پیشینه ادبیات کودک و نوجوان در ایران و جهان و تحلیل کلامی آن براساس مدل هلیدی - هدف از این پایان نامه بررسی پیشینه ادبیات کودک و نوجوان در ایران و جهان و تحلیل کلامی آن براساس مدل هلیدی می باشد
دانلود پایان نامه رشته ادبیات
پیشینه ادبیات کودک و نوجوان در ایران و جهان و تحلیل کلامی آن براساس مدل هلیدی
چکیده:
بین ادبیات کودکان و بزرگسالان تفاوت ساختاری چندانی وجود ندارد. چرا که هر دو ادبیات هستند و با تکیه بر جوهر ادبی خلق میشوند، ولی مخاطبان متفاوتی را در نظر میگیرند.
حجازی(1374)میگوید:" تعریف ادبیات کودکان با تعریف ادبیات به معنای عام تفاوتی ندارد، اما تفاوت بین نیازها و امکانات کودکان با بزرگسالان موجب میشود که از ادبیات کودکان انتظار بیشتری وجود داشتهباشد، چرا که برای انسانی کم تجربه به وجود میآید، لذا باید عالیتر و سازندهتر باشد. این تفاوتها و محدودیتها عبارتند از:
- محدود بودن تجربه کودکان ( از لحاظ نوع، وسعت و میزان تجربه )
- محدودیت زبان ( محدودیت گنجینه لغات )
- محدودیت زمان دقت ( کودکان نمی توانند از نظر فکری مدت زیادی در امری مثل خواندن داستان دقت کنند. )
- ناتوان بودن در دریافت رویدادهای مختلف در یک زمان"
لاکنز(1999)معتقد است که تفاوت کودکان با بزرگسالان در تجربههای آنهاست و نه در نوع تجربههایشان. پس تفاوت ادبیات آنها هم تفاوت در درجه است نه تفاوت در نوع.
هانت (23:1375-22)میگوید:"روی همرفته میتوان دو نظریه را ناظر بر تعاریف ادبیات کودکان دانست ابتدا نظریه کسانی که معتقدند کودکان ونوجوانان دارای محدودیتهای حسی، عاطفی،ذهنی،روانی،عقلی وتجربی هستند و به همین دلیل آثار خاصی نیاز دارند. این آثار باید برای آنها با توجه به این ویژگیها پدید آید و در روند پدیداری این آثار اراده و میل نویسندگان بر خلاقیتهای ذهنی بیقید وشرط برتری دارد. گرچه این گروه ارزشهای زیبایی شناختی را نفی نمیکنند،ولی آنها را در چهارچوب قالبهای از قبل تعیین شده و کنترل شده میپزیرند.
نظریه دوم بر این اساس شکل میگیرد که عرصه ادبیات وهنر عرصه آزادی و اختیار است و کودکان و نوجوانان نیز بخشی از بشریت هستند و ادبیات آنها نیز بخشی از ادبیات است.بدین ترتیب هر خطی که کودکان یا کتابهای آنها را مجزا کند، خطی تصنعی خواهد بود.
پیروان این نظریه معتقدند که محدودیت در قدرت درک و خواندن محدودیت در تجربه و محدودیت درتوان تمرکز حواس در کودکان و نوجوانان واقعیتهای غیر قابل انکار است،ولی در هنگام گزینش آثار باید گروههای سنی مورد نظر باشند نه در هنگام خلق آثار،زیرا خلق ادبی روندی است که تابع نوعی جوشش درونی است.لذا پیروان این نظریه تأکید دارند که نوشتن برای کودکان باید با همان معیاری داوری شود که نوشتن برای بزرگسالان. عدم بهکارگیری همان معیار انتقادی برای ادبیات کودکان به این معنی است که بگوییم ادبیات کودکان نسبت به ادبیات بزرگسالان کمارزشتر است.
محمدی(13:1376)میگوید:"ادبیات کودکان اصطلاحی ترکیبی است که در یک وجه آن مخاطب ودر وجه دیگر آن جوهر ادبی قرار دارد. پس آثاری که ادبیات کودکان خوانده میشوند باید هر دو مولفه را دارا باشند. توجه بیش از حد به مخاطب و تواناییها ومحدودیتهایش نباید جوهر ادبی را از بین ببردواز طرفی عنصر ادبیت در گرو خلاقیت است." در ویرایش سوم فرهنگ وبستر آمده است که ادبیات کودک و نوجوان مجموعهای از نوشتهها است که برای کودکان و نوجوانان تدوین شده است. در دایرةالمعارف فارسی این عبارت اینچنین تعریف شده است:"ادبیات کودک و نوجوان به مجموعهاز آثار اطلاق میشود که برای مطالعه کودکان و نوجوانان و به منظور سرگرمی و آموزش آنها فراهم شده است. به معنای درستتر آثاری که از لحاظ لفظ و تعبیر متناسب با سنین مختلف کودکان و نوجوانان باشد."
کلمات کلیدی:
ادبیات کودک و نوجوان
تاریخچه ادبیات کودک و نوجوان در ایران و جهان
تحلیل کلامی ادبیات کودک و نوجوان براساس مدل هلیدی
فهرست مطالب
پیشینه مطالعات
مقدمه
مفاهیم بنیادی
ادبیات
ادبیات کودک
اهداف ادبیات کودک
کاربرد ادبیات کودکان در زندگی کودک
کودک و نوجوان
خصوصیات رشد جسمی و روانی
احتیاجات و علاقمندیها انسانی
تواناییهای خواندن و تسلط زبان
محیط زندگی و تجربیات و شناختهایی که ایجاد میکنند
نحو
کلام و تحلیل کلام
پیشینه ی مختصر مطالعات کلامی
چارچوب نظری تحلیل کلام
مطالعات غربیان در مورد ادبیات کودک و نوجوان
پیشینه ادبیات کودک خلق شده توسط بزرگسالان
پیشینه بررسی دستنوشتههای کودکان و نوجوانان
تاریخ ادبیات کودکان ایران
ادبیات کودکان پس از اسلام از سده اول تا پنجم هجری
ادبیات کودکان از سده پنجم تا نهم هجری
ادبیات از سده نهم تا دوازدهم هجری
ادبیات کودکان دوره مشروطه
دگرگونی در فرهنگ و ادب فارسی
دگرگونی در نشر و زبان ادبیات کودکان
نقد در ادبیات کودکان و تحولات بعدی در ادبیات کودک و نوجوان
ملاحظات نظری
نگاهی بر دستور نقش گرای نظام مند هلیدی
انواع معنا
انواع فرا نقش
فرانقش تجربی
الف – فرایند
فرا نقش بینافردی
فرانقش متنی
فرانقش چهارم فرانقش منطقی
شبکه نظامها
بازنمایی معنا در زبان از دیدگاه هلیدی
ـ ـ متن و انسجام
ـ ـ ـ بافت متنی
ـ ـ ـ انسجام
انسجام دستوری
ارجاع
جایگزینی
حذف
انسجام واژگانی
تکرار
همآیی
انسجام پیوندی
انسجام پیوندی اضافی
انسجام پیوندی تقابلی
انسجام پیوندی علی
منابع انگلیسی
منابع فارسی
مشخصات فروشنده
نام و نام خانوادگی : محمد همتی
شماره تماس : 09106392022 - 09216302826
ایمیل :hemmati.eng@gmail.com
سایت :fileina.com
مشخصات فایل
فرمت : doc
تعداد صفحات : 84
قیمت : 59,000 تومان
حجم فایل : 97 کیلوبایت