فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

پروژه بررسی راههای ایجاد علاقه به پوشش اسلامی در 46 صفحه ورد قابل ویرایش

پژوهش بررسی راههای ایجاد علاقه به پوشش اسلامی
پژوهش بررسی راههای ایجاد علاقه به پوشش اسلامی - پروژه بررسی راههای ایجاد علاقه به پوشش اسلامی در 46 صفحه ورد قابل ویرایش



پژوهش بررسی راههای ایجاد علاقه به پوشش اسلامی در 46 صفحه ورد قابل ویرایش
چکیده : حجاب و پوشش یکی از دستورات تمامی ادیان مخصوصا دین مبین اسلام است که رعایت آن سبب پاک ماندن انسانها و جوامع شده و همچنین تکامل معنوی و رشد اخلاقی آنان را به دنبال خواهد داشت. بی توجهی به این امر مهم و کم رنگ شدن آن در بین دانش آموزان ما را بر آن داشت تا موانع رعایت پوشش را تشخیص و به رفع آن بپردازیم تا زمینه برای رعایت حجاب و پوشش اسلامی دانش آموزان فراهم شود. برای این منظور مرکز پیش دانشگاهی و دبیرستان سماء پایه اول انتخاب شد و از طریق پرسشنامه نظرات آنها مورد بررسی و تشخیص قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که به ترتیب : 1 – روحیه خود نمایی ؛ مدگرایی و تقلید از مدلهای نامناسب 2 – سطحی بودن شناخت نسبت به پوشش ؛ 3 – کم توجهی والدین به این امر، سبب بدحجابی دختران جوان ما شده است . اینجانب در پی برطرف نمودن دو عامل اول بر آمدم از روشهای تربیتی و آموزشی خاصی استفاده نمودم و توانستم در تفکر و اندیشه دانش آموزان تغییر ایجاد کنم . در بعضی از دانش آموزان تغییر در تفکر و اندیشه دانش آموزان رفتار گردید. در بعضی ها بطور موقت خود را نشان داد و در پرسش پایان پژوهش بعضی از دانش آموزان شرط تغییر رفتاری را گذشت تدریجی زمان می دانستند چون با تغییر دفعی رفتار، از طرف دوستان و اطرافیان زیر سوال می رفتند. امیدوارم با استعانت از الطاف الهی و یاری مسئولین آموزش و پرورش تمامی موانع بدحجابی را از جلو راه فرزندانمان بر داریم تا آنان بتوانند وظیفه الهی خویش را در این زمینه انجام دهند. انشاء الله فهرست مطالب عنوان ................................................................................................................................................................... صفحه مقدمه ................................................................................................................................................................. فصل اول : طرح تحقیق 1-1- بیان موضوع 1-2- توصیف وضعیت موجود و بیان مسئله فصل دوم : یافته های تحقیق یا عوامل موثر در بدحجابی 2-1- گرد آوری اطلاعات ( شواهد ) .......................................................................................................... 2-2- نظر مسئولین راجع به پوشش ............................................................................................................. 2-3- دانش آموزان راجع به پوشش ............................................................................................................ 2-3-1- میزان پذیرش حجاب ....................................................................................................................... 2-3-2- شناخت نسبت به حجاب در ادیان دیگر ....................................................................................... 2-3-3- آیا چادر همان پوشش کامل است ............................................................................................... 2-3-4- شناخت دانش آموزان از قرآن راجع به پوشش ........................................................................ 2-3-5- شناخت نسبت به الگوهای حجاب .................................................................................................. 2-3-6- پوشش و سهل انگاری ...................................................................................................................... 2-3-7- تشویق خانواده بر حجاب دختران ................................................................................................. 2-3-8- تاثیر پوشش معلمان و مسئولین مدرسه .................................................................................... 2-3-9- تاثیر پوشش معلمان دینی ............................................................................................................... 2-3-10- تاثیر خودنمایی بر پوشش دختران ............................................................................................. 2-3-11- تاثیر مدگرائی بر پوشش دختران .............................................................................................. 2-3-12- پوشش و حفظ معنویت ................................................................................................................. 2-3-13- مدگرائی و اقتصاد خانواده .......................................................................................................... 2-3-14- میزان اعتقاد فرد بر حجاب ......................................................................................................... 2-4- تجزیه و تحلیل داده ها ......................................................................................................................... 2-4-1- میزان شناخت دانش آموزان ......................................................................................................... 2-4-2- سهل انگاری و پوشش ...................................................................................................................... 2-4-3- نقش خانواده در رعایت پوشش ................................................................................................... 2-4-4- اثربخشی پوشش معلمان و مسئولین مدرسه ............................................................................ 2-4-5- اثر بخشی پوشش معلمان دینی ..................................................................................................... 2-4-6- خودنمایی ............................................................................................................................................ 2-4-7- مدگرایی ............................................................................................................................................. 2-4-8- پوشش و معنویت ............................................................................................................................. 2-4-9- پوشش و اقتصاد ................................................................................................................................ 2-4-10- اعتقاد و تعهد نسبت به حجاب ..................................................................................................... فصل سوم : ارائه راه حل برای رفع و عوامل بدحجابی 3-1- انتخاب راه حل جدید ............................................................................................................................ 3-2- اجرای طرح ............................................................................................................................................. 3-2-1- گام اول ................................................................................................................................................ 3-2-2- گام دوم ............................................................................................................................................... 3-2-3- گام سوم .............................................................................................................................................. فصل چهارم : ارزیابی تاثیرگذاری راه حل 4-1- گردآوری اطلاعات ( شواهد 2 ) ....................................................................................................... 4-2- مشاهدات ................................................................................................................................................ 4-3- ارزیابی یافته های جدید و تعیین اعتبار ............................................................................................. 4-3-1- نظر مسئولین و بعضی از دبیران راجع به تغییر رفتار در پوشش دانش آموزان .............. 4-3-2- نظر دانش آموزان راجع به پوشش خود بعد از دوره پژوهش و تحقیق ............................ فصل پنجم : 5-1- چند پیشنهاد ............................................................................................................................................. 5-2- پیوستها و منابع ........................................................................................................................................ فصل اول : طرح تحقیق مقدمه : دین مبین اسلام، بعنوان یک دین کامل، جامع و منطبق با فطرت انسان، به تمام نیازهای روحی، روانی، اجتماعی و . . . پاسخ لازم و کافی داده است. طبیعی است برای رفع نیازهای متفاوت انسان و تکامل و ترقی او تکالیفی را در قالب وجب ، مستحب، مکروه ، مباح برای زن و مرد در نظر گرفته است. یکی از تکالیف واجب الهی حفظ حریم و رعایت پوشش در روابط زن و مرد است که انجام آن باعث پاک ماندن زن و مرد و در نیجه سبب پاک مانند جامعه از مفاسد، انحرافات و بی بند و باریهای اخلاقی و جنسی شده و تکامل معنوی و رشد اخلاقی را به دنبال دارد. ما در این پژوهش، عوامل موثر در بدحجابی دانش آموزان مورد بررسی و تفحص قرار داده شده است تا بعد از تشخیص موانع پوشش بتوانیم توجه آنان را به این امر مهم معطوف داشته و انگیزه لازم را برای رعایت حجاب و حفظ حریم در روابط زن و مرد ایجاد کنیم. 1-3- بیان مسئله پژوهش حفظ پوشش و رعایت حریم در روابط زن و مرد از جمله مسائلی است که در تمام ادیان آسمانی و حتی در بعضی از مکاتب بشری به آن سفارش شده است و دبین مبین اسلام بعنوان کاملترین دین ، پیروان خود را به رعایت آن ملزم نموده است . از طرفی ما در سالهای اخیر متاسفانه نظاره گر کم رنگ شدن حفظ پوشش در بین جوانان هستیم که اگر بعنوان یک مشکل به آن توجه نکرده و به رفع آن پرداخته نشود پیامدهای ناگوار فردی ، و حتی اقتصادی اجتماعی، خانوادگی، سیاسی و . . . را به دنبال خواهد داشت . و من به عنوان معلم دینی بر آن شدم در حد وسع و توان خودم و در حد امکانات مدرسه و همکاری و احساس مسئولیتی که در مدیر محترم مدرسه و سایر اعضای تیم پژوهش سراغ دارم این مانع را در مدرسه ای که در آن مشغول به کار هستم بر دارم هر چند که این مشکل همگانی نیاز به فعالیت همگانی در سطح کشور و آنهم در جوانب متعدد دارد ولی هر کس در حد وسع و توان خویش باید فرصت را غنیمت شمرده ور در پی برداشتن موانع باشد که سرمایه های ما، همان فرزندان و دانش آموزان ما هستند اگر ما به تربیت آنان بی توجهی کنیم دیگران فرهنگ کهن و عمیق ما را که می خواهم در سینه فرزندانمان بریزیم از کف آنان می ربایند و این مسئولیت سنگین، بر دوش ما مادران و معلمان است. در این پژوهش ما قصد آن داریم که دانش آموزان را از طریق 1 – بالا بردن شناخت آنان نسبت به پوشش 2 – و ارائه پوشش اسلامی بدون هیچ افراط و تفریط 3 – فراهم نمودن شرایط مناسب برای بروز روحیه خودنمائی در محیط مدرسه 4 – ارتباط با خانواده آنان جهت مشارکت در این زمینه ، به پوشش اسلامی علاقه مند سازیم و رعایت پوشش اسلامی را در برخورد با نامحرم در رفتار آنان مشاهده کنیم . 1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق وجود جامعه سالم در گرو تربیت دختران سالم ومقید به احکام الهی است و وقتیکه در لباس ورفتارفرزندان تغییرایجاد شده است باید منتظر تغییر در سلامت جامعه خود و آیندگان باشیم. در هر جامعه ای که روابط زن ومرد بر اساس عفاف باشد وزنان در خارج از دایره ازدواج خود آرا وخود نما نباشد قلبها آرام وروحها سالم خواهد بودو در هر جامعه ای که از این مسئله غافل شودغریزه جنسی تحریک پذیر شده است و برای هر دو جنس ناآرامی و طغیانگری را بدنبال خواهد داشت وثمره آن چیزی جز خیانت به ناموس دیگران ،قتل ،آدم ربایی ،حسادت ،رقابت در خود آرایی ،خود کم بینی،افسردگی، برهم خوردن روابط خانوادگی ،وجود فرزندان بی سر پرست ، بی فرهنگی و بی هویتی و در یک کلمه دوری از خدا نخواهد بود. حال که جامعه کنون ما در این واد قدم گذاشته و خانواده ها احساس خطر و بی امنیتی برای فرزندان خود دارند ضروری است که با توجه دادن جوانان به امر حجاب و پوشش اسلامی ، اعتقادات آنها به این ارزش اخلاقی و اجتماعی تعمیق و با شناخت عوامل موثر در بوجود آوردن بد حجابی در جامعه به کمک مسئولین فرهنگی و دست اندر کاران تعلیم و تربیت بشتابیم و با مشارکت موثر خانواده ها، رسانه های جمعی و گروهی عوامل بوجود آورنده این ناهنجاری اخلاقی و اجتماعی را در حد امکان از بین ببریم تا جوانان ما بتوانند در بستری مناسب در فعالیت های مختلف اجتماعی ، فرهنگی ،اقتصادی، سیاسی جامعه حضوری فعال و موثر داشته باشند. 1-4- هدف تحقیق هدف این پژوهش پس از تشخیص عوامل موثر در بدحجابی و نپذیرفتن پوشش، علاقه مند نمودن دانش آموزان به پوشش همراه با تعمیق شناخت آنان نسبت به این مسئله است. امید است نتایج این تحقیق در اختیار مسئولین آموزش و پرورش مخصوصاً معلمان دینی و مشاورین و مربیان تربیتی قرار گرفته تا بتوانند با اتخاذ شیوه های تربیتی و آموزشی نوین و فعال، دختران امروز را که مادران فردایند به این وظیفه مهم علاقه مند نموده تا ناهنجاری رفتاری در پوشش که جامعه کنونی ما درگیر آن است بر طرف گردد. انشاء الله فصل دوم بررسی پیشینه تحقیق 2-1- علل گسترش فرهنگ بی حجابی درایران وسایر کشورها از آن زمانی که کشور های اسلامی با سرمایه ها و منابع سرشارشان مورد طمع استعمارگران قرار گرفتند،همواره به بهانه های مختلفی آماج حملات نظامی وحشیانه آنان بوده اند ولی به دلیل شجاعت ها ودلاوری های مسلمین اغلب به شکست استعمارچیان منجر شداست. استعمار گران بهتر آن دیدند که دست از تهاجم نظامی برداشته و به شیوه بهتری جریان غارت و استعمار را ادامه دهند که این شیوه،استعمار نو یا استعمارجدید نام داشت که هسته مرکزی و محور اصلی آن همان تهاجم فرهنگی[1] است. استعمارگران برای اجرای این توطئه،برنامه های زیادی برای مصرفی بار آوردن ملتها،وابسته کردن کشورها طرح ریزی کردندکه مبارزه مستقیم با اعتقادات و مقدسات فرهنگی وایجاد شک وتردید،انحراف،تمسخریا تهدید مظاهر دینی،تلقین فکر جدایی دین از سیاست،اشاعه فسادو فحشا دربین مسلمین،رواج موسیقی مبتذل،مبارزه پیگیر با حجاب زن،چاپ و انتشار مجله،عکس،کتب مبتذل و...مقدماتی برای رسیدن به هدف استعماریشان بود.طبیعی است تمام برنامه های مذکور بدون وجود دست نشاندگان و وابستگان داخلی و حاکمان نوکر صفت امکان پذیر نبود . آنها درحکام وسلاطین کشورهای اسلامی نفوذ کردند وسپس به غارت فرهنگ ودین و دنیای مردم پرداختندوبه قول ضرب المثل قدیمی (( کدخدا را دیدند وده را چاپیدند)).استعمارگران سعی کردند بر تمامی رسانه های گروهی کشورهای مورد تهاجم تسلط یابند طوریکه پیام مستکبران و غارتگران را وفرهنگ مبتذل دشمن را خود به مردمشان تلقین کنند.وبه اسم آزادی و هنر،زن را به حضور در صحنه های مختلف اجتماعی تشویق می کردندطوریکه حضور در صحنه های هنری به قیمت از دست دادن حیا،عفت،پاکدامنی و شرافت تمام می شد.در کشورهایی مثل الجزایر،استعمارگر فرانسه اول به سراغ حجاب زنان رفت در افغانستان امان... خان به اسم اصلاحات،نقشه استعماری فساد و بی حجابی را اجرا نمود.در ترکیه،آتاتورک دین زدایی و در ایران رضا خان پس از سفر ترکیه در سال1313 شدیداً تحت تاثیر طرحهای اسلام زدایی و به خصوص کشف حجاب و فرهنگ بی حجابی قرار گرفت و پس از بازگشت،جشن های مختلفی در تهران و شمال کشور برای این منظور انجام داد.در ایران از زمان ناصرالدین شاه وشاید قبل از آن ،شاهان ساکت و از همه جا بی خبر نمی دانستند که در کشورهای آنان وکشورهای همسایه دشمنانشان تدابیری اندیشیده اند.از جمله مکرهاوحیله های دشمن،ترویج وتاسیس مکتب بهائیت و تحریک و تشویق به بی حجابی بود بهترین کتاب در این زمینه، کتاب قرّة العین- در آمدی برتاریخ بی حجابی در ایران که توسط سینا واحد در تاریخ 17/9/63 بوسیله مؤسسه تحقیقاتی و انتشاراتی نور به رشته تحریر در آمده است. قرّةالعین که نام اصلی آن زرین تاج وبعضی نام اصلی او را فاطمه گفته اندبه عنوان اولین زن ایرانی که پوشش و حجاب خود را کنار زد معرفی شده است ودختر ملاصالح برغانی از مجتهدین معروف قزوین وبرادر ملامحمدتقی برغانی مجتهد مشهور و قدرتمند آن موقع ایران بود. قرّةالعین به همسری پسرعمویش یعنی ملا محمد پسر ملامحمد تقی در آمد و از او صاحب یک دختر و دو پسر به نامهای شیخ ابراهیم و شیخ اسماعیل شد. قرهّ العین یا فاطمه در خانواده اهل نظروفکروبحث متولدگشته بودوبامسائل فقهی مختصراّآشنا بود. قرّةالعین غیر از ملامحمد تقی (عمو و پدرشوهرش)عموی دیگری بنام ملامحمد علی داشت که از پدرش کوچکتر بود.ملامحمد علی تحت تاثیر تفکر شیخیه که بنیان گذار این تفکر شیخ احمد احسائی است قرار گرفته بود و قرّةالعین نیز دل در گرو اوبست .اختلاف در کانون خانوادگی قرّة العین از اینجامشتعل گشت و درگیریها آغاز شد لازم به گفتن است که شهید ملامحمد تقی برغانی عموی بزرگ قرهّ العین نخستین مجتهد قدرتمندی بود که علیه تفکر شیخیه قد برافراشت و سخنان شیخ احمد احسائی را مخالف قرآن و احادیث نبوی خواند ووی را به خاطر ابراز سخنان نادرست تکفیر کردبه هر حال آن چیزی که در اینجا حائز اهمیت است بازشدن مکاتبه بین قرّةالعین و سید کاظم رشتی (ادامه دهنده راه شیخ احمد احسائی)از یک سو و تیره و تار شدن روابط خانوادگی با شوهر و پدر شوهر یعنی ملا محمد تقی برغانی از سوئی دیگرمنجربه جدائی قرهّ العین از شوهرش گردید. قرّةالعین درخانه سید رشتی در کربلا برای شاگردان وی که از اطراف می آمدند از پس پرده سخن می گفت و درس می دادودر کربلا با ملا حسین بشرویه ای آشنا و از طریق او با سید علی محمد باب که در آن موقع در شیراز بود و شاگردان زیادی داشت ارتباط برقرار کرده و از مریدان وی گشت بنا براین قرّةالعین در خانه سید رشتی شروع به تبلیغ برای باب کرد و موجب یورش و رنجش مردم کربلا گردید والی عراق برای نجات جان قرّةالعین او را ظاهراً به بغداد تبعید نمود و سخنان او در بغداد نیز مردم را متوجه خود ساخت وباعث شورش وتشنج گردید.این مسا له باعث تبعید وی به ایران گردید در کرمانشاه و همدان ، باز با هیجان عمومی و تندی علمای شهر مواجه بود با توجه به اینکه قرّة العین کاروانی حرکت داده میشد نه بصورت انفرادی واین جریان از کربلا شروع گردید وبه شهرهای غربی ایرا ن امتدادیافت،به نظر میرسید که این تبعیدها بی حساب صورت نمی گرفته و در حقیقت بهترین تبلیغات ممکن برای سیدعلی محمدباب وجریان جدید((بابی))صورت گرفته است.با توجه به اینکه،خود باب دعوتش را از شیراز شروع کرده بودو چندی بعد،یکی از پیروانش در مشهد،شورشی به راه انداخته بود سپس در بغداد،کرمانشاه،همدان ،قزوین،ولوله ایجاد کردندودراین مثلث که جغرافیای سرزمین شیعه را دربر می گیردجریان بابیگیری را به شدت به اعماق افکار عمومی سوق دادند همه این اقدامات نشانگر یک طراحی حسابگرانه،برای جذب ذهنیت عمومی کشور به مساله بابیه بود. درصفحه23 کتاب مذکور[2]راجع به واقعه بدشت آمده است: ((قرّة العین که در آن روز بهترین لباس خود را در بر کرده و صورت خود را به کمک مشاطه به بهترین طرزی آراسته بود حسب المعمول در پشت پرده قرار گرفت و شروع به سخن نمود و فصاحت عجیب و حرارت کلمات بخصوص اضطراب وی در برابر کار فوق العاده ای که می خواست انجام دهد،تاثیر کلام وی را به حد اعلی رسانده بود.بدیهی است که سخنان اوازچه مقوله بود،وی گفت:ای اصحاب ! این روزگار ازایام فطرت شمرده می شودامروزه تکالیف شرعیه یکباره ساقط است و این صوم و صلوهّ کار بیهوده است.آنگاه که میرزا علی محمد باب اقالیم سبعه را فروگیرد و این ادیان مختلف را یکی کند. تازه شریعتی خواهد آورد وقرآن خویش را ودیعتی در بین مردم می نهد،هرتکلیفی که بیاورد بر خلق زمین واجب خواهد گشت.پس،زحمت بیهوده برخود رواندارید وزنان خود را درمضاجعت طریق مشارکت بسپارید ودر اموال یکدیگر شریک و سهیم باشید که در این امور شما را عقابی و عذابی نخواهد بود.در میان همین بحث پرحرارت به اشاره قرهّ العین پرده به یک سو افتاد و قرهّ العین همچون زنان پری روی افسانه ای که منتظر همه چیز بودند جز این منظره،ظاهر شد.اثر این عمل شدید بود و چه عده ای دستان خود را به صورت گرفته صدا به اعتراض برداشتند و عده ای از آن محفل فرار کردندوتنها چند نفری خیره خیره به حسن و جمال وی نظر دوخته بودند.قرهّ العین برای جلب قلوب،چند قدمی درمیان صفوف آنان رفت،ولی این کار نتیجه ای نداد و بالاخره میرزا حسینعلی عبای خود را بر دوش او انداخت و او را از صحنه بیرون برد)) تا اینجا مشخص شدکه اولین زن ایرانی که پوشش خود را کنار انداخت وتمام افکار مذهبی خویش را که از خانواده بدست آورده بود بعلت انحراف فکری زیرپانهاد،که بود0تشکیلات بهاییان وجریانهای سیاسی وفکری مخالف مذهب اسلام ،از قرّة العین بعنوان یک نابغه و استعدادی شگرف و زنی که هوشی سرشار و ذوقی بسیار داشته است یاد می کنند و طبیعی است که اغراق گوئی،ناشی از روحیه اسلام ستیزی آن می باشد. در واقع هدف از این کار این است که بگویند قرّةالعین از اسلام دوری جست وبه بابیان پیوست و مروج بابیت شد ناشی از دانش و استعداد و نبوغ وی بوده است. این ناراست گوئی در حوزه مسائل تاریخی و دینی از پدیده هائی می باشد که با جریان فرهنگی استعمار،شروع گشته و توانسته است همسو با جریان های سیاسی استعمار در اسیرکردن و برده ساختن شعور و ذهنیت و قضاوت مردم مسلمان،حرکت کند و در این میان حقایق بی شماری را قربانی مطامع استعماری نمایند. پس از سقوط حکومت آمریکایی شاه و پیروزی انقلاب اسلامی،توطئه های گوناگون(تجزیه ایران،حمله نظامی به طبس،فعالیتهای جاسوسی،جنگ،تحریم اقتصادی،.....)آمریکا نتوانست اتش مبارزه مردم ایران راعلیه استکبار خاموش کند واگرخطر نفوذ تفکر مردم ایران به سایر کشورهای اسلامی وغیر اسلامی وجود نداشت شاید ایران آماج تیرهای توطئه قرار نمی گرفت.ازطرفی جوانان ایران در خنثی کردن تمام توطئه های استکبار نقش آفرینی خاصی داشتند وجوانان بودندکه پوزهءآنان رابخاک می مالیدند،آنان این قشرراموردتهاجم قراردادندودین آنان رانشانه گرفتندچون دیدن وفرهنگ چیزی بودکه آنان رادربرابردشمن ایستاده ومقاوم نگه میداشت.پس دشمن جوانان ایران میخواهدفسادرادرمیان آنان ترویج کندتانفوذدین و فرهنگ دینی را از دل وروح آنان بگیرد. توزیع گسترده مشروبات الکلی ومواد مخدر،توزیع نوارهای مبتذل وترانه های خوانندگان رژیم سابق و موسیقی های غربی،وارد کردن عکسها،کتب،فیلم های ویدئویی،سی دی های مختلف کامپیورتری با مضامین ضد دینی،ایجاد گروه های مختلف از دختران و پسرانی که دچار بحران شخصیت هستند وکشاندن جوانان به بطالت وهرزگی،چاپ داستان ها و رمان های مختلف با محتوی زشت اخلاقی و جنسی ...همه و همه از جمله فعالیت ها و کارهایی است که برای دین زدایی و اشاعه فساد در بین جوانان ما در نظر گرفته شده است. [3] موارد مذکور از جمله مواردی است که آثارش در جامعه ما ملموس و مشهود است حضور نا مناسب بعضی از جوانانی که از نقشه و توطئه استعمار گران تاثیر پذیرفته اند عاملی است نگران کننده برای پدران،مادران وتمام کسانیکه به مسائل اجتماعی،فرهنگی،مذهبی جامعه خویش احساس مسئولیت می کنند. یقینا برای هر عامل نگران کننده،عوامل رفع نگرانی نیز وجود دارد به همین منظور کتابها و تحقیقات و پژوهش هایی انجام شده است به عنوان نمونه در سال1367کتابی به نام عوامل فساد و بد حجابی توسط احمد رزاق،انتشارات سازمان تبلیغات اسلامی منتشرشده است که درآن به نقش خانواده معلم ومدرسه،آپارتمان نشینی،ضعف ایمان،عقده حقارت و...به عنوان عامل اثر گذار در بد حجابی اشاره شده است ولی به مقدار و میزان اثرگذاری هر کدام از عوامل آن هم ،به صورت علمی پرداخته نشده است. تحقیق و پژوهشی از طرف خانم معصومه کلنگی به شماره1041تحت عنوان((رابطه بین نگرش دانش آموزان دختر دبیرستانی و مادران آن ها نسبت به حجاب))صورت گرفته است.در این پژوهش3 پرسشنامه برای پدر،مادر،فرزند دختر در نظر گرفته شده است و محقق به این نتیجه رسیده است که اولا:پدران می خواهند پوشش متعارف اسلامی یعنی پوشاندن بدن به جز قرص صورت و کفین از طرف همسر و دختر انجام پذیرد. ثانیا:مادران خود مایلند حجاب خود را رعایت و انتظار دارند دختران آنان نیز پوشش اسلامی را رعایت نمایند. فصل سوم : روش تحقیق 3-1- تعریف جامعه آماری جامعه آماری شامل مجموعه ای از افراد می باشد که در یک صفت مشترک هستند.معمولا در هر تحقیق جامعه مورد مطالعه یک جامعه آماری است که محقق علاقه مند است درباره صفت یا صفات غیر متغیر واحدهای آن به بررسی و مطالعه بپردازد. در این پژوهش جامعه آماری شامل تعداد70 نفر دانش آموز سال اول متوسطه و دختر ناحیه7 آموزش و پرورش مشهد هستند که در سال تحصیلی 85-84 مشغول تحصیل می باشند. 3-2- روش گردآوری اطلاعات روش متداول تحقیق و پژوهش در علوم رفتاری ، روش توصیفی است و ما نیز در گردآوری اطلاعات از این روش استفاده و از ابزارهای مهم گردآوری مثل مشاهده، پرسشنامه بهره جسته و سپس به تجزیه و تحلیل و ارزیابی بصورت درصد و میانگین پرداخته ایم. چون دامنه تحقیق محدود بوده و در سه کلاس اول متوسطه خلاصه می گشت از روشهای نمونه برداری با روشهای طبقه بندی و تصادفی استفاده نگردیده و با توجه به اینکه این پژوهش در یکی از مدارس غیر انتفاعی که تقریباً از قشر متوسط به بالا هستند صورت پذیرفته و نتیجه خوبی در برداشته . به جرأت قابل تعمیم در مدارس دولتی بوده و نتیجه بهتر و سریعتری را به دنبال خواهد داشت. در این پژوهش ، بعد از توصیف وضعیت موجود، راهکارهای عملی نیز ارائه و گام به گام همراه با فعالیتهای عملی و آموزشی تغییرات فکری و رفتاری پی گیری و به ارزیابی راه حل جدید و موقتی پرداخته ایم و بعبارتی دیگر اقدام پژوهی نموده ایم. برای اندازه گیری متغیرهای این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است، سوالات این پرسشنامه طوری تنظیم شده است که براحتی برای مخاطب قابل درک و فهم باشد و در واقع نوع طراحی پرسشنامه منظم و یا بسته است یعنی سوالها و پاسخهای گوناگون مربوط به سوالها قبلا تهیه و آماده شده است و هر یک از پاسخها برای هر سوال به گونه ای تنظیم شده که ضمن منطقی بودن برای آن سوال از پاسخ مربوط به سوال دیگر کاملاً مجزا و مستقل می باشد. علاوه بر این سوالات به گونه ای تنظیم شده تا عوامل کیفی را به اندازه کمی تبدیل نماید . ما با استفاده از روش پنج درجه ای لایکرت نتایج را به صورت درصدی و بعضاً به صورت نمره و میانگین مشخص و مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. پرسشنامه ای که در اختیار 70 نفر از دانش آموزان پایه اول دبیرستان x قرار داده شد دارای 14 سوال می باشد که ویژگیهای آن به شرح زیر است. 1 – سوالات مربوط به سطح شناخت دانش آموزان در خصوص پرسش ( سوالات 6-1 ) 2 – سوال مربوط به نقش خانواده در رعایت پوشش ( سوال 7 ) 3 – سوالات مربوط به نقش معلمان و مسئولین مدرسه در پوشش دانش آموزان ( سوالات 9-8 ) 4 – سوالات مربوط به تاثیر مسائل روحی روانی بر حجاب ( سوالات 11-10 ) 5 – سوال مربوط به تاثیر حجاب در معنویت و اخلاق ( سوال 12 ) 6– سوال مربوط به تاثیر حجاب، در اقتصاد خانواده ( سوال 13 ) 7 – سوال مربوط به ارزیابی پوشش و میزان اعتقاد به حجاب ( سوال 14 ) همانطور که در بالا ذکر شد در این پرسشنامه از پاسخگویان درخواست شده نظرات خود را به شرح امتیازبندی زیر در مورد هر سوال مشخص نمایند. 1 – خیلی زیاد 2 – زیاد 3 – متوسط 4 – کم 5 – هیچ در مورد هر یک از این متغیرها، موارد فوق رعایت شده و هر سوال متغیری را اندازه می گیرد. 3-3- روایی و اعتبار پرسشنامه فرم اطلاعاتی که برای اندازه گیری نگرش یا باورداشت فرد به کار می رود، عقیده سنج یا مقیاس نگرش نامیده می شود. چون اطلاعات عقیده و نگرش مترادف هم نیستند، بنابراین در اینجا لازم است مفهوم آنها روشن شود. چگونگی احساس مردم یا آنچه که بر آن باور دارند، نگرش آنهاست. باید دانست توصیف و اندازه گیری نگرش اگر محال نباشد دست کم دشوار است. پژوهشگران ناگریزند که در مورد احساسات و باورداشتهای مردم به گفته های آنان تکیه کنند. این گفته ها زمینه ای از عقاید آنان است. با استفاده از پرسشها و با مشاهده واکنش ابراز شده مردم نسبت به احکام و گفته ها ، نمونه ای از عقاید آنها بدست می آید. از روی بیان عقیده ممکن است به نگرش افراد پی برده شود – یعنی آنچه که واقعاً بر آن باور دارند. [4] در این پژوهش پرسشنامه ابزار تحقیق ماست که جنبه مهمی از هدف تحقیق را اندازه گیری می کند. منظور از روایی این است که ابزار انتخاب شده برای اندازه گیری بتواند صفت مورد نظر را بخوبی اندازه گیری کند. طرح پرسشهای درست با عباراتی که ابهام آن به حداقل ممکن برسد، منظوراز روایی این است که ابزار انتخاب شده برای اندازه گیری بتواند صفت مورد نظر را بخوبی اندازه گیری کند.طرح پرسشهای درست با عباراتی که ابهام آن به حداقل ممکن برسد،شرط اساسی برای روایی پرسشنامه میباشد ودر واقع ابزار تحقیق(پرسشنامه) است که جنبه مهمی از هدف تحقیق را اندازه گیری می کند.[5] برای بالا بردن روای این تحقیق در ابتدا به کمک همکاران و اساتید صاحب نظر پرسشنامه اولیه طراحی گردیدوبعد از آن طی چندین جلسه کارشناسی سوالات مبهم وگنگ و پرسشهای بی ارتباط با موضوع حذف گردیدوپرسشنامه بصورت آزمایشی توسط تعدادی از همکاران،اقوام و دانش آموزان تکمیل گردیدونهایتا با مد نظر قرار دادن نظرات اصلاحی آنان پرسشنامه نهایی تدوین ومورد بهره برداری قرار گرفت. منظور از اعتبار آزمون ثبات و پایایی اندازه گیری در آزمونهای مختلف است.آزمونهایی که ضریب اعتبار بالایی دارند خطاهای اندازه گیری آن به حد اقل کاهش می یابد به گونه ای که اگر آزمایش تکرار شود صرف نظر از آنچه که اندازه گرفته می شود نمره های آزمون در دفعات مختلف باهم قابل مقایسه اند بطور کلی هر آزمونی که دارای روایی باشد همواره دارای اعتبار نیز میباشد. برای محاسبه اعتبار پرسشنامه از فرمول آ لفای کرانباخ استفاده شده است که با استفاده از نرم افزارSPSS ضریب هبستگی در مورد این تحقیق عدد 795%بدست آمده است وبنابراین اظهار نظر پزوهشگران و اساتید علوم اجتماعی ضریب اعتبار بین 70 تا 80 درصد برای هد فهای پژوهشی کافی می باشد بنابراین ضریب اعتبار795%این تحقیق حاکی از اعتبار خوب پرسشنامه می باشد.[6] -2-2- گام دوم آشنا نمودن دانش آموزان با الگوهای اسلامی پوشش 14/12/84 : الف – بیان داستان : 1 – حضرت زهرا ( س ) بعد از عروسی با حضرت علی ( ع ) به حضور پیامبر اکرم ( ص ) شرفیاب شدند و از حضرت خواستند تا وظایف زندگی مشترک را بین زوجین تقسیم فرماید که حضرت فرمودند : کارهای داخل منزل مال شما و کارهای خارج منزل بر عهده حضرت علی ( ع ) که حضرت زهرا ( س ) از این تقسیم وظیفه راضی و خوشحال شدند. 2 – پیامبر اکرم ( ص ) در مسجد سوالی باین مضمون که « زن در چه زمانی به خدا نزدیکتر است ؟ » را مطرح کردند و از صحابه خواستند به این سوال پاسخ دهند هر کدام به یک موضوع اشاره نمودند یکی به صرفه جویی و قناعت، دیگری به تربیت فرزند و . . . در منزل حضرت علی ( ع ) قضیه پرسش سوال پیامبر و جواب صحیح ندادن صحابه را خدمت حضرت زهرا ( س ) بیان کردند حضرت زهرا ( س ) فرمودند : من جواب آن را می دانم ! زن وقتی به خدا نزدیکتر است که نامحرمی را نبیند و نامحرمی نیز او را نبیند. وقتی حضرت علی ( ع ) پاسخ را به پیامبر ( ص ) عرضه داشتند فرمودند : حقا که فاطمه پاره تن من است. 3 – داستان حضور امام زمان ( ع ) ، در فوت یکی از زنان که در زمان کشف حجاب توسط رضاشاه 7 سال از خانه بیرون نیامد تا مورد تعرض سربازان رضاشاه قرار نگیرد و داستانهای زیادی در این زمینه وجود دارد که معلم محترم دینی می تواند به بیان آنها بپردازد. ب : آشنا نمودن دانش آموزان با پوشش در ادیان آسمانی دیگر 21/12/84 1 – داستان دختران شعیب که در قرآن بدان اشاره شده است. 2 – داستان حضرت مرین ( س ) و آبستن شدن حضرت که در قرآن بدان اشاره شده است. 3 – داستان زلیخا و حضرت یوسف 4 – بیان این مطلب که آیا لباس حضرت مرین ( س ) ، مادر موسی و زنان بزرگ دیگر با پوشش بوده است یا بدون پوشش !!!! هر چند که برنامه ریزی همراه با زمان بندی خاص خود است ولی ما برای اینکه موضوع تکراری و خسته کننده نباشد برنامه ها را با شیوه جذاب و خوشایند همراه با روشهای تربیتی و در کنار یکدیگر ارائه داده ایم. یکی از مسائلی که همیشه و در هر مرحله در مسائل تربیتی باید مدنظر داشته باشیم پرهیز از افراط و تفریط است . اگر فقط خود اسلام را بدون اضافه کردن نظرات شخصی به دانش آموزان معرفی کنیم راحتتر آن را می پذیرند و حتی متعهد به انجام آن می شوند. در جامعه کنونی ما ، پوشش مناسب و متعادل به خوبی ارائه نشده است و معلمی با چادر در کلاس حاضر می شود، معلمی دیگر با مقنعه و با مانتوی گشاد و راحت، معلمی دیگر با چادر و رو گرفته کامل و دیگری با مانتوی کوتاه و چسب ، در جامعه یکی با صورت آرایش کرده و با روسری کوچک و کوتاه و دیگری . . . حاضر می شود نوجوان ما که تازه می خواهد برای زندگی خویش خط مشی انتخاب کند در بین چند راهی می ماند که راستی کدامیک بهتر است ! در اینجاست که باید اصل مطلب آنچه که خدا از بنده اش می خواهد نه مقداری کم و نه مقداری بیش به او ارائه شود چرا که تربیت یک امر تدریجی است نه دفعی و با توجه به وضعیت کنونی ما یک شبه نمی توانیم بچه هایمان را مومن واقعی و کامل تربیت کنیم وظیفه ما فقط ایجاد شرایط مناسب برای انتخاب صحیح اوست نه چیز دیگر. در پرسش شماره 9 پرسشنامه « اثر پوشش معلمان دینی که معمولا به صورت چادر می باشد . تا چه اندازه ای بر رعایت حجاب شما تأثیرگذار بوده است ؟ فقط 13 نفر از جامعه 70 نفری , پوشش کامل معلم دینی را اثرگذار دانسته اند و بقیه اثرگذاری آن را متوسط , کم و هیچ اعلام کرده اند . لازم به تذکر است پوشش کامل (چادر) در دبیرستان های دخترانه به خوبی جا نیفتاده است[7]و دانش آموزان ما نمی دانند که چرا بعضی از معلمان با چادر در محیط مدرسه مشغول خدمت هستند و بعضی بدون چادر .

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : علیرضا دهقان

شماره تماس : 09120592515 - 02634305707

ایمیل :iranshahrsaz@yahoo.com

سایت :urbanshop.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 46

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 126 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.