فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

پایان نامه بررسی مرکز داده در 165 صفحه ورد قابل ویرایش

پایان نامه بررسی مرکز داده
پایان نامه بررسی مرکز داده - پایان نامه بررسی مرکز داده در 165 صفحه ورد قابل ویرایش



پایان نامه بررسی مرکز داده در 165 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

مقدمه1 فصل اول:کاستن فاصله بین دولت وشهروند3 1-1کاستن فاصله بین دولت و شهروند 3 1-2معماری کلان دولت الکترونیک 4 1-3نقش شبکه در ارتقاء سطح کارآیی دولت و شهروندان5 1-4شبکه ملی پر سرعت6 1-5تاثیر شبکه بر فعالیت های تجاری7 1-6تاثیر شبکه بر آموزش وسطح سلامت جامعه8 1-7دولت ها و شبکه پرسرعت12 1-8نمونه های واقعی از سیاست گذاری دولت ها12 1-9جهت گیری دولت ها به ایجاد دولت الکترونیک14 1-10تعاریف و فرضیات دولت الکترونیک16 1-11ارائه سرویس های شروند گرا17 1-12عوامل موفقیت دولت ها در پیاده سازی دولت الکترونیکی19 1-13اولویت ها در تحقق فاز دوم دولت الکترونیکی23 1-13-1 طراحی سازمانی24 1-13-2 آموزش و مهارت24 1-13-3 محرمانه بودن اطلاعات و امنیت25 1-13-4 پورتال دولت25 1-14سازمان های مجازی متصل به هم28 1-15مزایای خاصیت تلفیق فرآیندهای چند سازمان در یک سازمان مجازی29 1-16تاثیر شبکه بر معماری های قدیمی31 1-17چند ویژگی مهم در مدل جدید مدیریت مراکز کامپیوتینگ34 1-18محورهای مدیریت IT در سطح کلان در مدل قدیمی35 1-19مدیریت IT و ارتباط آن با مدیریت کار35 1-20جایگاه استاندارد در مدیریت جدید زیرساخت های IT44 1-21روش بررسی وضعیت موجود47 1-22ارتباط Sarbanes-Oxley با معماری کلان48 1-23مدل CMM49 1-24مدل ISO 1550450 1-25مدل CoBIT51 1-26مدل های تعریف و تحلیل هدف52 فصل دوم:مقدمه ای بر ایجاد مراکز داده53 2-1مرکز داده چیست؟53 2-2تعاریف مختلف مرکز داده 54 2-3مقدمه ای بر ایجاد مراکز داده56 2-4نیاز به مرکز داده و خواص قابل توجه آن از نظر فنی66 2-5انقلاب بعدی در IT چیست؟68 2-6ساختار مراکز داده70 2-7درک پیچیدگی 73 2-8Utility Computing پاسخ سئوال است74 2-9مجازی سازی گام اول است75 2-10ملاحضات فنی در طراحی مراکز داده76 2-11مدل فنی استاندارد مرکز داده80 2-12تصویر کلان از مرکز داده81 2-13طرح تجاری مرکز داده82 2-14آشنایی با مفاهیم جدید در حوزه مراکز داده85 2-14-1 Utility Computing یا On-Demand85 2-15Organic ITو سیستم های خودگردان87 2-16مجازی سازی99 2-16-1 مجازی سازی روی سرویس دهنده ها106 2-16-2 مجازی سازی از طریق کلاسترینگ برروی سرویس دهنده ها106 2-16-2-1 کمی بیشتر درباره Grid108 2 -16-3 مجازی سازی در منابع ذخیره سازی109 2-16-3-1 مجازی سازی در سطح بلاک110 2-16-3-2 مجازی سازی در سطح فایل110 2-17مدل جدید کار برایSSP ها110 2-18مجازی سازی در سطح شبکه112 2-19مجازی سازی در سطح برنامه های کاربردی112 2-20مدیریت مرکز داده114 2-21خدمات وب117 2-22تفاوت RDMA با TOE117 2-23تاریخچه ی خدمات مبتنی بر وب119 2-24شرکت های برتر و فناوری مناسب123 فصل سوم : شرایط محیطی126 شرایط محیطی126 فصل چهارم : آشنایی عمیق تر با طراحی ومعماری مراکز داده131 4-1مرکز داده به عنوان انباره ی داده131 4-2مرکز داده به عنوان LOB131 4-3مرکز داده به عنوان مرکز گواهی هویت132 4-4مراکز طلاعات در آمریکا 132 4-5برون سپاری و مراکز داده134 4-6مشخصات یک Data Center135 4-6-1 در اختیار داشتن اتصالات مختلف به اینترنت از طریق ISP و ICPهای مختلف135 4-6-2 وجود سیستم قدرت پشتیبان135 4-6-3 وجود سرورهای متعدد135 4-6-4 مشخصات فیزیکی136 4-7نحوه در اختیار گرفتن یک سرور وب136 4-8معیارهای طراحی مراکز داده137 4-9ساختار و اجزاء138 4-9-1 لایه Aggregation 139 4-9-2 لایه Front- End 139 4-9-3 لایه برنامه‌های کاربردی Application 140 4-9-4 لایهBack-End 140 4-9-5 لایه ذخیره سازی Storage141 4-9-6 لایه انتقال141 4-10سرورها درData Center 141 4-10-1 ‌‌Intranet server farm142 4-10-2 Internet server farm 142 4-10-3 Extranet server farm142 4-11Data Center های توزیع شده142 4-12سرویس‌های Data Center143 4-12- 1 سرویس‌های زیرساخت143 4-12- 1- 1 سرویس‌های لایه 1 یا سرویس‌های شهری143 4-12- 1- 2 سرویس های لایه 2 144 4-12- 1-3 سرویس های لایه 3144 4-12- 2 ‌ سرویس های هوشمند شبکه‌ای144 4-12- 3 سرویس‌های Server Farm 145 4-12- 4 سوئیچینگ محتوا (Content Switching) 145 4 -12- 5 سرویس Caching 145 4 -12- 6 SSL Termination146 4-12- 7 Content Transformation146 4-12- 8 سرویس های ذخیره سازها 146 4-12- 9 سرویس های امنیتی147 4-12- 10 ‌لیست های کنترلی دسترسی (Access Control Lists (ACL))147 4-12- 11 Firewall ها147 4-12- 12 سرویس‌های مدیریتی148 فصل پنجم : راه اندازی مرکز داده در ایران149 5-1راه اندازی مرکز داده در ایران149 5-2ضرورت راه‌اندازی Data Center در ایران149 5-3مزایای راه‌اندازی Data Center در ایران149 5-4مزایای در اختیار داشتن Data Center در آینده152 5-5بررسی موانع مرکز داده ها در ایران153 5-5-1 موانع سخت افزاری153 5-5-2 موانع نرم افزاری153 5-6 ضوابط صدور مجوز ایجاد مجتمع خدمات اینترنت به بخش خصوصی156 5-6-1 تعاریف156 5-6-2 مقررات مربوط به واگذاری مجوز مجتمع اینترنتی 155 5-6-3 مدارک لازم جهت ایجاد مجتمع خدمات اینترنت به بخش خصوصی IDC156 خلاصه ونتیجه گیری157 فهرست منابع158


مقدمه
Data Center چیست ؟ تا قبل از دهه 90 استفاده از اینترنت برای مردم عادی به سادگی امکان‌پذیر نبود، چرا که استفاده از امکانات اینترنت نیاز به دانش خاصی داشت. محیط خط فرمانی(Command Line) و ساختار غیر گرافیکی اینترنت سبب شده بود که کاربران عادی علاقه چندانی به استفاده از اینترنت نداشته باشند. در اوایل دهه 90، پس از به وجود آمدن مفهوم وب در اینترنت (سال 1993 ) و پروتکل HTTP که به سادگی امکان به اشتراک گذاشتن مستندات در اینترنت را در اختیار کاربران قرار می‌داد، روز به روز بر تعداد کاربران اینترنت افزوده شد. از سوی دیگر با اضافه شدن کاربران اینترنت، حجم مستندات نیز روز به روز افزایش یافت. مسلماً خطوط سابق اینترنتی و سرورهای موجود، توانایی جوابگویی به خیل عظیم کاربران را نداشتند. همچنین با زیاد شدن کاربران و بالا رفتن حجم مستندات، و نیز سادگی انتشار اطلاعات در اینترنت، مفاهیم تجاری نیز وارد عرصه اینترنت شدند. شرکت‌های تجاری نیاز به سرورهایی داشتند که این امکان را به آنها بدهد که به سادگی و با سرعت بتوانند اطلاعات خود را در اختیار مشتریان و کاربران خود قرار دهند. بالطبع این امکان وجود نداشت که هر شرکت یا سازمانی که قصد راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی را دارد، خود راساً اقدام به راه‌اندازی سرور خود کند، چرا که با وجود کاربران زیاد این سایت‌ها و حجم بالای ترافیک، نیاز به اتصال‌هایی با سرعت‌های بسیار بالا وجود داشت که مسلما حتی در صورتی که این امکان از لحاظ عملی وجود داشته باشد، هزینه بالایی را می‌طلبید. راه‌حلی که برای این مشکل به نظر رسید، راه‌اندازی مراکز خاصی تحت عنوان Data Center یا مراکز داده‌ای بود. Center Data ها با در اختیار داشتن اتصالات پرسرعته‌ای به اینترنت، و همچنین در اختیار داشتن سرورهای قوی و متعدد، امکان راه‌اندازی سرورهای وب را برای عموم مردم ممکن ساختند. شرکت‌های تجاری و مردم می‌توانستند با اجاره کردن فضای محدودی در این سرورها، سایت‌های وب خود را معرض دید عموم قرار دهند. برخی شرکت‌های بزرگ نیز با توجه به نیاز خود، اقدام به اجاره کردن یک سرور در مرکز داده‌ای می‌کردند و آن را از راه دور با ابزارهای خاص کنترل می‌کردند. اکنون با توجه به رشد سریع اینترنت، روز به روز به تعداد Data Center ها اضافه می‌شود به طوری که در حال حاضر در اکثر کشورهای پیشرفته این مراکز وجود دارند. تمرکز این مراکز بخصوص در کشور امریکا بسیار زیاد است. دلیل آن ارزان بودن نرخ اتصال به اینترنت و همچنین در دسترس بودن سرعت‌های بالا می‌باشد. برخی از این Data Center از طریق خطوط مختلف فیبرنوری، پهنای باندی بیش از Gbps4 را در اختیار دارند و تعداد سرورهای این Data Center معمولا بیش از 1000 است که بر اساس مشخصات به متقاضیان اجاره داده می‌شود. پارامترهای زیادی در قیمت اجاره ماهانه یک سرور تاثیرگذار است که می‌توان به سرعت CPU، مقدار حافظه RAM و اندازه Hard Disk ، حداکثر ترافیکی که ماهانه در اختیار هر سرور قرار می‌گیرد، سیستم عامل سرور و همچنین سابقه مرکز داده‌ای بستگی دارد.امروزه با رشد نیازهای کاربران به سرویس‌های مختلف، مراکز داده جهت در بر گرفتن تجهیزات، اطلاعات و برنامه‌های کاربردی حساس در فضایی کاملاً مطمئن و دارای قابلیت گسترش طراحی شده‌اند. برطبق تعریف ارایه شده ازجانب Renewable Energy Policy، مراکز داده متشکل از اجزای ضروری زیر ساختی هستند که کار پشتیبانی از اینترنت و تجارت‌الکترونیکی و بخش‌های ارتباطات الکترونیکی را به عهده دارند و در نتیجه تمامی سرویس‌های ارایه شده در آن‌ها باید دقیق، مطابق برنامه و بدون کوچکترین وقفه‌ای عمل نمایند. به طور کلی مراکز داده به عنوان مکانی جهت فراهم آوردن موارد زیر تعریف می‌شوند: ذخیره سازی، مدیریت، پردازش و تبادل اطلاعات دیجیتال و همچنین فراهم آوردن سرویس‌های کاربردی یا مدیریت جهت پردازش‌های اطلاعاتی.


فصل اول
1-1-کاستن فاصله بین دولت و شهروند
دولت های پیشرفته با دشواری های حساس و جدیدی روبرو هستند. آنها می بایست سرویس های خود را با توجه به افزایش انتظارات شهروندان و مراکز تجاری در سطح کشور و بدون ایجاد هر گونه تنش در سطح جامعه ، حفظ ، و دائماً آنها را ارتقا دهند و بوروکراسی های اداری را تبدیل به سرویس های شهروند- محور و کارآمد کنند ، تا بدین وسیله با سرعت وکیفیتی که در ارائه خدمات خود عرضه می نمایند ، بتوانند در سطح جهانی و ملی رقابت کنند.
ایجاد دولت الکترونیک ، روشی موفقیت آمیز برای کاستن آن دشواری های بوروکراتیک در کنار بالا رفتن سطح انتظارات شهروندان بوده و می باشد و به منظور ارائه خدمات دولت الکترونیکی، وجود یک زیر ساخت اطلاعاتی در سطح ملی واجب است و نائل آمدن به اهداف دولت الکترونیک مستلزم در اختیار داشتن بستر انتقالی قابل دسترس برای تمامی شهروندان در سطح کشور است. این بستراطلاعاتی باید داده های مهم و حیاتی را با امنیت کامل و سرعت بالا در میان سازمان ها و شهروندان جا به جا کرده و بتواند به راحتی قابلیت های جدید را به سرویس های موجود خود، بدون آنکه به کیفیت سرویس های موجود لطمه ای وارد شود، اضافه کند.
انگیزه ایجاد دولت الکترونیک در حقیقت ترمیم نحوه ارتباطات بین دولت با شهروندان، سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی در همه سطوح است. دولت الکترونیک خواهان نگاهی مجدد به دشواری های موجوددر ارائه سرویس های دولتی به شهروندان است. دولت الکترونیک سعی در حل مشکلات مشترک بین سازمان های دولتی دارد. دولت الکترونیک می کوشد ارتباط خودرابا بخش های خصوصی مستحکم تر کرده ، و آن را ارتقا بخشد.در سال های اخیر،شاهد فاصله گرفتن خدمات عمومی ارائه شده توسط دولت از سطح انتظارات شهروندان در جامعه هستیم و این فاصله بخصوص در بخش هایی که شهروند در مقام یک مشتری از دولت سرویس می گیرد(همچون بانکداری و سرویس های گمرکی) به وضوح خود را نشان می دهد.دولت ها ،دیگر قادر به حفظ و ارتقا سرویس های خود به روش سنتی جهت برآوردن نیازهای جامعه نمی باشند،مگر اینکه متوسل به ابزارهای جدیدی جهت حفظ کیفیت سرویس های خود در سطح جامعه شوند.دولت الکترونیکی یکی از آن ابزارهایی است که توانسته است در کم کردن فاصله بین شهروندان و دولت نقش بسزایی داشته باشد وشعار خود را در این راستا، برخورداری از سرویس های دولتی با ویژگی هایی چون دسترسی همگانی،عدالت اجتماعی،پاسخگویی و بهره وری در تمامی سطوح می داند.
در پاسخ به نیاز شهروندان و بطور کلی مشتریان دولت از هر صنفی که باشند،دولت های پیشرفته در سطوح استانی و کشوری خود اقدام به ایجاد دولت های محلی و مرکزی نموده اند که بتوانند به شهروندان خود بهترین سرویس را ارائه دهند.تمامی دولت های استانی در آن کشورها،حداقل،نقشه راه ارائه سرویس های هر چه بهتر و شهروند-محور خود را تدوین کرده اند.
کشورهای مختلف در ارائه راهکارها و سرویس های خود به شهروندانشان،استراتژی های مختلفی را دنبال می نمایند،ولی همه کشورهادر پیاده سازی پروژه دولت الکترونیکی خود،حداقل در دو فاز با هم مشترک هستندکه در ذیل به آنها اشاره می شود.
اولین گام در ایجاد یک دولت الکترونیک،استفاده از فناوری اینترنت و وب جهت اطلاع رسانی به شهروندان به صورت بهتر،و تبادل اطلاعات در ابتدائی ترین سطح،از طریق فرم هایی است که بر روی سایت های دولتی قرار داده می شود.این فاز بسیار ساده و ابتدائی خواهد بود اما برای فازهای بعدی به سرمایه گذاری بیشتر و بکارگیری نیروهای متخصص تری نیاز می باشد.
فاز دوم در راستای تحقق دولت الکترونیک،حرکت از سوی تبادل اطلاعات ساده و اولیه به سمت تغییر شکل تبادل اطلاعات با دولت و تحول در نحوه پردازش آنها توسط دولت است.این فاز عمدتاً بر روی حذف محدودیت های برقراری ارتباط با دولت متمرکز می شود تا دولت را به دولتی کارآمد و شهروند-گرا تبدیل می کند. دولت در این فاز نه تنها سریعتر و هوشمندانه تر به شهروندان پاسخ می دهد،بلکه خود نیز،با شهروندان به صورتی متفاوت برخورد خواهد کرد.از مهمترین مزایای این فاز می توان به موارد زیر اشاره داشت:
ارتباط بهتر بین دولت و آنچه توسط دولت کنترل می شود(محیط تعاملی بهتر). ارائه خدمات دولتی به شهروندان با هزینه کمتر،بهره وری بهتر و کیفیت بالاتر. سطح بالاتری از ارتباطات بین شهروندان و دولت بدین صورت که با کمرنگ تر شدن ارتباطات فیزیکی بین آن دو،عملاًسطح اطمینان در تعاملات آنها بالاتر می رود. بالا بردن ظرفیت دولت در تحلیل و کنترل اطلاعات شهروندان و نتیجتاً ارائه خدمات بهتر با توجه به اطلاعات کسب شده.

- راه اندازی مرکز داده در ایران
از آنجایی که مرکز داده ها به عنوان معیاری برای پیشرفت فناوری اطلاعات در یک کشور به حساب می آیند و اهمیت آنها در سطح ملی است ،امری است که باید با تامل و برنامه ریزی مورد توجه قرار بگیرد .چرا که مباحثی مانند تجارت الکترونیکی ،دولت الکترونیکی و در حالت کلی دنیای الکترونیکی بدون داشتن مراکز داده های محلی بی معنی و طرح هایی موقتی هستند .بنابر این با از میان بردن موانع ،توجه بیشتر به این امر و در نظر گرفتن مباحث فنی و امنیتی می توان از منافع اطلاعات و منابع ملی محافظت کرد. لذا ما نیز در این بخش بر آن شدیم که تا حد بضاعت خود درباره راه اندازی مراکز داده در ایران تحقیقی هر چند اندک را انجام دهیم.
5-2- ضرورت راه‌اندازی Data Center در ایران
شرکت‌های ایرانی از روش‌های متفاوتی برای راه‌اندازی سایت‌های خود استفاده می‌کنند. برخی از امکانات ISP های داخلی استفاده می‌کنند. این روش علیرغم این که امکان پشتیبانی مناسبی را برای مدیر سایت فراهم می‌کند، اما از سوی دیگر به دلیل پایین بودن پهنای باند ISP های ایرانی و همچنین نامتقارن بودن اتصالات (پایین‌تر بودن پهنای باند ارسال نسبت به دریافت) و همچنین بالا بودن ترافیک در برخی ساعات خاص، عملاً باعث کندشدن سایت می‌شود.روش دیگر، استفاده از امکانات شرکت‌های خارجی است که به روش‌های مختلفی انجام می‌پذیرد، این روش‌ها علاوه بر بالا بردن هزینه‌ها، مشکلات خاصی را برای سایت‌های ایرانی به وجود آورده است که از مهمترین آنها می توان به مسائل امنیتی اشاره کرد که برای مدتی بزرگترین دغدغه مدیران سایتهای ایرانی بود.

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : علیرضا خشاوه پور

شماره تماس : 09357717947 - 05137573265

ایمیل :info@cero.ir

سایت :cero.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 165

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 28556 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.