فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

مقاله مسئولیت اجتماعی شـرکتها (CSR)

مقاله مسئولیت اجتماعی شـرکتها (CSR)
مقاله مسئولیت اجتماعی شـرکتها (CSR) - مقاله مسئولیت اجتماعی شـرکتها (CSR)



سایه روشنهایی از مسئولیت پذیری
مسئولیت اجتماعی شرکتها
قسمتهایی از متن:
اشاره
در نظرسنجی هزاره درباره مسئولیت اجتماعی شرکتها که در سپتامبر سال 1999 انجام شد، آمده است، «از هر سه شهروند، دو نفر مایلند شرکتها از نقش تاریخی شان که کسب سود، پرداخت مالیات، استخدام کارکنان و تبعیت از تمام قوانین است فراتر روند. یعنی میل دارند شرکتها در تحقق هدفهای اجتماعی گسترده تر نقش بسزایی داشته باشند».
هر وجهـی از کسب و کار دارای یک بعـــد اجتماعی است. مسئولیت اجتماعی شرکتها (CORPORATE SOCIALL RESPONSIBILITY)(CSR ) یعنـی رویــــــه هـای باز و شفاف کسب و کار، یعنی روشهایی که مبتنی بر ارزشهای اخلاقی و احترام به کارکنان، جامعه و محیط زیست می باشد. مسئولیت اجتماعی شرکتها به این منظور برنامه ریزی می شود که برای جامعه به طورکلی و برای سهامداران حامل ارزش پایدار باشد. حوزه مربوط به روش یا رویه کسب و کار دربرگیرنده یکی از پویاترین و چالش پذیرترین موضوعهایی است که امروز رهبران شرکتها با آن روبرو هستند. برای مدیران امروز دیگر کافی نیست که وظایفی چون برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل را انجام دهند و خود را اثربخش بنامند بلکه پاسخگویی به نیازهای جامعه و خواست شهروندان و مشتریان داخلی و خارجی سازمانهایشان از زمره وظایف بااهمیت تـــــر آنان محسوب می شود. می توان گفت همانگونه که مدیران نحوه انجام وظایف سنتی را می آموزند، باید از چگونگی انجام چنین وظایف جدید نیز آگاه شوند زیرا شرایط امروز جهان و فضاهای جدید کسب و کار ایجاب می کند تا رهبران و مدیران سازمانها و شرکتهای بزرگ که در بازارهای جهانـــــی یا بازارهای درحال جهانی شدن نقش فعال و موثر دارند، تمام تلاش خود را متوجه ایجاد ارزش برای تمامی ذینفعان خود کنند و نوعی تعادل میان بخشهای اجتماعــــی، اقتصادی و زیست محیطی کسب و کارشان ایجاد نمایند.
به طورکلی می توان گفت مسئولیت اجتماعی شــــرکتها (CSR) به ارائه روشهایی می پردازد که سازمانها در فضاهای کسب و کار خود به آن عمل کنند و پاسخگوی توقعات جامعه، انتظارات تجاری، قانونی و اخلاقی اجتماعی آنان باشد. چرا که سازمانها مسئولیتهای بزرگـی در زمینه اجتماعی، اقتصادی و محیطی در قبال کارکنـــان، سهامداران، مشتریان، دولت، تامیـن کنندگان و تمامی ذینفعان خود برعهده دارند. ...
...
مسئولیتهای زیست محیطی
حفظ محیط زیست و حفاظت از محیط طبیعی با گسترش فناوریهای جدید، سازمانها و مراکز صنعتی را با چالشهایی مواجه کرده است. امروز آلودگی گوناگون زیست محیطی رشد فزاینده ای یافته و مسئولیتهای اجتماعی واحدهای بزرگ صنعتی و تولیدی را بسیار پیچیده ساخته است. از این رو مبحث مسئولیتهای زیست محیطی صنایع و آنچه را که به فضا و محیط اطراف واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ مربوط می شود، با آقای دکتر حجت درمیان گذاشتیم.
وی مسئولیت را جزو وظایف مدیریت تمامی واحدها دانست و افزود، تعریف مسئولیت پذیری نسبت به یک قرن پیش تغییر بزرگی کرده است. در گذشته سازمانهای تولیدکننده تنها مسئول درآمدسازی بودند و تولید، محور اصلی کارشان بود. اما از چند دهه قبل به این سمت نگاه به مسئولیتهای سازمانی تغییر کرد و تولیدکنندگان توجه بیشتری به مشتریان معطوف داشتند، پس به مرور عرضه نسبت بـــــه تقاضا افزایش یافت. امروز مصرف کنندگان چه به صورت مستقیم (داخلی) و چه غیرمستقیم (افراد جامعه) تعریف می شوند و آنچه اهمیت ویژه دارد رضایت مشتریان و سایر مصرف کنندگان است. گذشته از مسئولیتهایی که موجب رضایت مصرف کننده ازنظر کیفیت و ارائه خدمات می شود، مسئولیت بزرگتری متوجه واحدهای صنعتی و تولیدی است و آن توجه به مسایل ایمنی و مسایل زیست محیطی است که به نظر می رسد این دو بسیار مهمترند. اگرچه مساله زیباشناختی در تولید از اصول بااهمیت است، اما پرداختن به مسایلی چون حفظ محیط طبیعی که همگان از آن بهره می برند یا پرداختن به امنیت محصول در تولید، به حیات انسانها ربط پیدا می کند. در هر حال یک تولیدکننده مسئول، این گونه می اندیشد که هر محصولی که تولیــــد می شود، درنهایت روانه جامعه می شــــود و در چرخه زندگی انسانها قرار می گیرد (LIFE CYCLE) . بنابراین تولیدکنندگان نمی توانند فکر کنند که فقط مسئولیت تولید محصولات را برعهده دارند بلکه آنها تا زمانی که محصول تولیدیشان در جامعه و چرخه زندگی حضور دارد، نسبت به آن مسئول هستند. به عبارتی این مسئولیت از طراحی تا بازیافت ادامه دارد. چرا که یک محصول ممکن است نوعی آلودگی ایجاد کند یا انرژیها را بیش از حد مصرف نماید. یا حین کار موجب احتراق شود و یا آبها را آلوده سازد، بدرستی معلوم نیست که آیا تمام محصولات درنهایت به طبیعت بازمی گردند یا خیر. به همین خاطر است که تولیدکنندگان باید با مسئولیتهای اجتماعی خود درقبال مشتریان ازنظر کیفیت و تبعات حضور محصول در چرخه زندگی انسانها آشنا بوده و نسبت به رعایت مسئولیتهای خود پایبند باشند.

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : علیرضا خشاوه پور

شماره تماس : 09357717947 - 05137573265

ایمیل :info@cero.ir

سایت :cero.ir

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 47

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 27 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.