فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

در پژوهش حاضر، اثرات درمان نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی تحولی مورد بررسی قرار گرفت

اثرات درمان نورو سایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارسا خوانی تحولی
اثرات درمان نورو سایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارسا خوانی تحولی - در پژوهش حاضر، اثرات درمان نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی تحولی مورد بررسی قرار گرفت



پروژه اثرات درمان نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارسا خوانی تحولی

چکیده در پژوهش حاضر، اثرات درمان نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی تحولی مورد بررسی قرار گرفت. به منظور انجام این پژوهش، ابتدا تعداد 165 نفر از دانش آموزان مشکوک به نارساخوانی در مقطع ابتدایی از پایه های سوم، چهارم و پنجم به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به صورت تصادفی انتخاب و سپس از میان آنها تعداد 60 دانش آموز پس از اجرای آزمونهای تشخیصی ( از جمله آزمون هوشی وکسلر کودکان، آزمون اختلال خواندن، آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک ) به صورت هدفمند برگزیده شدند. سپس، آزمودنیهای نارساخوان بر مبنای مقیاس طبقه بندی بیکر، درچهارگروه آزمایشی وگواه نوع L/p ( تعداد هر گروه 15 نفر ) به صورت تصادفی جایگزین شدند. پس از اجرای پیش آزمون در هر دو گروه، گروههای آزمایشی نوع L/p به مدت 20 جلسه، تحت درمان شیوه های نوروسایکولوژی (HSS ) قرار گرفتند. اما گروههای گواه نوع L/p، هیچگونه روش درمانی را دریافت نکردند. پس از آن، در هر دو گروه آزمایشی و گواه، پس آزمون ( بلافاصله پس از اتمام درمان ) و آزمون پی گیری ( پس از گذشت 4 ماه ) به اجرا درآمد. در پایان داده های بدست آمده با روش آماری تحلیل واریانس آمیخته، تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و آزمونt وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهشی حاکی از آن بود که اولاً مداخله های نوروسایکولوژی بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر سبب افزایش میزان دقت و درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع L گردید. همچنین این شیوه ها موجب افزایش میزان درک وسرعت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع p گردید. ثانیاً، کاربرد این شیوه های درمانی موجب پایداری اثرات درمان ( پس از گذشت 4 ماه ) در این گروه از کودکان شد.
فهرست مطالب: فصل اول: مقدمه ........ 2 1ـ بیان مسأله ..... 6 2ـ اهمیت و ضرورت مسأله .......... 13 3ـ اهداف، سوالها و فرضیه های پژوهش...... 15 4ـ متغیرها و تعریف نظری و عملیاتی آنها....... 18 خلاصه ................. 20 فصل دوم: مروری بر پیشینه تحقیقات بخش اول: مبانی نظری .......... 22 1ـ تعریف اختلالهای یادگیری ........ 22 2ـ سیر تحول تاریخی اختلالهای یادگیری ........ 30 1) دوره بنیانگذاری: تحقیقات نخستین درباره مغز .... 30 2) دوره انتقالی: مطالعه بالینی کودکان ..... 33 3) دوره یکپارچگی: رشد سریع برنامه های مدارس ... 43 4) دوره معاصر (از سال 1980 تا کنون) ... 44 3ـ طبقه بندی اختلالهای ویژه یادگیری بر مبنای DSM-IV-IR... 44 1) اختلال خواندن ..... 45 2) اختلال در ریاضیات ......... 46 3) اختلال بیان نوشتاری ........ 48 4) اختلال یادگیری که به گونه دیگر مشخص نشده است (NOS)....... 49 4ـ تعریف خواندن .......... 50 5ـ تحول خواندن ......... 55 6ـ مدل های خواندن ......... 56 1) مدل پایین ـ بالا و مدل بالا ـ پایین ...... 56 2) مدل تعاملی جبرانی....... 57 3) مدل پیوندگرایی.................... 59 4) مدل آوایی.................... 61 5) مدل ببین و بگو ............ 63 6) مدل تعادل خواندن بیکر ............. 63 7ـ نارساخوانی........ 70 1) تعریف نارساخوانی........................ 70 2) نشانه های بالینی نارساخوانی .......... 75 3) اختلالهای همراه با نارساخوانی........... 81 الف ـ اختلالهای جانبی شدن .......... 81 ب ـ اختلالهای سازمان یافتگی فضایی ـ زمانی ...... 82 ج ـ نابهنجاری حرکات چشم ها ........... 83 د ـ تأخیر زبان گفتاری .......... 85 هـ ـ اختلالهای ادراکی ............. 86 و ـ اختلال حافظه کوتاه مدت ........ 87 ز ـ اختلال نارسایی توجه (ADD) و ADHD............ 88 ح ـ اختلالهای رفتاری .............. 91 4) شیوع نارساخوانی....................... 94 5) تاریخچه نارساخوانی................. 95 6) سبب شناسی نارساخوانی ................... 99 الف ـ عوامل ژنتیکی .............. 100 ب ـ عوامل عصب شناختی .......... 103 ج ـ تقارن نیمکره های مغزی ......... 107 د ـ غلبه طرفی مغز ............... 111 هـ ـ عوامل حرکتی .......... 114 و ـ عوامل شناختی ............ 115 ز ـ عوامل رفتاری ............ 118 ح ـ عوامل محیطی .............. 121 ط ـ عوامل عاطفی ............... 122 8ـ دیدگاه های مختلف در مورد نارساخوانی ....... 124 9ـ نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی ...... 124 10ـ طبقه بندی نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی .. 131 الف ـ نارساخوانی اکتسابی ............ 131 ب ـ نارساخوانی تحولی ........... 140 11ـ فرآیند شکل گیری مدل تعادل خواندن از دیدگاه بیکر ...... 148 12ـ عملکرد نیمکره های مغزی از دیدگاه بیکر ......... 154 13ـ طبقه بندی نارساخوانی تحولی از دیدگاه بیکر .... 156 1) نارساخوانی نوع L (زبان شناختی) ......... 156 2) نارساخوانی نوع P (ادراکی) ....... 156 14ـ بررسی اعتبار طبقه بندی نارساخوانی نوع P/L.. 158 15ـسبب شناسی نارساخوانی تحولی نوع P/L..... 162 16ـ شیوه های درمانی نوروسایکولوژی از دیدگاه بیکر ... 164 بخش دوم: یافته های پژوهشی ........ 168 خلاصه .......... 180 فصل سوم: روش تحقیق 1ـ طرح تحقیق .................. 184 2ـ روشهای آماری ............. 185 3ـ تعریف جامعه آماری و ویژگیهای آن ........ 186 4ـ روش نمونه گیری و حجم نمونه ........... 187 5ـ ابزارهای پژوهشی ............. 188 1) آزمون وکسلر کودکان ......... 188 2) آزمون اختلال خواندن .......... 188 3) آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک اقتباس شده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) براساس DSM-IV........... 199 4) جعبه آموزشی لامسه ای ....... 203 5) برنامه نرم افزاری HEMSTIM..................... 206 6ـ فرآیند تشخیص و روش اجرا ........ 209 7ـ فرآیند طبقه بندی دانش آموزان نارساخوان براساس مدل تعادل خواندن بیکر 211 8ـ فرآیند اجرای شیوه های درمانی نوروسایکولوژی بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر 212 1) تحریک خاص نیمکره ها از طریق کانال دیداری (HSS-VIS).. 212 2) تحریک خاص نیمکره ها از طریق کامال لامسه ای (HSS-tac)..... 221 خلاصه ........... 227 فصل چهارم: تجزیه و تحلیل 1ـ ارائه نتایج کمی ........... 229 الف: توصیف داده ها .......... 229 ب ـ تحلیل داده ها ............. 234 ـ تحلیل واریانس آمیخته (32).......... 234 فرضیه اول: نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی بر میزان دقت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع L: ......... 235 فرضیه دوم: الف) نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوعL .................. 241 فرضیه دوم: ب) نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوعP................................. 246 فرضیه سوم: نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان سرعت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع p...... 252 خلاصه ............. 258 فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 1ـ بحث و تحلیل درباره یافته ها ...... 260 2ـ محدودیتها ........ 270 3ـ پیشنهادات ............. 271 4ـ کاربردهای آموزشی و پرورشی ...... 272 منابع 1) منابع فارسی............ 274 2) منابع انگلیسی ................ 276 ضمائم: 1ـ آزمون وکسلر کودکان 2ـ فرم تاریخچه موردی 3ـ آزمون اختلال خواندن 4ـ آزمون اختلال سلوک و ADHD اقتباس شده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) براساس DSM-IV

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : هادی بنائیان

شماره تماس : 09154309506 - 05836220376

ایمیل :filebooker@yahoo.com

سایت :filebooker.com

مشخصات فایل

فرمت : doc

تعداد صفحات : 280

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 818 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.