فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

فایلوو

سیستم یکپارچه همکاری در فروش فایل

فصل دوم قدمگاه و زیارتگاه 42 ص

فصل دوم قدمگاه و زیارتگاه 42 ص
فصل دوم قدمگاه و زیارتگاه 42 ص - فصل دوم قدمگاه و زیارتگاه 42 ص




فصل دوم :
تاریخچه ای از قدمگاه ها







پیشینه قدمگاه و زیارتگاه
پس از سپری شدن سال‌ها از عرض وجود کردن مردم به این جایگاه‌های مقدس اسلامی برای معرفی و شناساندن آنها نیاز به مطالعه، تحقیق و بررسی‌های متعددی می‌باشد. کنکاش و به دست آوردن اطلاعات لازم و تجزیه و تحلیل آن بسیار مهم و حیاتی برای انسان‌ها جلوه می‌کند و قدر مسلم امروزه موضوع مزارات و زیارتگاه‌ها نقش مهم و پراهمیتی را در زندگی روزمره مردم مسلمان ایفا می‌نماید. گرچه کتب و مقالات و تصاویر بی‌شماری از اماکن و آرامگاه‌های مقدس در طی سال‌های متمادی و تهیه و در اختیار علاقه‌مندان و مشتاقان قرار گرفته است؛ ولی به‌رغم تلاش‌های به عمل آمده هنوز نواقص و کم‌وکاستی‌هایی در راه معرفی آنها وجود دارد که شاید با هر مطالعه و تحقیق نکته‌ای از ابهامات و مجهولات باقی‌مانده برطرف شود.
زیارت یک انگیزه فطری در بشر دارد و انسان به طور فطری پیشوایان دینی و رجال خدمتگزار سیاسی و اجتماعی را در حال حیات بزرگ می شمارد و به صور مختلف به آنها ادای احترام می کند . به همین منوال ، پس از رحلت نیز به تعظیم ، تکریم مدفن و آثار به جای مانده از آنها می پردازد و برای ادای احترام و بیان محبت خود ، به زیارتشان می رود.
مکان های مقدس و باشکوه برای ستایش آفریدگار و احترام گذاردن به اولیای خدا و انسان های کامل و پاک ، انگیزه طبیعی و درونی دارد . اعتقاد به خداوند و پذیرش پیشوایان دینی به عنوان بزرگ ترین مصلحین بشری ، و احترام به آنها و انجام رسوم و آیین های مذهبی ، همچون زیارت ، اموری فطری است که قبل از هر تبلیغ و تعلیمی ، دست خلقت در نهاد آدمیزاد نهاده است . و چون انسان طبعاً طالب و خواستار آنها بوده و گروهی سودجو هم از این میل طبیعی به نفع شخصی بهره گرفته ، از اماکن مقدس ، برای حکومت و قدرت خود استفاده های تبلیغاتی می کنند . به هر حال ، صحنه گسترده زیارت ، تمام سرزمین ها ، ملت ها و اقوام گوناگون را در بر گرفته و پیروان هر مذهبی با اجرای آداب و سنن خاص ، به پیشوایان خود ادای احترام می نمایند.
برای درک صحیح از واقعیت زیارت و این که تنها یک عبادت اسلامی نیست ، کافی است بدانیم که این سنت در همه ادیان و مذاهب وجود دارد ، اما شکل آن و اماکن و اشخاصی که زیارت می شوند و نقش حضور در مکان های مقدس و نوعی ادای احترام در آن جا ، یک مسأله عمومی و جهانی است .
سنت زیارت تنها به دین یا نژاد خاصی اختصاص ندارد ؛ زیرا یکی از آداب مهم مذهبی در مسیحیت ، زیارت اماکن مقدس می باشد . اولین زیارتگاه مسیحیان فلسطین بود ، سپس در شهرهای اروپا ، مقابر قدیسین و اولیا نیز به صورت زیارتگاه درآمد . در قرون وسطی ، کاروان های عظیمی از قلب اروپا برای زیارت بیت المقدس به راه می افتادند که با مشکلات و سختی های بسیار ، مسافت زیادی را طی می کردند تا خود را به اورشلیم برسانند . بیت المقدس در نزد یهودیان و مسیحیان و مسلمانان هر سه ، مقدس و زیارتگاه است و از زیارتگاه های مسلمانان در این شهر می توان از قبة الصخره و مسجد اقصی نام برد .
دیوار ندبه در نزد یهودیان مقدس است . مسیحیان مخصوصاً کلیسای قبر مقدس را تقدیس می کنند . کلیساها و زیارتگاه هایی که هر یک یادگار یکی از حوادث مذکور در کتاب قدس یا قدیسین است ، در اورشلیم فراوان است . اورشلیم لااقل از قرن پانزدهم قبل از میلاد سابقه دارد و قدمت این زیارتگاه ، تا حدّ زیادی گسترش عمل زیارت در بعد زمان را آشکار می نماید .
پیچیده ترین شکل زیارت ، در مذهب هندو وجود دارد که از یک رشته آداب و تشریفات خاصی برخوردار است . هندو باید قبل از زیارت ، حتماً بدن را شستوشو داده و غسل کرده باشد و پاک و تمیز به زیارت برود ، و نیز زایر باید گل و گلاب همراه داشته باشد که در موقع زیارت با نثار گل ، فضای زیارتگاه را عطرآگین نماید . نقاط مختلف زیارتگاه با آیینه های بلند شفاف که پرتو شمع ها در آن ، زیبایی خاصی به وجود آورده ، تزیین شده است . فضای زیارتگاه با بوهای خوش مشک و عنبر و عود و کندور پر شده است . زایر باید هنگام زیارت ، با سر پوشیده و با حجاب وارد زیارتگاه شود . این عمل درباره زنان در هر سن و سالی که هستند الزامی است ؛ ولی مردان می توانند از همان گل هایی که نثار می شود ، طوقی بر گردن اندازند یا دسته ای بر سر نهند .
زیارت و تاریخ آن در اسلام ، همراه با شور و شوق ها و رنج و سوگ هاست ؛ شور ایمان و شوق دیدار محبوب ، با رنج سفر و آزار دشمنان و سوگ از دست دادن ائمه هدایت و اولیای خدا همراه بوده است .
برای بررسی ابعاد تاریخی زیارت در اسلام ، ابتدا به دوران حیات پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) و سیره ایشان در این زمینه رجوع می کنیم ، چون زندگی پیامبر اسلام ( صلّی الله علیه وآله ) برای ما بهترین اسوه و سرمشق است . پیامبر اکرم ( صلّی الله علیه وآله ) در طول زندگانی خود ، بارها به زیارت قبور شهدا می رفت و در میان جمع یا تنها و در هنگام روز یا نیمه شب ها در کنار تربت پاک شهیدان حضور یافته ، با ایشان سخن می گفت . همچنین نمونه نخستین زیارت ها و بهترین زایران در صدر اسلام ، زیارت حضرت رسول ( صلّی الله علیه وآله ) از مادر مکرمه خویش در حجة الوداع می باشد که در تاریخ ثبت گردیده است .
نمونه دیگری از زیارت در صدر اسلام ، سفر معراج پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) است که در آغاز به مسجد الاقصی رفت ، پس از دیدار از آن مسجد که یادگار انبیای گذشته است ، به معراج صعود کرد ، در همین سفر بنا بر نقل بعضی تواریخ ، زیارتگاه های زمین را هم زیارت نمود .
پس از رحلت پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) و انحراف رهبری اسلام ، حرم رسول خدا ( صلّی الله علیه وآله ) و بارگاه مطهر ایشان پناهگاهی برای حق جویان و حقیقت طلبان شد . بلال حبشی موذن رسول گرامی اسلام ( صلّی الله علیه وآله ) به خاطر خوابی که دید و پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) در عالم رؤیا به او فرمود : « ای بلال ! این جفا چیست ؟ آیا وقت آن نرسید که به دیدارم بیایی ؟ » اندوهگین بیدار شد و به زیارت رسول خدا ( صلّی الله علیه وآله ) شتافت . زیارت حضرت زهرا ( علیها السلام ) از مرقد مطهر پدر بزرگوارش وسیله ای برای هدایت و آگاهی امتی بود که عهد خود را با پیامبر ( صلّی الله علیه وآله ) در روز غدیر فراموش کرده بود .
یکی دیگر از زیاراتی که در تاریخ صدر اسلام ثبت شده ، دیدار صعصعة بن صوحان عبدی ، از مزار مولای متقیان حضرت علی ( علیه السلام ) است .
در بررسی تاریخی زیارت به این نکته مهم و اساسی واقف می شویم که مدفن پاک حضرت محمد ( صلّی الله علیه وآله ) در مدینه ، مرکز تبلیغ مکتب اسلام بود و در حقیقت مسجدالنبی پس از وفات پیامبر اکرم ( صلّی الله علیه وآله ) نیز توسط ائمه معصومین ( علیهم السلام ) ، پایگاه دین و معرفت توحیدی و مرکز اسلام شناسی شناخته می شود .
در تاریخ اسلام پس از مدینه ، کربلا از زیارتگاه های مقدس مسلمانان بود . کربلا را انبیای پیشین می شناختند و برای مصیبت های حسین ( علیه السلام ) اشک ها ریخته بودند . پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله ) بارها داستان کربلا را برای دوستان و نزدیکان خود گفته بود .
فلسفه تأکید و ترغیب و تشویق ائمه اطهار ( علیهم السلام ) به زیارت امام حسین ( علیه السلام ) و ایجاد ارتباط و پیوند معنوی با سید شهیدان ، زنده ماندن دین و عقیده ، از طریق زیارت است و این که مسلمانان در دیدار با امام تجدید پیمان نموده و وفاداری خود را به راه آن حضرت اعلام نمایند . لذا همواره کربلا پایگاه تشکل شیعه بود و دشمن از این جنبه سیاسی انقلابی زیارت که از معنویت مزور و مضامین دگرگون ساز زیارتنامه نشأت می گیرد ، وحشت داشت .


تاریخچه زیارت
الف ) تا

مشخصات فروشنده

نام و نام خانوادگی : شادمان روستا ناوی

شماره تماس : 09195145166

ایمیل :mohandesbartar@gmail.com

سایت :fileyar.ir

مشخصات فایل

فرمت : docx

تعداد صفحات : 42

قیمت : برای مشاهده قیمت کلیک کنید

حجم فایل : 339 کیلوبایت

برای خرید و دانلود فایل و گزارش خرابی از لینک های روبرو اقدام کنید...

پرداخت و دانلودگزارش خرابی و شکایت از فایل
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.