پایان نامه ترمزها - پایان نامه ترمزها
پایان نامه ترمزها
مقدمه و تاریخچه :
امروزه در صنعت اتومبیل سازی حفظ ایمنی سرنشینان خودرو فوق العاده مورد توجه قرار گرفته است . با توجه به اینکه سیستم ترمز مهمترین بخش ایمنی خودرو محسوب می گردد ، در چند ساله اخیر پیشرفتهای زیادی در این زمینه انجام گرفته است . جدیدترین این پیشرفتها پیدایش سیستم ترمز ضد قفل ABS می باشد . در این پروژه هدف آن است که این نسل از ترمزها مورد بررسی قرار گیرد تا ان شاءالله زمینه ای برای ورود این تکنولوژی به ایران فراهم شود . این ترمزها به سبب پیچیدگی مکانیزمشان هنوز مورد توجه طراحان داخلی قرار نگرفته است که یکی از دلایل آن عدم اطلاعات کافی و عدم آشنائی با این سیستم می باشد . امید است این پروژه مقدمه ای برای قدمهای بعدی در راه ساخت و طراحی این تکنولوژی در ایران باشد . (ان شاءالله)
در این پروژه ابتدا تاریخچه ای از پیدایش ترمزها ارائه خواهد شد . در فصل دوم به بررسی سیستم ترمز معمولی شامل کاسه ای و دیسکی و سایر اجزای جانبی آن می پردازیم .
در سال 1911 ، اتومبیلی با ترمزهای هیدرولیکی برای چهارچرخ به نمایش گذاشته شد . اما در آن تردیدهائی وجود داشت بنابراین بصورت ابداعی باقی ماند . چندی بعد شخصی بنام M-Loughead سیستمی عملی اختراع کرد که در سال 1917 به ثبت رسید .
در کشور انگلستان در سال 1924 ، ابتدا ترمز لاک هید هیدرولیک در ماشینهای «بین»(Bean) بکار برده شد .
در سال 1924 ترمزهای مکانیکی از چرخهای جلو برداشته شد و در 1925 نیز از چرخهای عقب حذف شد و جای خود را به ترمزهای هیدرولیک واگذار کرد.
ترمزهای اتومبیل
این فصل کاربرد و عملکرد انواع ترمزهای مورد استفاده در اتومبیل را تشریح می کند . از آنجائی که اکثریت ترمزهای امروزی بوسیلة هیدرولیک بکار می افتد ، در این فصل کاربرد ترمزهای هیدرولیکی و ساختمان آنها شرح داده شده است . دو نوع ترمز هیدرولیکی وجود دارد : دیسکی و کاسه ای . در نوع کاسه ای ، کفشکهای ترمز به سطح داخلی کاسه ترمز می چسبند و در ترمز نوع دیسکی ، لقمه های مسطح ترمز یا کفشکها به دیسک مسطح می چسبند .
کاربرد و انواع ترمزها:
ترمزها حرکت اتومبیل را کند و یا متوقف می سازند . ترمزها ممکن است توسط سیستمهای مکانیکی ، هیدرولیکی ، فشار هوا و یا وسائل الکتریکی بکار انداخته شوند. وقتی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد ، کفشکهای ترمز یا لقمه ها بطرف کاسه ترمز یا دیسک ترمز حرکت می کنند .
ترمزهای کاسه ای (shoe brake)
ترمز کاسه ای دو کفشک دارد که روی یک صفحه ثابت پشت نصب می شوند این کفشکها در داخل یک کاسه از جنس چدن با مشخصات زیر
و منحنی 173-241mpa σall و سختی برینل G200,G3500a,G3500c 170-255 و یا از جنس آلیاژهای آلومینیوم ، آلومینیوم و سوپر آلیاژ (عنصر پایه کادمیوم ساخته می شوند S استاندارد تولید و حرارت مجاز بعداً در جداول مربوطه بطور مفصل بحث شده است .
کاسه ترمز باید کاملاً بالانس باشد در غیر اینصورت به یاتاقهای محور چرخ آسیب وارد می کند و همچنین تحمل ضربات و تغییرات دما مقاوم باشد و ارتعاشات را میرا کند . بهرحال نحوه عملکرد بدین صورت است که کفشکها بطرف قسمت داخلی کاسه ترمز که متصل به چرخ بوده و به همراه آن می چرخد فشار داده می شود و اصطکاک ما بین لنت کفشک و صفحه داخلی کاسه ترمز باعث کندی حرکت و در نتیجه توقف وسیله نقلیه می گردد .
اجزای مورد نیاز جهت تولید هوای فشرده :
برای تولید هوای فشرده احتیاج به کمپرسور ( تراکم کننده ) داریم که با توجه به مقدار مورد نیاز و لزوم هوا را متراکم نموده و در مخزن ذخیره نموده و توسط لوله هایی به سیستم ترمز منتقل گردد .
سیستمهای مضاعف از قبیل سیستم های رطوبت گیر ، فیلترهای تصفیه هوا ، مکانیزم اعلام دهنده و هشدار دهنده ، فشار سنج ها ، گیج های تنظیم فشار و کنترل ، سوپاپهای کنترل فشار و خروج دهنده به سیستم بر اساس دلخواه اپراتور ، سیلندر و پیستون مبدل انرژی فشار باد به انرژی مکانیکی …
بزرگی مخزن هوای فشرده کمپرسور :
بسته به پارامترهای مقدار تولید کمپرسور ، مقدار مصرف ، شبکه لوله کشی ، نوع تنظیم کننده کمپرسور و حد مجاز اختلاف فشار دارد و براحتی می توان با استفاده از دیاگرام 24 برای همه انواع کمپرسور محاسبه نمود .
ویژگی های ABS
در حالتهای بحرانی که راننده با عواملی مانند سطح جاده مرطوب و لغزنده ، رسیدن به یک مانع غیر قابل انتظار و مرتکب شدن اشتباه توسط رانندگان دیگر و افراد عابر مواجه می شود ، این عوامل باعث ترمز زود هنگام خواهد شد و ممکن است خساراتی را به اتومبیل وارد سازد از جمله اینکه از جاده منحرف می شود . در این موارد بحرانی است که نقش ABS روشن می شود .
ـ ABS باید با تأکید دقیق روی سلامتی ، با توجه به حساسیت ترمز در سر پیچ باید قادر باشد با توجه به وضعیت جاده ،( از قبیل جاده های خشک با اصطکاک بالا یا سطوح یخی ) عکس العمل فرمان اتومبیل را حفظ نماید تا اتومبیل منحرف نشود .
ـABS باید از ضریب اصطکاک بین تایر و سطح جاده حداکثر بهره برداری را بنماید ، تا اثر بهینه داشته باشد . بشرط آنکه ثبات اتومبیل و فرماندهی آن به مسافت ترمزی مینیمم ، تقدم داشته باشد .
این احتیاجات باید بدون توجه به اینکه آیا راننده تمام قدرت خود را برای ترمزگیری بکار برده است و یا اینکه فشار پدال ترمز را بتدریج زیاد می کند تا چرخها قفل شود ، برآورده شود .
ـ سیستم کنترل ترمز باید همواره در حال عملکرد بهینه باقی بماند و در تمام محدوده های اتومبیل باید مؤثر باشد .
مشخصات فروشنده
نام و نام خانوادگی : علیرضا خشاوه پور
شماره تماس : 09357717947 - 05137573265
ایمیل :info@cero.ir
سایت :cero.ir