فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

مدیریت دانش و سرمایه فکری در سازمان ها و پیرامون حل ارزش افزوده هر کدام از انها

مدیریت دانش و سرمایه فکری در سازمان ها و پیرامون حل ارزش افزوده هر کدام از انها
مدیریت دانش و سرمایه فکری در سازمان ها و پیرامون حل ارزش افزوده هر کدام از انها - مدیریت دانش و سرمایه فکری در سازمان ها و پیرامون حل ارزش افزوده هر کدام از انها



مدیریت دانش و سرمایه فکری در سازمان ها و پیرامون حل ارزش افزوده هر کدام از انها
مقدمه
بسیاری از سیستم‌های حسابداری فعلی از نقش و اهمیت فزاینده حق مالکیت معنوی و دانش در سازمان‌‌هایی عصر نوین غافل بوده و از توان سنجش ارزش واقعی دارایی‌ها در محاسباتشان ناتوانند. به عبارت دیگر، صورت‌های مالی در تشریح ارزش واقعی شرکت‌ها از محدودیت‌های بسیاری برخوردار هستند. در جوامع دانش‌محور کنونی، بازده سرمایه فکری بکار گرفته‌‌شده بسیار بیشتر از بازده سرمایه‌های مالی به کار گرفته‌‌شده، ‌اهمیت یافته است. این به آن معناست که در آینده در مقایسه با سرمایه‌های فکری، نقش و اهمیت سرمایه‌های مالی در تعیین قابلیت سودآوری پایدار، کاهش چشم‌گیری خواهد یافت. این موضوع موجب ایجاد فاصله بین ارزش واقعی شرکت‌ها و سازمان‌ها با آنچه که در محاسبات حسابداری سنتی اعمال می‌گردد، ‌‌شده ‌است.
مسئله اصلی این پژوهش بررسی نقش و اهمیت سرمایه فکری در ارزش واقعی شرکت‌ها و کارکرد مالی آنهاست؛ مسئله‌ای که اهمیت و جایگاه تعیین‌کننده‌ای در موفقیت یا شکست شرکت‌ها دارد.


ضرورت انجام پژوهش
افزایش شکاف بین ارزش واقعی و دفتری شرکت‌ها، توجه محققان را برای توضیح ارزش نامرئی که در این بین از صورت‌های مالی حذف‌‌ شده، جلب کرده ‌است. ارزشی که ما از آن تحت عنوان سرمایه فکری نام می‌بریم و در تمامی ابعاد سازمان همچون یک پیکره دانش حضور دارد، اما نادیده گرفته می‌شود. بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته بین 500 شرکت تایوانی، نسبت ارزش بازار (واقعی) شرکت‌ها به ارزش دفتری آنها به تدریج از 1 تا بیش از 5 برابر بین سال‌های 1997 تا 2001 افزایش یافته است. تحقیقات نشان داده‌اند که در حدود 80 درصد ارزش بازار شرکت‌ها در گزارش‌های مالی آنها منعکس نشده ‌است. اهمیت و ضرورت پژوهش حاضر ناشی از اهمیت و فزاینده‌ای است که این سرمایه کمتر شناخته‌‌شده (سرمایه فکری) در ارزش واقعی شرکت‌ها و عملکرد مالی آنها و به تبع آن موفقیت و شکست آنها در محیط رقابتی و پیچیده ‌امروزی دارد.



سنجش سرمایه فکری
امروزه سیستم‌های سنجش فراوانی جهت اندازه‌گیری سرمایه فکری طراحی‌‌ شده است، اما هنوز یک روش جامع جهت سنجش وجود ندارد. به رغم کوشش‌های زیاد اخیر برای سنجش کیفی و در برخی موارد کمی دارایی‌های نامشهود، هنوز یک سیستم جامع و کامل که تمامی جنبه‌های سنجش را در بر بگیرد طراحی نشده است.


طرح کلی پژوهش
در بورس اوراق بهادار پرداخته است. به این منظور ابتدا پنج شاخص کلیدی عملکرد شرکت‌ها و شاخص کارایی سرمایه فکری با استفاده ‌از مدل "پالیک" در جامعه آماری شرکت‌های پذیرفته‌‌شده در بورس اوراق بهادار طی سال‌های 1384 تا 1388، اندازه‌گیری ‌‌شده، سپس تاثیر سرمایه فکری و اجزای آن بر هر یک از شاخص‌های عملکرد مالی با استفاده ‌از الگوی رگرسیون خطی مورد آزمون قرار گرفته است.
پژوهشی توسط مدهوشی و اصغرنژاد امیری نیز به سنجش سرمایه فکری و بررسی رابطه آن با بازده مالی شرکت‌ها در شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورس اوراق بهادار ایران انجام ‌‌شده است. از آمارهای گرداوری شده توسظ انان در این پژوهش استفاده شده است.


در این پژوهش دو متغیر اساسی پژوهش یعنی سرمایه فکری و عملکرد مالی اندازه‌گیری می‌شوند، سپس در مرحله بعد به بررسی رابطه میان این دو متغیر پرداخته می‌شود. شکل زیر طرح کلی پژوهش را نشان می‌دهد.
برای هر کدام از شاخص‌های عملکرد مالی در نظر گرفته‌‌شده، فرضیه‌های جداگانه‌ای طراحی می‌شود. بدین ترتیب پژوهش حاضر دارای پنج فرضیه اصلی است که ‌هر یک از سه فرضیه فرعی در مورد عناصر سرمایه فیزیکی تشکیل‌‌ شده‌ است:

سرمایه فکری با بازده حقوق صاحبان سهام شرکت‌های بورس اوراق بهادار رابطه دارد. سرمایه فکری با بازده دارایی‌های شرکت‌های بورس اوراق بهادار رابطه دارد. سرمایه فکری با بهره‌وری کارکنان شرکت‌های بورس اوراق بهادار رابطه دارد. سرمایه با نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری هر سهم شرکت‌های بورس اوراق بهادار رابطه دارد. ضریب ارزش افزوده فکری با سود هر سهم شرکت‌های بورس اوراق بهادار رابطه دارد.


تشریح الگوی ضریب ارزش افزوده فکری
در این پژوهش از روش ضریب فکری ارزش افزوده استفاده می شود. الگوی ضریب ارزش افزوده فکری مبتنی بر چند مرحله است. در ابتدا الگو با محاسبه توانایی شرکت در خلق ارزش افزوده VA شروع می‌شود. VA تفاوت بین ارزش خروجی‌ها و ورودی‌های شرکت است که در معادله زیر نشان داده می‌شود:

VA = OUT – IN استهلاک – هزینه های کالاها و خدمات فروش رفته - کل درآمد حاصل از فروش VA =

VA = OUT – IN استهلاک – هزینه های کالاها و خدمات فروش رفته - کل درآمد حاصل از فروش VA =

VA = OUT – IN استهلاک – هزینه های کالاها و خدمات فروش رفته - کل درآمد حاصل از فروش VA =
VA = OUT – IN

استهلاک – هزینه های کالاها و خدمات فروش رفته - کل درآمد حاصل از فروش VA =

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : شادمان روستا ناوی

شماره تماس : 09195145166

ایمیل :mohandesbartar@gmail.com

سایت :fileyar.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 11

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 167 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.