فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

معنا شناسی مفهوم زندان

معنا شناسی مفهوم زندان
معنا شناسی مفهوم زندان - معنا شناسی مفهوم زندان مترادف های حبس در قرآن الفاظ سجن، وقف، امسک و حصر هستند فیروز آبادی در «قاموس المحیط» می گوید«حبس به معنای مانع شدن است» و ابن منظور در «لسان العرب» و جوهری در «صحاح» می نویسد ««حبس ضد آزاد گذاشتن است»



معنا شناسی مفهوم زندان
مترادف های حبس در قرآن الفاظ سجن، وقف، امسک و حصر هستند. فیروز آبادی در «قاموس المحیط» می گوید«حبس به معنای مانع شدن است» و ابن منظور در «لسان العرب» و جوهری در «صحاح» می نویسد ««حبس ضد آزاد گذاشتن است». حبس و زندان در «فرهنگ معین» مترادف یکدیگر به کار رفته اند (معین ، 1382، ص391و 537). زندان به معنی جایی است که متهمان و محکومان را در آن نگه می دارند. در «ترمینولوژی حقوق» آمده است«سلب آزادی و بازداشت محکوم به منظور اجرای مجازات پس از حکم قطعی، حبس قانونی است» (جعفری لنگرودی، 1367، ص1655).
بازداشت یا توقیف تاسیس کیفری دیگری است و از مصادیق سلب آزادی تن محسوب می شود، اما با حبس تفاوت دارد؛ اولاً-مقدم بر حبس و موقتی است؛ ثانیاً- ممکن است به حبس نینجامد و شخص در انتظار به سر برد و در واقع تحت مراقبت باشد. از سوی دیگر توقیف، شامل متهم و مظنون می باشد، لیکن حبس فقط برای محکوم است. در «فرهنگ معین» بازداشت و توقیف مترادف یکدیگر به کار رفته اند (معین، 1382، ص155و324) «سلب آزادی از شخص یا مال او با حالت انتظار ترخیص در صورت اول توقیف شخص و در صورت دوم توقیف مال صدق می کند» (جعفری لنگرودی، 1367، ص1445).
تأدیب به معنی سالم سازی و اصلاح مجرم است، در قانون اساسینیز آمده که یکی از وظایف دستگاه قضایی است، لیکن مجازات حالت منکوب کردن و تحقیر کردن شخص است. لذا شارع هرگز حبس را به عنوان ابزار اصلی و اساسی در مجازات مجرمان در نظر نگرفته است و تنها از بعد ضرورت و پیشگیری به حبس نگریسته است و نقش بازدارندگی برای آن قائل است.
تعزیر در لغت تأدیب است و در اصطلاح شرع عقوبت یا اهانتی است که غالبا ً در اصل شرع مقدار آن معین نشده است. تعزیر با زدن زندانی کردن و توبیخ تحقق می یابد. (الحلی 420 ه.ج 2ص22).
در ماده 12 قانون مجازات اسلامی مصوب، 1370 مجازات ها به 5 نوع تقسیم گردیده که عبارتند از حدود، قصاص، دیات، تعزیرات و مجازات های بازدارنده.
حبس از مصادیق دو نوع اخیر محسوب می شود.
فلسفه مجازات و رویکرد اسلام به زندان
هدف شریعت از نظام کیفری به طور مسلم بازدارندگی از وقوع جرم، حمایت از مصالح و منافع عمومی، اصلاح و بازپروری و در یک کلام تحقق عدالت و امنیت فردی واجتماعی است، شیخ محمد شلتوت می نویسد «هدف از مجازات ها در اسلام اصلاح نفوس و تهذیب آنها و تلاش در جانب سعادت جوامع بشری است نه تعذیب» (شلتوت، 1382، ص108)

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : شادمان روستا ناوی

شماره تماس : 09195145166

ایمیل :mohandesbartar@gmail.com

سایت :fileyar.ir

مشخصات فایل

فرمت : docx

تعداد صفحات : 24

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 29 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.