگرش اشخاص نیز نسبت به بیمه نامه های خدمات درمانی به عنوان متغیر ملاک. در این مطالعه با توجه توجه به داده های ارائه شده در اداره کل بیمه سلامت استان البرز تعداد 283769 نفر از افراد در این استان از خدمات بیمه درمانی بهره مند بودند که از این میان به میزان 9.23 درصد از کل افراد بیمه شده یعنی 26191 نفر جزو افرادی بودند که از خدمات درمانی شخصی و یا داوطلبانه استفاده نموده اند. بر این اساس با بهره گیری از فرمول کوکران تعداد 376 شخص بیمه شده به صورت تصادفی مورد بررسی قرار گرفت که به همین میزان نیز از افراد بیمه نشده به دریافت نظرات پرداخته شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون مربع کای و رگرسیون بهره جسته شد. یافته های پژوهش حاضر موید آن می باشد که هفت عامل؛ میزان سن، وضعیت تاهل، اعضاءتحت تکفل، وضعیت سلامت، تحصیلات، درآمد و هزینه های پزشکی از قابلیت تبین گری مناسبی در گرایش به دریافت بیمه نامه های داوطلبنامه دارند(p<0.01) که در این میان اعضاءتحت تکفل از بالاترین ضریب تاثیر برخوردار بوده است.
کلیدواژه: بیمه خدمات درمانی، بیمه سلامت، دریافت داوطلبانه بیمه، عوامل زمینه ای موثر در بیمه.
مشخصات فروشنده
نام و نام خانوادگی : مجتبی خادم پیر
شماره تماس : 09151803449 - 05137530742
ایمیل :info@payfile.org
سایت :payfile.org