فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

خصوصی سازی

خصوصی سازی
خصوصی سازی - خصوصی سازی



تاریخچه و بنیانهای نظری
حوزه فعالیت دولت ها در سراسر قرن، به جز دهه های آغازین، به نفع دولت ها بوده است. در اوایل این قرن، به موجب برتری تئوری های کلاسیک در کشورهای غربی، فقط عرصه تدوین قوانین و مقررات، اخذ مالیات ، اجرای عدالت و حفظ امنیت، محل حضور دولت به حساب می­آمد. با شروع جنگ جهانی اول و پرداخت هزینه های کلان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ناشی از آن، پیروزی، کمونیست ها در 1917 و برپایی نظام سوسیالیستی، بروز بحران بزرگ اقتصادی در اوایل دهه 1930 و گسترش ابعاد اقتصادی، اجتماعی آن در میان کشورهای صنعتی، دلایل مشروعی برای دخالت دولت در عرصه فعالیت اجتماعی نیز فراهم آمد و شک و تردید نسبت به تئوری کلاسیک ها در دهه 1930 افزایش یافت. وقوع جنگ جهانی دوم و بازسازی خرابی های ناشی از آن در جهان صنعتی و در کشورهای در حال رشد، توجیهات محکم تری را برای دخالت دولت در ابعاد مختلف اقتصادی به وجود آورد. حمایت اقتصاددانان به خصوص ساختارگرایان از اقتصاد برنامه ای با مشارکت فعال دولت طی دهه های 40 تا 60 میلادی موجب گسترش فعالیت های اقتصادی دولت از طریق بنگاه های دولتی شد. به طوری که موفقیت های دولت از طریق سیاست های خرد و کلان در دهه های 50 و 60 انتقادات به دخالت دولت را بی اهمیت ساخت. اما گسترش دامنه فعالیت دولت وایجاد مشکلاتی همچون بوروکراسی شدید، ضعف سیستم مدیریتی، فقدان سیستم مناسب ارزیابی عملکرد حسابرسی و مسائل مشابه آن، در پایان دهه 1970 موجبات تردید در اقتصاد دولت محور و ایجاد مباحثی همچون محدودیت دخالت دولت و توجه به کارایی بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی را فراهم ساخت.
به این ترتیب، مجادلات نظری، در باب مداخله در ابعاد اقتصادی، تئوری های کلاسیک را باز تولید کرد. سیاست خصوصی سازی و کاهش حجم دخالت دولت به منظور رفع اختلالات و افزایش کارایی اقتصادی در دهه 1980 پذیرفته شد و اعتقاد به سیستم خود سامان بخش مکانیسم بازار قوت گرفت. اساسی ترین عاملی که در اکثر کشورها مبنای توجیه گرایش به سوی نظام بازار و خصوصی سازی شده است، عملکرد ضعیف و ناکارایی فعالیت های اقتصادی بنگاه های و موسسات محلی است که به تدریج با گسترش دامنه فعالیت­های اقتصادی دولت در دهه 1970 و تنزل کارایی فعالیت های اقتصادی دولتی، شکست دولت در مقابل شکست بازار آشکار شد.
گرایش به سوی مکانیسم خود سامان بخش بازار آزاد و انجام سیاست های آزاد سازی و به عنوان الگویی جهت مقابله با معضل عدم کارایی مودر پذیرش و عمل واقع شد، به گونه­ای که امروز، بیش از یکصد کشور جهان با این سیاست را را اجرا کرده­اند یا در اجرای آن هستند. همچنین چرخش قابل ملاحظه در استراتژی های رشد و توسعه بانک جهانی[1] و صندوق بین المللی پول[2] و به عبارت دیگر، حمایت های سازمان های بین المللی

[1] WB
[2] IMF

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : شادمان روستا ناوی

شماره تماس : 09195145166

ایمیل :mohandesbartar@gmail.com

سایت :fileyar.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 31

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 22 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.