پروژه بررسی آسفالت و خصوصیات آن - پروژه بررسی آسفالت و خصوصیات آن در 52 صفحه ورد قابل ویرایش
پروژه بررسی آسفالت و خصوصیات آن در 52 صفحه ورد قابل ویرایش
مقدمه
مخلوطهای قیری که در ایران به آسفالت موسوم هستند از اختلاف قیر و مصالح سنگی بدست میآیند. آسفالت انواع مختلف دارد و از آن برای ساختن لایههای رویه، اساس و زیراساس روسازی راهها و فرودگاهها استفاده میشود. از آنجا که خصوصیات آسفالتها بستگی به خصوصیات مصالح تشکیل دهنده آن یعنی قیر و مصالح سنگی دارد، لذا در این فصل ابتدا خصوصیات مصالح سنگی مورد بحث قرار گرفته و سپس بشرح خصوصیات آسفالتها پرداخته شده است. خصوصیات و مشخصات فنی قیرها در بخش پنجم آمده است.
مصالح سنگی
مصالح سنگی معمولاً یا بطور طبیعی در طبیعت در طبیعت یافت میشوند و یا بطور مصنوعی و بصورت غیرمستقیم بصورت تفاله برخی از کارخانجات ذوب فلزات تولید میشود. مصالح سنگی طبیعی گاهی بصورت آماده از بستر رودخانه و یا معادن شن و ماسهای که در طول مسیر راهها قرار دارند بدست میآیند، لیکن در اغلب موارد لازمست که مصالح سنگی را از شکستن سنگهای موجود در معادن سنگ تهیه کرد. شکستن سنگ در کارخانجات سنگ شکن که انواع مختلفی دارد انجام میشود. اگر مقدار سنگ شکسته مورد نیاز برای تهیه آسفالت قابل توجه باشد از کاخانجات سنگ شکن ثابت و در غیر اینصورت از کارخانجات سنگ شکن سیار استفاده میشود.
برای تهیه سنگ شکسته ابتدا سنگ های بزرگ موجود در معادن سنگ با استفاده از مواد منفجره شکسته شده و سپس این سنگها به کارخانه سنگ شکن حمل میشود. در کارخانه سنگ شکن این سنگها در یک یا چند مرحله بکمک سنگ شکنها شکسته میشوند تا دانهبندیهای لازم بدست آید.
شکستن سنگها معمولاً در دو، سه و یا در چهار مرحله انجام میشود. مرحله اول شکستن سنگها بکمک سنگشکنهای اولیه که معمولاً از نوع فکی، چکشی، و یا دوار هستند انجام میشود. مصالح شکسته شده با استفاده از سرندهای لرزنده سرند شده و قسمت درشت دانهتر با استفاده از سنگ شکنهای ثانوی که معمولاً از نوع چکشی، استوانهای، و یا مخروطی هستند به مصالح با دانههای کوچکتر تبدیل میشود. برای شکستن و خردکردن بیشتر مصالح سنگی از آسیابهای میلهدار، گوی دار و یا سنگ شکن استوانه ای استفاده میشود.
نحوه انتخاب نوع و تعداد سنگشکنها و مراحل شکستن سنگها بستگی به عوامل زیاد داشته و از آنجا که این مطلب موضوع درس روشهای اجرای ساختمان است از ذکر آن در اینجا خودداری میشود.
مصالح سنگی شکسته شده دارای قابلیت باربری و استقامت بیشتری نسبت به مصالح گردگوشه (رودخانه ای) است زیرا دانه های اینگونه مصالح دارای لبههای تیز و سطحی زبر بوده و بهتر در یکدیگر قفل و بست میشود. مصالح شکسته شده از مصالح رودخانهای یا گردگوشه گرانتر است و از این نظر در مواردی که بهرد و نوع مصالح دسترسی باشد، باید در انتخاب آنها عوامل اقتصادی در نظر گرفته شود. در مواردی که استفاده از مصالح رودخانهای تنها راه حل است، باید بمنظور افزایش استقامت و ظرفیت باربری بیشتر مصالح سنگی را شکسته و سپس مورد استفاده قرار داد.
امروزه علاوه بر مصالح سنگی طبیعی استفاده از مصالح سنگی مصنوعی نیز در اغلب ممالک صنعتی دنیا متداول گشته است. این مصالح معمولاً بطور غیرمستقیم و بصورت تفاله کارخانه هائی نظیر کارخانه آهنگدازی بدست میآید. این مصالح که به اسلگ موسوم است سیلیسی بوده و بعلت داشتن وزن مخصوص کمتری از وزن مخصوص آهن در بالای کوره آهن گدازی جمع شده که آنرا بسادگی از آهن مذاب جدا میکنند. این مواد را معمولاً در اثر سرد کردن ناگهانی که بکمک پاشیدن آب بروی مواد مذاب صورت میگیرد خرد کرده و از آن در راهسازی استفاده میکنند.
مصالح سنگی که برای ساختن انواع آسفالت بکار میرود باید دارای مشخصات ویژهای باشد. مشخصات مورد نظر عبارتند از: دانهبندی، سختی، دوام، تمیزی، شکل دانهها و کیفیت سطح دانهها.
دانه بندی
دانه بندی مصالح سنگی یکی از مهمترین عواملی است که بر روی استقامت و ظرفیت باربری آسفالت تاثیر میگذارد. دانهبندی مصالح سنگی با انجام آزمایش دانه بندی و رسم منحنی دانه بندی مشخص میشود. دانه بندی مصالح سنگی معمولاً با استفاده از الکهای با اندازههای 62.5، 50، 37.5، 25، 19،؟ 15.5، 12.5 و 9.5 میلی متر و الکهای با سوراخهای مربع شکل با شمارههای 4، 8، 16، 30، 50، 100، 200 انجام میشود. شماره یک الک مشخص کننده تعداد سوراخهای آن در هر 2.5 سانتیمتر (1 اینچ) است.
دانهبندی مناسیب مصالح سنگی آسفالت با توجه به عوامل متعددی از قبیل: نوع روسازی، نوع و محل قرارگرفتن لایه مورد نظر در سیستم روسازی، ضخامت لایه آسفالتی و اندازه بزرگترین دانه انتخاب میشود. حدود دانهبندیهای مناسب در هر مورد توسط آئین نامههای فنی مشخص میشوند که معمولاً بصورت دو منحنی حدی هستند که منحنی دانهبندی مصالح سنگی باید بین این دو منحنی حدی و حتی الامکان در وسط و بموازات آنها قرارگیرد.
آسفالت سطحی
آسفالت سطحی یک لایه نازک و کم خرج رویه اسفالتی است که معمولا برای راههای اصلی و فرعی که میزان آمد و شد آنها زیاد نباشد (کمتر از 300 وسیله نقلیه سنگین در روز) بکار می رود. ضخامت لایه آسفالت سطحی معمولا کم است و در نتیجه کمک قابل ملاحظه ای به افزایش ظرفیت باربری سیستم روسازی نمی کند. بنابراین رویه آسفالت سحطی باید بر روی سطح آماده شده راهی که دارای قابلیت باربری کافی است ساخته شود. رویه آسفالت سطحی ممکن است دریک لایه و یا بیشتر ساخته شود. هریک از لایه های آسفالت سطحی به این ترتیب ساخته می شود که ابتدا قیر لازم به مقدار کافی بر روی سطح آماده شده راه پخش شده و سپس بر روی آن به میزان لازم مصالح سنگی پخش شده و با غلتک زدن کوبیده می شود تا حدود دو سوم قطر دانه ها در قیر فرو برود. هرگاه لازم باشد که رویه اسفالت سطحی در چند لایه ساخته شود مصالح سنگی درشت دانه تر در لایه های زیرین و مصالح سنگی ریز دانه تر در لایه های بالایی به کار می رود تا لایه ها در یکدیگر قفل و بست شده و سطح نهایی به دست آمده دارای خلل و فرج کمتری باشد. آسفالت های سطحی با ضخامت کم به منظور محافظت لایه های روسازی در برابر عوامل جوی و بارهای وارد و همچنین به منظور جلوگیری از گرد و غبار ناشی از حرکت وسائل نقلیه به کار می رود. آسفالت های سطحی چند لایه ای در صورتی که ضخامت کل لایه اسفالت سطحی قابل توجه باشد علاوه بر دارا بودن مزایای آسفالت های سطحی نازک می توانند به قدرت باربری سیستم روسازی نیز بیافزایند.
مصالح سنگی
مصالح سنگی آسفالت سطحی باید از سنگ یا شن شکسته تهیه شده و باید دانه های آن تمیز و سخت و بادوام باشد. برای تعیین میزان شکستگی، تمیزی، سختی و دوام مصالح به ترتیب از ازمایشات تعیین درصد شکستگی، هم ارز ماسه، سایش لوس آنجلس و دوام استفاده می شود. دانه های مصالح سنگی آسفالت سطحی باید حتی الامکان یک اندازه باشد تا سطحی که فقط با یک لایه از دانه ها پوشیده می شود سطح یکنواختی باشد. اگر اختلاف اندازه دانه های مصالح سنگی زیاد باشد، دانه های کوچکتر کاملا در لایه اندود قیر آسفالت سطحی فرو رفته و دانه های بزرگتر به سبب نداشتن قفل و بست کافی در اثر نیروی رانشی که در اثر حرکت چرخهای وسائل نقلیه تندرو به انها وارد می شود از سطح راه کنده میشوند.
مشخصات فروشنده
نام و نام خانوادگی : علیرضا خشاوه پور
شماره تماس : 09357717947 - 05137573265
ایمیل :info@cero.ir
سایت :cero.ir