فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

پایان نامه بررسی ابزار و عوامل افزایش انگیزه خبرنگاران در خبرگزاری ها در 134 صفحه ورد قابل ویرایش

پژوهش بررسی ابزار و عوامل افزایش انگیزه خبرنگاران در خبرگزاری ها
پژوهش بررسی ابزار و عوامل افزایش انگیزه خبرنگاران در خبرگزاری ها - پایان نامه بررسی ابزار و عوامل افزایش انگیزه خبرنگاران در خبرگزاری ها در 134 صفحه ورد قابل ویرایش



پژوهش بررسی ابزار و عوامل افزایش انگیزه خبرنگاران در خبرگزاری ها در 134 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مطالب فصل اول 1) مقدمه 2) طرح مسأله و تعریف موضوع 3) بیان ضرورت و اهمیت موضوع 4) تشریح فرایند تاریخی موضوع 5) اهداف تحقیق فصل دوم خبرگزاری امتیازات یا ویژگیهای خبرگزاری جایگاه خبرگزاری در میان وسایل ارتباط جمعی تاریخچه خبرگزاری در جهان و ایران خبرگزاری فرانسه (AFP) خبرگزاری رویترز تحولات مدرن خبرگزاری رویتر در حال حاضر مسئله استقلال رویترز خبرگزاری آسوشیتدپرس مشخصات فعلی آسوشیتدپرس خبرگزاری یونایتدپرس تاریخچه خبرگزاری در ایران مناطق خبری خارج ایرنا آرشیو عکس ایرنا خبرگزاری فارس انگیزش و اهمیت آن ماهیت انگیزش اهمیت انگیزش فصل سوم روش شناسی -هدف کلی -روش تحقیق -تکنیک تحقیق -جامعه آماری -روش نمونه گیری -روش جمع آوری اطلاعات سؤال های تحقیق -سؤال های اصلی: -سؤال های فرعی: -تعاریف مهم‌ترین متغیرهای به کار رفته در سؤال های تحقیق مدیریت مشارکتی نوع سیستم ارتقاء شغل جایگاه اجتماعی شغل خبرنگاری احساس امنیت شغلی رضایت از محتوای کار خبری مشارکت در تصمیم گیری های خبری بازتاب اخبار تولیدی نظارت کامل مدیران بر امور تحت مدیریتشان احساس موفق بودن در کار احساس توانایی و قدرت لازم برای انجام کار 1) مقدمه خبرگزاری ها مبنع تغذیه مطبوعات و در سال های اخیر، خود در حال فراگیرشدن به مثابه یک رسانه جمعی هستند. در کشور ما علی رغم این که اینترنت همپای کشورهای غربی در میان مردم نفوذ پیدا نکرده، اما به هر روی روز به روز شاهد گسترش این وسیلة ارتباطی در میان اقشار مختلف مردم هستیم که با توجه به سرعت این نفوذ می توان تصور کرد که در آینده ای نزدیک – که بیش از چند سال نخواهد بود – اینترنت، گسترشی در حدود یک رسانه همگانی پیدا کند و به تبع این مساله، خبرگزاری ها نیز به رسانه ای تبدیل شوند که مردم، برای دسترسی به اخبار روز، مستقیماً به آنها مراجعه کنند. علاوه بر این در سال های اخیر و پس از تأسیس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به عنوان دومین خبرگزاری ایران پس از حدود 60 سال، شاهد تأسیس آژانس های خبری متعددی بوده ایم که هرکدام شامل مجموعة بزرگی از عوامل انسانی، ازجمله خبرنگاران هستند. مجموعة این عوامل، به علاوة اهمیت و رسالت رسانه ها در یک جامعه متمدن، لزوم توجه به خبرنگاران خبرگزاری ها به عنوان ارکان اصلی جمع آوری و ارسال اخبار را خاطرنشان می کند. این توجه را می توان شناخت و فراهم کردن ابزارهای انگیزش خبرنگاران برای انجام کار بهتر دانست. به طور کلی، انگیزش را می توان به عنوان نیروی محرک فعالیت های انسانی و عامل جهت دهندة آن تعریف کرد. عوامل انگیزشی عموماً به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم می شوند که در مورد موضوع این تحقیق، مهم ترین این ابزارها و عوامل در اختیار مدیران خبرگزاری هاست، چه در مواردی که به ابزارهای انگیزشی مادی مربوط می شود و چه ابزارهای انگیزشی معنوی. در واقع توجه به این که چه عوامل و ابزارهایی می تواند باعث ترغیب و انگیزش خبرنگاران برای صرف وقت، انرژی و دقت بیشتر و درنتیجه، ارائه اخبار با کیفیت بالاتر شود بیش از همه می تواند مورد توجه مدیران خبرگزاری ها واقع شود تا با شناخت نیازهای خبرنگاران خود، زمینة پیشرفت خبرگزاری متبوعشان را فراهم کنند و از سوی دیگر تا حدی امنیت مادی و روانی قشری را فراهم کنند که از کمترین امنیت شغلی در جامعة ما بهره مند است. 2) طرح مسأله و تعریف موضوع پاسخ به این سوال که «چه ابزارها و عواملی باعث انگیزش خبرنگاران خبرگزاری ها برای فعالیت بهتر و درنتیجه، ارائه اخبار صحیح تر و دقیق تر و به یک معنا، ارتقاء کیفی اخبار می شود» مسأله اصلی این تحقیق است. برای پاسخ به این سؤال، چهار خبرگزاری کشور بر اساس اولویت تاریخ تأسیس انتخاب شده اند. خبرگزاری، یک سازمان خبری است که وظیفه و مأموریت آن، جستجو، تحقیق، جمع آوری و تنظیم اطلاعات و پیام هایی است که ضرورتاً باید آنها را در مرکزی انباشت نماید و سپس این اخبار را به مشتریان خود (روزنامه ها، رادیوها، تلویزیون ها، مراکز اقتصادی و سیاسی و ...) ارسال کند. (ژان لویی، سروان شرایبر، «نیروی پیام»، (تهران، سروش1371) این تعریف را می توان این گونه تکمیل کرد که امروزه آحاد مردم نیز به مشتریان خبرگزاری ها افزوده شده اند و در واقع این، تنها رسانه ها نیستند که به عنوان واسطه، اخبار خبرگزاری‌ها را به مردم می رسانند بلکه بسیاری از مردم از طریق شبکة اینترنت به طور مستقیم از اخبار خبرگزاری ها استفاده می کنند و بنابراین حیطة مشتریان خبرگزاری ها بسیار گسترده تر شده و روز به روز نیز در حال گسترش است. با توجه به این موارد، اخبار ارسالی برروی خروجی خبرگزاری ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و از آنجا که عوامل اصلی تامین کننده این اخبار، خبرنگاران هستند، به نظر می رسد تامین ابزارها و عوامل انگیزشی برای آنها جهت ارائه ی اخباری با کیفیت بالا از مهمترین مواردی است که باید مورد توجه مدیران خبرزگزاری ها قرار بگیرد، چرا که تأمین این ابزارها عمدتاً بر عهده و در حیطة اختیارات آنهاست. این تحقیق قصد دارد علاوه بر شناسایی ابزارهای انگیزشی خبرنگاران از دیدگاه خود آنها، وجود یا عدم وجود این ابزارها در خبرگزاری های مورد بررسی و میزان رضایت خبرنگاران این ابزارها را نیز مورد توجه قرار دهد. 3) بیان ضرورت و اهمیت موضوع در دنیای امروز نقش وسایل ارتباط جمعی در همة شؤون زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی فردی غیرقابل انکار است. در تمامی متون علم ارتباطات معمولاً از چهار وسیله ی مطبوعات، رادیو، تلویزیون و سینما به عنوان وسایل ارتباط جمعی نام برده می شود که در دهه های اخیر با توجه به کاهش شدید نقش خبری سینما، سه وسیله ی مطبوعات، رادیو و تلویزیون را می توان وسایل ارتباط جمعی اصلی دانست. در این میان نامی از خبرگزاری به عنوان یک وسیلة ارتباطی برده نمی شود. در این تحقیق سعی شده است بر اساس دلایل مستند ثابت شود که خبرگزاری به عنوان منبع تغذیه ی دیگر رسانه ها، خود یک وسیلة ارتباط جمعی است که در فصل های بعد در این مورد توضیحات کاملی داده شده است. اما آن چه در این بحث قابل طرح است این که اگر خبرگزاری را یک سازمان خبری بدانیم که وظیفه اش جمع آوری و ارسال اخبار است و به عنوان یک وسیلة ارتباط جمعی نقش مؤثری در جامعه ایفا می کند، شاید بتوان مهم ترین رکن این رسانه را خبرنگاران دانست، کسانی که از ابتدایی ترین مرحله تا نهایی ترین آن – به جز ارسال اخبار روی سایت – در جریان این روند، تأثیر گذارند. خبرنگاری از جمله مشاغل سخت دنیا تعریف شده است و از این رو شاید بتوان گفت خبرنگار، نسبت به شاغلین حرفه های دیگر به عوامل برانگیزاننده ی بیشتری برای فعالیت خود همان تهیة اخبار است، احتیاج دارد؛ عواملی که هم از جنبه ی درونی و معنوی و هم از نظر بیرونی و مادی قابل بررسی است. از این رو این که خبرنگاران، چه عوامل و ابزارهایی را باعث پیشرفت در کارشان، یعنی ارتقاء کیفی اخبار می دانند و این که این ابزارها تا چه میزان در خبرگزاری های مورد بررسی - به عنوان نمونه ای از خبرگزاریهای موجود در کشور – وجود دارد دو مقوله ای که اهمیتشان با توجه به مباحث مطرح شده، روشن است، با این تأکید که بیشترین کاربرد شناخت این مسأله، برای مدیران خبرگزاری هاست. 4) تشریح فرایند تاریخی موضوع آن چه تا به حال در مورد مبحث انگیزش در زمینه ارتباطات مطرح شده بیشتر مربوط به مخاطبان وسایل ارتباط جمعی بوده است؛ و بررسی ابزارهایی که می تواند باعث انگیزش خبرنگاران برای ارائه اخبار با کیفیت هرچه بیشتر شود، تا به حال مورد توجه قرار نگرفته است. با توجه به آن چه در قسمت ضرورت و اهمیت موضوع بیان شد، به نظر می رسد بررسی و تأمین نیازهای انگیزشی خبرنگاران، برای ارتقاء کیفی اخبار و درنتیجه، بالا رفتن کیفیت اخبار به طور کلی از اهمیت بسیاری برخوردار است. در مورد موضوع این تحقیق، در بررسی هایی که نگارنده انجام داده است، با وجود تعدادی تحقیق در مورد خبرگزاری ها، به عنوانی که ارتباطی با موضوع این تحقیق داشته باشد برخورد نکرده است. 5) اهداف تحقیق خبرنگاران، اصلی ترین ارکان تهیه خبر هستند که شناختن و تأمین ابزارهایی که انگیزش آنها را در جهت ارتقاء کیفیت اخبار بیشتر کند، می تواند بر روند اطلاع رسانی که یکی از پایه های توسعة هر کشوری است، تأثیر بسزایی داشته باشد. هدف از این تحقیق، از سویی شناختن ابزارهایی است که از نظر خود خبرنگاران برایشان انگیزه ایجاد می کند که کیفیت کار و در واقع میفیت اخبارشان بالا رود، و از سوی دیگر آشنا کردن دست اندرکاران، بخصوص مدیران خبرگزاری ها با عوامل و موانع پیشرفت خبرگزاری متبوعشان در امر اطلاع رسانی است. از دیگر اهداف این تحقیق می توان به موارد زیر اشاره کرد: -شناخت میزان رضایت خبرنگاران از حرفة خود. -شناخت میزان رضایت خبرنگاران از محیط کاری، روش های مدیریتی، درآمد و امکانات رفاهی خود. -میزان وجود ابزارهای انگیزشی در هرکدام از خبرگزاری‌های مورد بررسی. -مقایسه خبرگزاری ها از لحاظ دارا بودن بیشترین و کمترین ابزارهای انگیزشی برای خبرنگاران. خبرگزاری خبرگزاری، یک سازمان خبری- مطبوعاتی است که وظیفه و مأموریت آن، حستجو، تحقیق، جمع آوری و تنظیم اطّلاعات و پیامهایی است که ضرورتاً باید آنها را در مرکزی انباشت نماید و سپس این اخبار را به مشتریان خود (روزنامه ها، رادیوها و تلویزیونها، مراکز اقتصادی، سیاسی، سفارتخانه ها و ...) ارسال کند. امتیازات یا ویژگیهای خبرگزاری 1- سرعت عمل: یک خبرگزاری باید در وضع و شرایطی باشد که بلافاصله از وقوع هر رویدادی، در هر جا و هر وقت، اطلاع حاصل کند و خبر آن را بدون تأخیر به کلیه مشترکان خود برساند. همه کارهای کلیه کارکنان خبرگزاری بر اصل سرعت استوار است، چون فقط با رعایت این اصل می توان از هدر رفتن فرصتها جلوگیری کرد. بنابراین خرگزاری ماهیتاً سازمانی است که باید اخبار و گزارشهای خبری را در اسرع وقت و سریعترین زمان ممکن به دیگر رسانه های خبری برساند و به همین دلیل سرعت انتقال اخبار و گزارشها در یک خبرگزاری از اهمیتی ویژه برخوردار است. یک خبرگزاری باید در رقابت با دیگر خبرگزاریها بتواند با سرعت بیشتری اخبار را روی تلکس خود ارسال کند، چرا که روزنامه ها که از مهمترین مشترکان خبرگزاریها محسوب می شوند، معمولاً اخبار را از خبرگزاری ای دریافت می کنند که اخبار را سریعتر ارسال می کند. گاه حتی یک دقیقه پیشی گرفتن بر رقیبان، در جهت فرستادن یک خبر مهم، می تواند برای یک خبرگزاری پیروزی مهم و سرنوشت سازی شمرده شود. از سوی دیگر یک خبرگزاری باید محدودیتهای زمانی روزنامه ها را در نظر بگیرد که با توجه به این محدودیتها، نقش سرعت در نحوه عمل یک خبرگزاری از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد شد. این امر خصوصاً در کشورهایی که در آن بیش از یک خبرگزاری (که معمولاً دولتی است)، فعالیت می کنند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای مثال در ایران روزنامه ها که یکی از مهمترین وسیله های اشاعه اخبار خبرگزاری محسوب می شوند، معمولاً صفحات اصلی خود را به ترتیب اولویت و نسبت این که روزنامه صبح چاپ شود یا بعدازظهر می بندند، به این ترتیب اگر روزنامه ای صفحه اول و دوم خود را ساعت هفت بعدازظهر ببندد، اخباری که پس از این ساعت روی تلکس خبرگزاریها قرار می گیرد چندان مورد توجه روزنامه ها قرار نخواهد گرفت، مگر این که خبر از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد که در این صورت روزنامه ها با قبول مشکل صفحه بندی مجدد و جایگزینی یک خبر به جای خبر دیگر برحسب ارزش خبری بیشتر، این خبر را مورد استفاده قرار می دهند. به این ترتیب یک خبرگزاری باید بتواند اخبار مهم روز را در سریعترین زمان ممکن و قبل از این که کار انتخاب اخبار و صفحه بندی در روزنامه به پایان برسد بر روی تلکس مطبوعاتی خود ارسال کنند. البته همانطور که در تعریف خبرگزاری عنوان شد، خبرگزاریها غیر از روزنامه ها و رادیو و تلویزیون، مشترکان دیگری هم دارند، امّا حتی همان مشترکان نیز، رسانه ای را ترجیح می دهند که آنها با سرعت بیشتری از اخبار مطلّع سازد. 2- وابستگی رادیو، تلویزیون و مطبوعات به خبرگزاری‌ها: غیر از خبرگزاری، هیچ یک از وسایل ارتباط جمعی قادر نیستند به تنهایی شبکه اطّلاعاتی وسیعی را در سطح جهان برای انجام کارهای خود تأسیس کنند. مهمترین مانع این کار نیز هزینه سرسام آور تأمین چنین شبکه هایی است. خبرگزاریها معمولاً از لحاظ سازمانی بزرگتر و گسترده تر از روزنامه ها و گاه حتی رادیوها و تلویزیونها هستند. خبرگزاری باید بتواند با اتکا به نیروی انسانی و امکانات زیادی که فراهم می کند، دیگر وسایل ارتباط جمعی را تحت پوشش خبری قرار دهد. لحاظ کردن این نکته که خبرگزاری مهمترین تغذیه کننده خبری رسانه های ارتباط جمعی است و این که روزنامه ها و رادیو و تلویزیونها معمولاً برای بسیاری از اخبار از تهیه گزارش ویژه، خودداری می کنند و به اخبار خبرگزاریها در آن مورد اعتماد بسنده می کنند، بر اهمیت فعالیت خبرگزاریها می افزاید. 3- عینیت کامل و دقیق اخبار: عینیت از اصول اولیه خبری است، البته رعایت این اصول از جانب کلیه مطبوعات و رسانه های دیگر نیز ضروری است، امّا در کار خبرگزاریها از اولویت بیشتری برخوردار است. به این ترتیب که هرگونه عملکرد ضعیف یا منفی در کار خبرگزاری به طور مستقیم بر روی عملکرد دیگر رسانه های ارتباط جمعی تأثیر می گذارد و در پی آن تأثیر منفی بیشتری نیز بر جامعه خواهد گذارد. برای مثال، اگر یک خبر اشتباه و مغرضانه در یک روزنامه چاپ شود، تنها مخاطبان آن روزنامه در معرض آن قرار می گیرند، ضمن این که مخاطبان آن روزنامه می توانند با رجوع به دیگر روزنامه ها و منابع خبری اطلاعات خود را در مورد خبر نادرست روزنامه های مورد نظر اصلاح کنند. علاوه بر این مخاطبان یک روزنامه، خصوصاً در کشورهایی چون کشور ما، در بهترین شرایط بسیار کمتر از مخاطبان از مخاطبان مجموع دیگر وسایل ارتباط جمعی است. امّا اگر یک خبر نادرست بر روی تلکس خبرگزاری قرار بگیرد، درج این خبر در روزنامه ها و نشریات مختلف و پخش از طریق رادیو و تلویزیون، تمام کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد. جبران این اشتباه بسیار مشکلتر از جبران چاپ یک خبر نادرست در روزنامه است و حتی ممکن است عواقب بسیار وخیمی به ویژه در حوزه مسایل سیاسی دربر داشته باشد. به این ترتیب عمل یک خبرگزاری در حوزه اطّلاع رسانی از حساسیت بیشتری نسبت به دیگر رسانه ها برخوردار است که این حساسیت به ویژه بر روی کار خبرنگاران شاغل در خبرگزاری تأثیر بیشتری می گذارد. به عبارت دیگر توقع و انتظاری که مردم جهان از یک خبرنگار معمولی روزنامه دارند، در مورد خبرنگاران و دبیران و سردبیران خبرگزاریها به اوج می رسد. 4- کامل بودن سرویسهای خبرگزاری: سرویسهای خبرگزاری باید از هر جهت کامل باشد. بدیهی است برای هیچ روزنامه ای این امکان وجود ندارد که کلیه خبرهای یک خبرگزاری را که معمولاً بدون عنوان و عکس است و روزانه به چند صد صفحه بزرگ بالغ می شود، در صفحات خود درج کند، امّا در عین حال نادیده گرفتن این اخبار را نیز، نوعی نادیده انگاشتن خواسته های عده ای از خوانندگان است، چون در هر صورت در میان هزاران و میلیونها خواننده هر روزنامه، اشخاصی هم هستند که به تعدادی از همان خبرها علاقه مندند. در هر روزنامه ای، هر روز تعداد زیادی از اخبار خبرگزاریها را دور می ریزند، مختصر می کنند یا از خبر یک صفحه ای فقط یکی دو سطر را به کار می برند. امّا کار دور ریختن یا خلاصه کردن در همه روزنامه ها یکسان نیست چه بسا خبری که از طرف دبیران یک روزنامه به سبد کاغذهای باطله فرستاده می شود، نیم ستون روزنامه دیگری را اشغال کند اما در هر حال وظیفه خبرگزاری است که در هر یک از سرویسهای خود کلیه خبرهایی را که ممکن است فقط برای اقلیت بسیار ناچیزی از مشترکانش جالب باشد، مخابره کند. مناطق خبری خارج ایرنا مناطق خبری ایرنا در خارج از کشور، شامل منطقه خاورمیانه و آفریقا با مرکزیت بیروت، منطقه اروپا و امریکا به مرکزیت لندن، آسیا و اقیانوسیه به مرکزیت کوالالامپور و دفتر ارشد هند که پوشش خبری آسیای میانه و شبه قاره را بر عهده دارد، می شود. خبرهای تهیه شده در 30 دفتر خارجی ایرنا و اخبار رابطین و خبرنگاران آزاد ایرنا در سراسر جهان را به طور مستقیم بر روی خروجیها ارسال می کنند. همکاری با خبرگزاریهای خارجی و منطقه ای ایرنا در راستای مبادله خبر و عکس با خبرگزاریهای خارجی و منطقه ای، همکاری به صورت قراردادهای انحصاری پایاپای و فروش خبر و عکس صورت می گیرد که عمر این همکاریها با برخی خبرگزایها به دهها سال می رسد. این قراردادها که قبل از انقلاب فقط با خبرگزاریها غربی بود، بعد از انقلاب، خبرگزاریهای آسیایی و منطقه را نیز شامل می شد. ایرنا در زمان حاضر در مجامع بین المللی همچون خبرگزاری بین المللی (IINA)، سازمان خبرگزاریهای آسیا و اقیانوس آرام (OANA)، خبرگزاریهای غیرمتعهد (NANAP)، خبرگزاری اوپک (OPECNA)، اتحادیه خبرگزاریهای دریای خزر (ACSNA) و خبرگزاری اکونا (ECONA) عضویت دارد و ریاست دوره ای چندین اجلاس مجامع بین المللی را برعهده داشته و دارد. ایرنا هم اکنون با بیش از 70 خبرگزاری جهان برای مبادله مستقیم اخبار قراردادهای دو جانبه یا چند جانبه دارد. آرشیو عکس ایرنا آرشیو عکس ایرنا که بیش از 40 سال از تأسیس آن می گذرد در حال حاضر یکی از غنیترین مجموعه های عکس کشور است و بیش از 3 میلیون عکس با موضوعهای مختلف را در خود جای داده است. خط مشیهای خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران حفظ و حراست از منافع ملی جمهوری اسلامی ایران مهمترین وظیفه ای است که برای خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران تعریف شده است. در راستای رسیدن به این هدف 10 اصل مشخص به عنوان خط مشیهای اساسی ایرنا تعریف شده است: 1- تولید و توزیع انبوه و گسترده اخبار با هدف دستیابی به منافع و اهداف جمهوری اسلامی ایران 2- گسترش فرهنگ اسلامی تا حد امکان و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان انقلاب اسلامی 3- گسترش فعالیتها به منظور دستیابی و پخش اخبار در خارج و داخل کشور 4- پخش اخبار جهان اسلام به طور کلی 5- تولید اخبار برای روزنامه ها و سایر نشریات دوره ای داخل کشور 6- آماده سازی زمینه و رقابت با خبرگزاریهای بزرگ بین المللی 7- تولید اخبار در بزرگترین شبکه ممکن 8- توسعه شبکه پخش اخبار تا دورترین نقاط ممکن 9- توسعه و تقویت سطح همکاریهای حرفه ای با خبرگزاریهای کشورهای مختلف و ایجاد شبکه های منطقه ای و بین المللی با همکاری آنها 10- تحقیق و پژوهش در رابطه با اخبار به ویژه در مواردی که پای منافع ملی در میان باشد آدرس اینترنتی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا): www.irna.ir ب- خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به عنوان نخستین خبرگزاری دانشجویی و دومین خبرگزاری فعال در ایران پس از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) فعالیت خود را رسماً از 16 آذر سال 78 آغاز کرد. این خبرگزاری در واقع بخشی از طرح بزرگ تأسیس مؤسسه فرهنگی خبری جهاد دانشگاهی است که امتیاز آن در تاریخ 2/4/1378 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار این نهاد قرار گرفته و به ثبت رسیده است. فکر اولیه تأسیس این خبرگزاری در اسفند ماه سال 77 از سوی سازمان دانشجویی، به عنوان یکی از سازمانهای زیرمجموعه جهاد دانشگاهی، نه به شکل یک سازمان خبری، که به صورت یک نشریه در جهت انعکاس اخبار دانشگاهی، شکل گرفت. همین فکر اولیه پس از رایزنیهای متعدد به ایده تأسیس یک خبرگزاری، با اولویت پوشش اخبار دانشگاهی تبدیل شد. در واقع فکر انعکاس اخبار دانشگاههای کشور که قرار بود از طریق نشریه ای که مجوز آن در حال حاضر با عنوان «دانشگاه امروز» صادر شده است، صورت گیرد؛ به ایده ای برای تأسیس یک سازمان خبری مادر، یعنی خبرگزاری، تغییر یافت. ایسنا، پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان مؤسسه فرهنگی خبری (در وزارت ارشاد مؤسسه ای با عنوان خبرگزاری به ثبت نمی رسد) به فاصله بیش از 6 دهه از فعالیت ایرنا در 13 آبان سال 78 فعالیت آزمایشی خود را که عمدتاً بر حول محور محک زدن قدرت مانور فنی مؤسسه می گذشت، آغاز کرد. این خبرگزاری فعالیت رسمی از روز 16 آذر همان سال همزمان با روز دانشجو آغاز نمود که تاکنون ادامه دارد. مؤسسان ایسنا انگیزه خود را از تأسیس این خبرگزاری، اطلاع رسانی صحیح، سریع و به موقع از تحولات دانشگاههای کشور به عنوان یکی از مهمترین محافل خبری یاد کرده اند. دکتر ابوالفضل فاتح، مدیرعامل خبرگزاری نیز در همان روزهای آغازین فعالیت این خبرگزاری در مصاحبه با روزنامه همشهری هدف از تأسیس ایسنا را تهیه، جمع آوری، ترجمه خبر، توزیع و انتشار محصولات خبری دانشجویی، برگزاری کنفرانسها و همایشهای خبری، ایجاد پایگاههای خبرگیری و دفاتر خبرگزاری با اولویت دانشگاهها و تأسیس مرکز تحقیقات خبری ذکر کرد. در اساسنامه این ارگان خبری نیز از تأسیس پایگاههای اطلاع رسانی، تأسیس کانونها، مجامع و انجمنهای دانشجویی چون انجمن و کانون خبرنگاران جوان، برقراری ارتباط با مراکز فرهنگی، علمی و پژوهشی مختلف در سراسر کشور، انعکاس صحیح و واقعی اخبار و نظرات دانشگاهیان، انجام فعالیتهای آماری در راستای فعالیت مؤسسه، تأسیس بانک اطلاعات و واحد انتشارات به عنوان دیگر اهداف تأسیس خبرگزاری دانشجویان ایران نام برده شده است. ایسنا هم اکنون به طور متوسط 400 تا 450 خبر در روز بر روی سایت خود ارسال می کند که در 17 سرویس توزیع می شوند. این سرویسها عبارتند از: اقتصاد و صنعت، جامعه اطلاعاتی، فناوری استراتژیک، علمی- پژوهشی، اجتماعی، بهداشت و درمان، صنفی- آموزشی، سیاسی، فقه و حقوق، مجلس، سیاسی خارجی، بین الملل، تاریخ، فرهنگ و ادب، فرهنگ هنر، ورزشی و عکس. هر کدام از سرویسها شامل سردبیر، دبیر و خبرنگار است. چارت سازمانی ایسنا شامل هیأت مدیره، مدیرعامل، معاونت خبر، معاونت اجرایی، معاونت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، معاونت فنی و معاونت پشتیبانی است و تحریریه ایسنا در حال حاضر در قالب سه اداره کل اخبار سیاسی و بین الملل، اخبار اجتماعی و اخبار اقتصادی، هنری و ورزشی در زیر مجموعه معاونت خبر قرار دارند که قرار است اداره اخبار اقتصادی، هنری و ورزشی تفکیک شده و هر کدام زیر نظر یک اداره کل اداره شوند. سؤال های تحقیق -سؤال های اصلی: -چه عواملی (ابزارهایی) بیشترین انگیزه را برای بالا بردن کیفیت اخبار، برای خبرنگاران ایجاد می کند؟ -آیا مناسب بودن محیط کار بر کیفیت کار خبرنگاران تأثیر دارد؟ -آیاجایگاه اجتماعی شغل خبرنگاری بر کیفیت کار خبرنگاران تأثیر دارد؟ - آیا احساس امنیت شغلی بر کیفیت کار خبرنگاران تأثیر دارد؟ -آیا مشارکت خبرنگار در تصمیم گیری های خبری بر کیفیت کار خبرنگاران تأثیر دارد؟ -آیا میزان حقوق و مزایای مادی بر کیفیت کار خبرنگاران تأثیر دارد؟ -آیا میزان و نحوة بازتاب اخبار بر کیفیت کار خبرنگاران تأثیر دارد؟ -آیا میزان امکانات و تسهیلات رفاهی ی بر کیفیت کار خبرنگاران تأثیر دارد؟ -آیا نوع سیستم ارتقاء شغل بر کیفیت کار خبرنگاران تأثیر دارد؟ -آیا رضایت از محتوای کار خبری بر کیفیت کار خبرنگاران تأثیر دارد؟ -کدام خبرگزاری، بیشترین و کدام، کمترین ابزارهای انگیزشی را برای ارتقاء کیفی کار خبرنگاران (اخبار) دارا هستند. -سؤال های فرعی: -آیا خبرنگاران خبرگزاری ها در تصمیم گیری های خبری نقش دارند؟ -خبرنگاران خبرگزاری ها تا چه حد از درآمد خود راضی هستند؟ -خبرنگاران خبرگزاری ها تا چه حد از تسهیلات و امکانات رفاهی برخوردارند؟ -کاربرد کدام نوع سیستم ارتقاء شغل در خبرگزاری‌ها بیشتر است؟ -آیا خبرنگاران از سیستم ارتقاء شغل در خبرگزاری محل کارشان رضایت دارند؟ -ازنظر خبرنگاران خبرگزاری ها، جایگاه اجتماعی شغل خبرنگاری چگونه است؟ -خبرنگاران خبرگزاری ها تا چه حد احساس امنیت شغلی می کنند؟ -آیا خبرنگاران خبرگزاری ها از محتوای کار خبری خود رضایت دارند؟ -آیا خبرنگاران از میزان و نحوه بازتاب اخبارشان رضایت دارند؟ -ازنظر خبرنگاران، مدیرانشان تا چه حد بر امور تحت مدیریتشان کنترل دارند؟ -خبرنگاران خبرگزاری ها تا چه حد خود را در کارشان موفق می دانند؟ -خبرنگاران خبرگزاری ها تا چه حد خود را دارای توانایی و قدرت لازم برای انجام این کار می دانند؟ -بیشتر خبرنگاران خبرگزاری ها در چه رده سنی هستند؟ -جنسیت غالب در میان خبرنگاران کدام است؟ -بالاترین درصد مربوط به کدام یک از مدرک تحصیلی است؟ -بالاترین درصد مربوط به چه مقدار درآمد است؟

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : علیرضا دهقان

شماره تماس : 09120592515 - 02634305707

ایمیل :iranshahrsaz@yahoo.com

سایت :urbanshop.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 134

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 91 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.