فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

پایان نامه کیفیت ادراک وجود نزد پارمنیدس و هراکلیتوس

پایان نامه کیفیت ادراک وجود نزد پارمنیدس و هراکلیتوس
پایان نامه کیفیت ادراک وجود نزد پارمنیدس و هراکلیتوس - پایان نامه کیفیت ادراک وجود نزد پارمنیدس و هراکلیتوس



پایان نامه کیفیت ادراک وجود نزد پارمنیدس و هراکلیتوس
قسمتهایی از متن:
مقدمه
موضوع این رساله چگونگی ادراک وجود نزد پارمنیدس و هراکلیتوس است . اهمیت این مسئله ازآن جا ناشی می شود که پس از پدیدآمدن شکاف معرفت شناسی میان فاعل شناسا و متعلق شناسایی که در دورة جدید مورد تأکید قرار گرفت ، عده ای از متفکرین که منتقد انحصار روش شناخت در این نوع خاص شاخت مبتنی بر شکاف معرف شناختی بودند کوشیدند در اندیشه های موجود در جریان تاریخی اندیشه غرب در پی متفکرینی بگردند که به گمان ایشان در آن ها ما با شناختی از نوعی دیگر مواجه هستیم . دو تن از این اندیشمندان بی شک پارمنیدس وهراکلیتوس هستند . در این رساله تلاشی شده است در جهت درک درست کیفیت شناخت عالی ترین حقیقتی که هر یک از این دو متفکر در منظومه فکری خود از آن خبر داده اند . روشن است که انتخاب عنوان کیفیت ادراک وجود نزد پارمنیدس وهراکلیتوس به ما این معنی را انتقال می دهد که گویی این هر دو از وجود سخن گفته اند لذا در مورد این عنوان توضیح زیر لازم است : لغت وجود در اصطلاح سنت فلسفی کشور ما ، پس از ملاصدرا قرین نوعی خارجیت اصالت ، وحدت و فراگیری است . جستجوی از چگونگی درک شدن وجود به معنایی که ما امروز از ان در سنت فلسفی خود می فهمیم ، در واقع پرسیدن سوالی است از دو اندیشمندی که در فضایی اندیشیده اند که از رنج های معرفت شناسانه دنیای معاصر فارغ بوده است . در واقع پرسیدن این سوال است که عالی ترین حقیقتی که شما در اندیشه خود آن را درک می کردید چگونه درک می شود . برای مثال عنوان این رساله را می شد کیفیت ادراک عالی ترین حقیقت نزد پارمنیدس و هراکلیتوس گذاشت . البته در آن صورت ممکن بود کسی انتقاد کند که مثلاً مگر در پارمنیدس حقایق متعدد وجود دارد که شما از عالی ترین آن ها سخن می گوئید و قص علی هذا ... ، هنگامی که موضوع این رساله به هیئت داوری موضوع تقدیم شد ، به صورتی کاملاً عادی من از بستر فکری خویش که فضای فلسفی کشور ماست این سوال را از پارمنیدس و هراکلیت پرسیدم و پس از تصویب این موضوع و پس از کاربر روی آن دریافتم که عناوین دقیق تری نیز برای آن ممکن بود . به هر حال امیدوارم اکنون مقصود روشن باشد .
...
فصل دوم

1 .2 . تاریخ لوگوس
1 .1 .2 لغت لوگوس
محقق در راه تحقیق پیرامون لوگوس به هنگام تتبع لغوی ناگهان با خیل انبوهی از معانی مواجه می شود که کارپژوهش را دشوار می سازد. گاتری در فصل نهم بخش هراکلیت کتاب خود طی بحث مفصلی که در مورد لوگوس کرده است به بیش از ده معنای این کلمه با شواهد متعدد آنها اشاره کرده است. شادوالت در فصل بیست و دوم بخش اول کتاب خود نیمی از یک فصل کامل را به بحث درباره این لغت پرداخته است. کرک در کتاب The Cosmic Fragments در بیش از 55 موضع کتاب خود بحث ها مختلفی را درباره لوگوس نزد هراکلیت مطرح کرده است. در این فضا با توجه به این که دامنه موضوع این رساله محدود و مشخص است ترجیح می دهم پس از ترسیم فضایی اجمالی و مختصر از معانی لوگوس فعالیت خود را بر معانی که در راستای موضوع این پایان نامه است متمرکز کنم و بحث مستوفی در این مورد را به کتاب های مفصل تر یا تحقیقاتی بسپارم که این مسئله را به عنوان موضوع اصلی کار در نظر دارند.
لوگوس در قرن پنجم یا قدیم تر به این معانی بوده است.
1- هر چه گفته شده یا نوشته شده، خواه خیالی خواه حقیقی مثلاً پسیلوس لوگوس یعنی کلام برهنه یا نثر.
2- حساب، در معنای مالی: شما باید لوگوس پولی را که در دستتان جریان داشت پس دهید. ( هروروت ، سوم ، 142، 5 ) حساب به طور کلی : لوگوس کردار آنان را پس دهید. ( هر وردت ، سوم، 100 .3 )
3- از آن جا که به عقیده یونانیان اندیشیدن و سنجیدن اثبات ها و نفی ها نوعی گفتگوی با خویشتناست، لوگوس این معنا را نیز در بردارد.
4- علت، دلیل، برهان :چرا او قربانی ها را تقدیم کرد، بر اساس کدام لوگوس؟ (آئسوخولوس، خرونائیوس ، 515 ) ابرهای ارستیو فانس مشتمل است بر ستیزه ای بین لوگوس ( برهان ) بهتر و لوگوس بدتر.
...
فصل سوم
1 .3 چیستی ادراک
نظر به این که موضوع این رساله چگونگی ادراک وجود نزد پارمنیدس و هراکلیتوس است،‌ می باید جستاری ولو مختصر در اقسام ادراک داشته باشیم. هراکلیت و پارمنیدس هر یک برای بیان درک شدن و درک کردن عالی ترین حقایقی که در اندیشه آنها جای دارد از کلمات خاصی استفاده کرده اند امید دارم با بحث عمومی درباره ادراک و اقسام آن پرتوی نیز بر اندیشه این دو فیلسوف بیفتد. لزومی نمی بینیم که این مسئله را مخفی کنیم که در این بخش وامدار مطالعات دقیق پر از خلاقیت شادوالت هستم.
1. 1. 3 gignoskein (شناختن) (بازشناختن)
از این کلمه لغات gnome, gnosis نیز بدست می آیند بن کلمه gno است. قبل از آن (g) به صورت مشدد می آید و بعد از آن SK ، عنصر SK خود بیانگر تکرار است و کلمه با (g) دارای ساختار مضاعف مشدد است، بدین ترتیب چندین مرتبه تأکید و تشدید در این کلمه خوابیده است. در این کلمه نوعی تدبر و بازگشت به عقب نیز دیده می‌شود. ] به آلمانی آن را rekenen ترجمه می کنند که در آن این تکرار نهفته است[ برای آن که نوع شناخت خاصی که با این کلمه مقصود می شود را بشناسیم لازم است یک تذکر دیگر هم بدهیم، کلمه گنومه (gnome) هم می تواند به معنای هر تک شناخت خاص باشد و هم به معنای جمله اندرز کلی و هم بیانگر جریان فعل شناختن و کلمه gnosis بیشتر ناظر به جریان انجام این فعل است. نوع شناختی که با این کلمه مقصود می شود چنین است:‌من به چیزی نگاه می کنم، سپس برای تعمیق درک خود آن را به چیزی که برای من مأنوس است ربط می دهم و یا تحت آن مندرج می کنم، مثلاً چیزی را می بینیم، می گویم این درخت است این بلوط است. نوعی بازگرداندن چیز ادراک شده به یک امر کلی ] یا مربوط[ که آن را در اختیار دارم[1].


[1] - فصل 19

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : علیرضا خشاوه پور

شماره تماس : 09357717947 - 05137573265

ایمیل :info@cero.ir

سایت :cero.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 245

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 117 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.