مقایسه دبیرستان های دخترانه دولتی و غیرانتفاعی در یکی از مناطق تهران - از مباحث جدید مدیریت این است که سازمان باید به طور دائم در حال یادگیری باشد (بهرامزاده، 1379، ص 52) هیچ سازمانی را نخواهیم یافت که بدون آموختن و یادگیری بتواند لحظهای دوام داشته باشد سازمانها باید یاد بگیرند که چگونه بیاموزند و از تمامی شیوههای یادگیری به بهترین وجه بهره گیرند دنیا در حال تغییر و تحولی بس شتابان است و هیچ نیرویی قادرنیست مانع
مقایسه دبیرستان های دخترانه دولتی و غیرانتفاعی منطقه 2 تهران از نظر میزان برخورداری از ویژگیهای سازمان یادگیرنده
به همراه پرسشنامه ها
چکیده:
امروزه مفهوم نوینی که با پیچیده شدن محیط سازمانها مطرح میشود، مفهوم «سازمان یادگیرنده» میباشد. هر چقدر عدم اطمینان محیطی (پیچیدگی وتغییرات محیطی) بالا باشد، سازمانها نیاز بیشتری به دانستن و آگاهی گسترده از عوامل محیطی دارند تا بتوانند خود را با تغییرات و تحولات محیطی تطبیق دهند. سازمان یادگیرنده را نوعی از سازمان به شمار میآورند که هدف اصلی آن یادگیری است و آموزش و یادگیری در آن نهادینه شده است..
«سازمان یادگیرنده» در طول زمان میآموزد، تغییر میکند و عملکردش را متحول میسازد. «سازمان یادگیرنده» سازمانی است که عملکردهایش از طریق آگاه شدن و درک بهتر بهبود مییابد و اصلاح میشود (الوانی، 1378-ص3)
برای ایجاد و توسعه سازمانهای یادگیرنده لازم است گامهای اولیه را از مدارس و ایجاد عادت به تفکر خلاق و یادگیری دائمی در تربیت شوندگان آغاز کنیم. کسب اطلاعات درست یادگیری در سنین خردسالی و در سالهای نخستین مدرسه شکل میگیرد و در طول حیات ادامه مییابد. مهارتهای شناختی درست لازمه پیشرفت تحصیلی و ایجاد رغبت و انگیزه برای یادگیری میباشد. یادگیری تنها به سالهایی که در مدرسه میگذرد اختصاص ندارد ایجاد فرهنگ یادگیری و تبدیل مدارس به سازمانهای یادگیری مستلزم نگاهی دیگر به آموزش وبرنامهریزی آن است. (مشایخ، 1380- ص135-164)
در تحقیق حاضر، حجم نمونه تحقیق 94نفر شامل 75 دبیر و 19 مدیر بوده که البته این افراد از 7 دبیرستان یعنی 2 دولتی و 5 غیرانتفاعی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از جامعه 25 مدرسهای انتخاب شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی و به کاربردن پرسشنامهای که حاوی 30 سوال 5 گزینهای بود، دیدگاه دبیران ومدیران دبیرستانهای دخترانه منطقه 2 شهرتهران، نسبت به یادگیرنده بودن سازمانشان (مدرسه) سنجیده شد. اطلاعات حاصله با بهرهگیری از آمار توصیفی (فراوانی،درصد، جداول، نمودارها) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از تجزیه وتحلیل دیدگاه دبیران و مدیران، رشته تحصیلی، مدرک تحصیلی، سابقه خدمت و ... نتایج زیر به دست آمد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق 1
تعریف و بیان مسأله 2
اهمیت مسأله 5
هدف تحقیق 9
سوالات تحقیق 9
تعریف عملیاتی متغیرهای تحقیق 10
فصل دوم: ادبیات تحقیق 14
بخش اول: پیشینه نظری تحقیق 18
سیر تحولات نظریههای سازمان ومدیریت 18
سابقه سازمان یادگیرنده 21
تئوری یادگیری سازمانی 24
تعاریفی از یادگیری سازمانی 25
سازمان یادگیرنده 28
یادگیری سازمانی و سازمان یادگیرنده 34
نقش مکاتب فکری در سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی 37
اصول سازمانهای فراگیر از نظر «پیترسنج 40
تفاوت سازمانهای یادگیرنده با سازمانهای سنتی 54
بررسی و مقایسه نظریه پیترسنج با نظریه صاحبنظران دیگر 58
چگونه یک سازمان یادگیرنده با سازمانهای دیگر متفاوت است 60
اجزای سازنده سازمان یادگیرنده 66
سازمان یادگیرنده در آینده 69
راهبردهای ایجاد و گسترش سازمان یادگیرنده 70
راهکارهای اجرایی سازمانهای یادگیرنده 75
مزایای ایجاد سازمان یادگیرنده 76
تغیرات ساختاری لازم براساس سازمان یادگیرنده در درون سازمان موجود (مدارس) 78
مدارس یادگیرنده 80
ویژگیهای مدرسه یادگیرنده 89
مقایسه مدارس دولتی و غیرانتفاعی 96
بخش دوم: بررسی پیشینه تحقیق 99
نتیجهگیری 114
عنوان صفحه
فصل سوم: روش تحقیق 118
روش تحقیق 119
جامعه آماری 120
نمونه و روش نمونهگیری 120
روش جمعآوری اطلاعات 121
روش تجزیه و تحلیل دادهها 122
فصل چهارم: تجزیه وتحلیل یافتهها 123
اطلاعات توصیفی گروه نمونه 124
جمعبندی 131
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات 132
بحث و نتیجهگیری 133
محدودیتهای پژوهشی 134
فهرست منابع137
ضمائم142
مشخصات فروشنده
نام و نام خانوادگی : جعفر علایی
شماره تماس : 09147457274 - 04532722652
ایمیل :ja.softeng@gmail.com
سایت :sidonline.ir
مشخصات فایل
فرمت : doc
تعداد صفحات : 150
قیمت : 9,900 تومان
حجم فایل : 385 کیلوبایت