فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

تحقیق معماری فولدینگ

تحقیق معماری فولدینگ
تحقیق معماری فولدینگ - تحقیق معماری فولدینگ



معماری فولدینگ
معماری فولدینگ یکی از سبک های مطرح در دهة پایانی قرن گذشته بود. فلسفة فولدینگ برای نخستین بار توسط فیلسوف فقید فرانسوی، ژیل دلوز مطرح شد. وی همچون ژاک دریدا اساس اندیشة خود را بر زیر سؤال بردن بینش مدرن و مکتب پسا ساختار گرایی محسو می شود. دلوز نیز مانند دریدا اساس اندیشة خود را بر زیر سؤال بردن بینش مدرن و مکتب ساختار گرایی قرار داد.
فلسفة دلوز، یک فلسفه افلاطون ستیز و دکارت ستیز است، به عبارت دیگر می تان بیان نمود که فولدینگ یک طرح ضد دکارتی است. از نظر دلوز، هستی از زیر بناهای عقل ریاضی استخراج نشده است. وی در کتاب معروف خود، ضد اُدیپ سرمایه داری و اسکیزوفرنی (1972) خردمدان را مورد پرسش قرار داد. از نظر دلوز خرد هر جایی است.
فلسفة فولدینگ منطق ارسطویی را نیز زیر سؤال می برد. از نظر این فلسفه، هیچ ارجحیتی در جهان وجود ندارد. زیربنا و روبنا وجود ندارد. فولدینگ به دنبال تعدد است و می خواهد سلسله مراتب را از بین ببرد. این فلسفه در پی از بین بردن دوگانگی هاست.
فولد یعنی چین و لایه یعنی لایه های هزار تو، یعنی هر لایه در کنار لایة دیگر همه، چیز ر کنار هم است هیچ اندیشه ای بر دیگری ارجحیت ندارد، تفسیری بالاتر و فراتر از دیگری نیست، همه چیز افقی است. به عبارت دیگر فولدینگ می خواهد منطق دو ارزشی(1) را دیکانستراکت کند و کثرت و تباین را جایگزین آن کند. فولدینگ هم مانند دیکانستراکشن در پی از بین بردن مبناهای فکری تمدن غرب و بالاخص منطق مطلق و ریاضی گونة تمدن است.
فولدینگ، عمود گرایی، طبقه بندی وسلسله مراتب را مردود می داند و به جای آن افقی گرایی را مظرح می کند. از نظر فولدینگ همه چیز همسطح یکدیگر است. دلوز در کتاب خود به نام فولد، لایبنیتز و باروک (1982) جهان را چنین تبیین می کند: «جهان به عنوان کالبدی از فولدها و سطوح بی نهایت که از طریق فضا، زمان فشرده شده ، در پیچ و تاب خورده و پیچیده شده است»(2) دلوز هستی و اجزاء آن را همواره در حال شدن می بیند.
یکی از موارد کلیدی در مباحث مطرح شده توسط دلوز، افقی گرایی است. دلوز همراه یار همفکر خود، فیلیکس گاتاری، مقاله ای به نام «ریزوم» در سال 1976 در پاریس منتشر کرد. این موضوع در کتاب هزار سطح صاف(3) (1980)، به صورت کامل تر توسط این دو مطرح گردید.
ریزوم گیاهی است برخلاف سایر گیاهان، ساقه آن به صورت افقی و در زیر خاک رشد می کند. برگ های آن خارج از خاک است. با قطع بخشی از ساقه آن، این گیاه از بین نمی رود بلکه ازهمانجا در زیر خاک گسترش می یابد و جوانه های تازه ایجاد می کند.
این دو متفکر با مطرح نمودن بحث ریزوم سعی در بنیان فکنی اندیشه غرب کردند و اصول اولیه آن را زیر سؤال بردند. از نظر آنها عقلانیت غرب به صورت سلسله مراتب عمودوار، درخت گونه و مرکز مدار است.

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : شادمان روستا ناوی

شماره تماس : 09195145166

ایمیل :mohandesbartar@gmail.com

سایت :fileyar.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 12

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 358 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.